Ultra Flex VSK

busigdemon

Trådstartare
Vet att bomlös westernsadel har blivit skapligt dissad här förr.
Men det som länge har funnits i den klassiksa ridnignens sadlar har nu kommit till western sadlarna.

Ultra Flex VSK

Vad tror ni? Är det svaret på folks (läs mina problem)?
Nu får vi ju inte planera att använda sadeln till roping eller dylikt kanske men som sadel att träna och tälva i och slippa ha 3-4 stycken hemma eller byta sadel ett par ggr per år, har själv iår haft en o samma sadel som längst i 4 måander innan den började ge rugg o det bara var att byta igen, är där nu, efter nästan 2 månader med samma sadel...

taur tar hem dessa D&P sadlar bla

Sv: Ultra Flex VSK

Vet att bomlös westernsadel har blivit skapligt dissad här förr.
Men det som länge har funnits i den klassiksa ridnignens sadlar har nu kommit till western sadlarna.

Ultra Flex VSK

Vad tror ni? Är det svaret på folks (läs mina problem)?
Nu får vi ju inte planera att använda sadeln till roping eller dylikt kanske men som sadel att träna och tälva i och slippa ha 3-4 stycken hemma eller byta sadel ett par ggr per år, har själv iår haft en o samma sadel som längst i 4 måander innan den började ge rugg o det bara var att byta igen, är där nu, efter nästan 2 månader med samma sadel...

taur tar hem dessa D&P sadlar bla

Av vilken anledning anses du vara tvingad att ha 3-4 sadlar per häst?

Jag googlade lite snabbt och hittade "Ultra Flex Western Dressage" 26,100:-
Om detta är din budget har du genast en mängd olika sadlar att välja mellan. Ta hjälp av de, som till skillnad från 99,9% av de på diverse forum som kommer med självsäkra uttalanden, verkligen vet vad de pratar om och kan prova ut sadlar som både passar hästen och dig.

Bara för att sadeln passar hästen betyder det inte att den passar dig, din ridstil eller kroppsform.

En bra bomlös sadel är bättre än någon dålig, men en bra inpassad bomlös är långt ifrån lika bra som en inpassad sadel med bom.

Då hästen musklar om sig, lägger om hullet relativt frekvent.
En skada så går hon upp i vikt o tappar muskel, är jag förkyld så är det samma där, sommarformen o vinterformen är oxå olika mot vår o höst som är lite mer homogena.
26k för en sadel kan vara värt om man slipper byta hela tiden (har inte möjlighet att ha flera sadeln pga utrymmesskäl om de inte kan ligga i bilen :/ ) men annars så är det en bra bit över budgeten för en sadel (ca 10k ligger den när jag letar nytt varje gång).

Håller dock med på det sista du skriver, håller med mkt väl.

Men att byta sadlar är inte kul. Vet att vissa paddar upp och ner på olika sätt, men de jag stött på är ovillga att dela med sig utav informationen. Utan att padda upp o ner så ser jag det som lite utav en omöjlighet att ha en oformlig bom på en häst som formar sig väldigt ofta.
Denna VSK är nått mittemellan som jag förstår det, inte bomlös då den har en stabil bom, men som man kan justera efter hästens justeringar sas ;)
Vad jag förstått så är många i den klassiksa ridkonsten mkt nöjda med denna modell, men bara hört det som andra o tredje osv person så svårt att säga.

En bomsadel har alltid varit målet sas när jag letar sadel till alla mina hästar under alla år, men man lessnat efter ett tag.
Man får hjälp att prova ut en sadel o sen går hästen helt plötsligt väldigt bra, ett tag o sen är cirkusen igång igen att jaga sadeln, betala bensin, frakt o tid.

Jag ser att de gjort om Ultra flex-konceptet. Bra det, innan var det lite märkligt. Då gick sadlarna vika ihop, kändes inte så stabilt.

Blir dock inte riktigt klok på hur det fungerar. Ser att man kan justera bomvidden med en insexnyckel i forken. Justerar man hela vägen eller bara just i forken? Hur ser bommen ut, hur är den byggd? Hittar ingen info om det. Jo några filmer på tyska, men jag kan inte tyska..

Jag tror säkert att en sån sadel är bra för någon. Men jag tror inte det är någon universallösning för alla. Jag tror inte heller det är en bra arbetssadel. Den går säkert alldeles utmärkt för ridgrenar (så länge man inte måste använda hornet, det hade jag nog inte vågat. beroende på hur det är uppbyggt då som sagt).

Jag vet att jag själv tittade på såna varianter för ett par år sen. Hade väldiga problem att hitta sadel till lillponnyn. Sen fick jag tag i en jättefin gammal Simco, och den ligger fortfarande perfekt trots att hästen både gått upp och ner i hull och muskulatur. Använder bara lite olika paddar.
Funkar precis lika bra till storponnyn, har inte ens behövt fundera på att skaffa en annan (det har jag gjort ändå, mest för att ha 1 sadel/häst om vi ska rida samtidigt. Men det är en annan historia).
Kanske äldre sadlar har bättre marginaler, kanske hade jag bara tur. Men jag tror att kanske kan det sitta lite i huvudet hos oss ibland med.

Tips om padning: Finns en pad som kallas CSI, den har shims som man kan ändra. Tror Parelli har någon med, och Skito. Finns säkert ännu fler.

Hell, for det priset kan du få minst 4-5 hyfset sadlar i alla olika storlik.
Har du non gång sett hur den gamle McClellan USA Army Saddle sitter på en häst? Center Firer Rigging, sadeln komma att hamna långt upp på mänken.

Den ska tydligen inte bara ändras i forken utan det är hela bommen som justeras i vidd.

Det där med att byta paddar vore ju nått, men hur? till vilka? vart lär man sig sånt?

För priset kan man ju ha flera, men har inte förvaringsmöjligheter för flera...

Det är inte att bara bytta pad, man måste vet hur och vart man ska padda! för det krävs det att vet hur sadeln sitter på hästen.
För det mesta racker det med lite Filt Vik Padding främ om sadeln är lite för bred.
Ibland med ett kort rygg häst....Vik Padding i mitten.

Oj, var lär man sig? Jadu, själv har jag lärt med trial and error. Har visserligen inte behövs speciellt mycket eller ofta, men man ser när det är okej.

Med någon slags shimming-pad behöver man ju bara en pad+inlägg. Tror jag fick en länk för något år sen om hur man akn göra egna. Ska se om jag hittar den.
Precis som Leaf säger kan man vika filt och använda också, samma princip.

Kanske är det rätt för er att skaffa en sån där sadel, jag vet inte. Jag har aldrig sett dem i verkligheten. De kanske är super!
Westernridningen är ju väldigt traditionsbunden, man gör mycket bara för att det alltid har gjorts så (se bara hur många inlägg som hänvisas till olika 1800-tals företeelser!). På gott och ont kanske? Utveckling är bra, men mycket av det gamla har ju en funktion.
Frågan är om syftet är det samma idag. För hobbyridning (där de allra allra flesta av oss håller till) tror jag man kan rida i nästan vilken sadel som helst utan större konsekvenser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka