Ultimata stängslet?

Håller med om att fjädergrindar inte hör hemma i hästhagar. När jag inte visste bättre och hade fjädergrind slutade det med griffelbensfraktur och en tämligen traumatiserad pålle.
Står t to m i mångas annonser att det INTE rekommenderas till häst!

Det absolut snyggaste jag sett är ett stall i grannstan som har bruna elband i fem rader, varvat breda och smala!:love:
Har dessutom setat i minst tio år nu och är fortfarande lika läckert! Verkar fungera bra då där går hästar i alla storlekar. De har dessutom lagt ner jobbet att sätta stöttor i hörnen och det har inte sviktat en gång vad jag sett
Själv kör jag helst ren tråd, mest för att jag har stora hagar och det är lätt att laga, samt leder strömmen bra.

Rejält spänt är de flesta material snygga, ryser när jag ser slaka stängsel (som t ex på mina beten, ska fixas till våren)

Följer tråden. Kommer att byta staket i vinterhagarna i sommar.

Jag har järntråd på sommarbetet som jag är väldigt nöjd med, men det är helt andra arealer där. Därför har jag också funderat på en kombo av polarband/franska elband och aluminiumtråd. Men precis som andra käkar mina hästar på trädstolparna, som sen blir mindre hållbara och till slut går av. Vad finns det för stolpalternativ?

Har ni sett de där finska stängslen som dyker upp på reklam här ibland? Det är liksom som fasta aluminiumstaket (tänk klassiskt trästaket, fast i aluminium) som de dessutom leder ström i, det kan väl inte vara tillåtet i Sverige..?

Var på stolpen äter dom? Kan du kanske sätta tråden/bandet på distans från stolpen?

sällar mig till dem som inte rekommenderar fjädergrindar till häst. En häst i näheten fastnade i en sådan sprang i full panik rakt in i ett stengärde och bröt nacken. Höjden av otur men ändå.

Står t to m i mångas annonser att det INTE rekommenderas till häst!

Det absolut snyggaste jag sett är ett stall i grannstan som har bruna elband i fem rader, varvat breda och smala!:love:
Har dessutom setat i minst tio år nu och är fortfarande lika läckert! Verkar fungera bra då där går hästar i alla storlekar. De har dessutom lagt ner jobbet att sätta stöttor i hörnen och det har inte sviktat en gång vad jag sett
Själv kör jag helst ren tråd, mest för att jag har stora hagar och det är lätt att laga, samt leder strömmen bra.

Rejält spänt är de flesta material snygga, ryser när jag ser slaka stängsel (som t ex på mina beten, ska fixas till våren)

Men även om man har rejäla stöd i hörnen så slackar det hela tiden. Spännarna jag har är snart fulla. Det betyder att banden är rejält mycket längre.
Snart får jag trä om grindarna efter att jag klippt av en meter, tror jag.

Fult när det hänger....det gillas inte!

Men även om man har rejäla stöd i hörnen så slackar det hela tiden. Spännarna jag har är snart fulla. Det betyder att banden är rejält mycket längre.
Snart får jag trä om grindarna efter att jag klippt av en meter, tror jag.

Fult när det hänger....det gillas inte!
Är det riktigt bra spänt (dränerat mm) så håller det sig!
Tyvärr gör inte mitt det, men däremot det stängsel jag refererar till och som ALLTID ser perfekt ut!
Hoppas få ork att göra en rejäl översyn där jag även kan fixa RIKTIGT REJÄLA stöd! Sparar jobb i slutändan, men just nu går det mesta mer ut på att lösa akuta kriser...:p

Är det riktigt bra spänt (dränerat mm) så håller det sig!
Tyvärr gör inte mitt det, men däremot det stängsel jag refererar till och som ALLTID ser perfekt ut!
Hoppas få ork att göra en rejäl översyn där jag även kan fixa RIKTIGT REJÄLA stöd! Sparar jobb i slutändan, men just nu går det mesta mer ut på att lösa akuta kriser...:p

Men ett staket som blir längre har ju inte med dränering eller annat att göra. Bandet blir helt enkelt längre hela tiden, av väta och snö. Inte spänner det sig heller när det sedan blir torrt och siligt en längre tid.
Våra hagar är omväxlande dränerade och inte och det är ingen skillnad på dem.

Det kan vara så att detta är ett äldre material dock. Fick det gratis och det är redan minst 15 år gammalt. Har kvaliteten ändrats sedan dess?

Hakar på den här tråden lite. Jag kommer eventuellt att få hem mina ponnys till våren och funderar då på staket. Jag vill ha järntråd, såg att Börjes har en billig på 1,5 mm. Den tunnaste Granngården har är 1,8 mm och sedan går det upp till 2,5 mm. Jag minns inte vilken jag använt tidigare, men tror ni det räcker med 1,5 mm?

Hakar på den här tråden lite. Jag kommer eventuellt att få hem mina ponnys till våren och funderar då på staket. Jag vill ha järntråd, såg att Börjes har en billig på 1,5 mm. Den tunnaste Granngården har är 1,8 mm och sedan går det upp till 2,5 mm. Jag minns inte vilken jag använt tidigare, men tror ni det räcker med 1,5 mm?

Grannarna har Börjes järntråd 1,5mm och haft den i 4-5 år ser trevligt och snyggt ut och fungerar mycket bra :)

Fungerar inte sämre än grövre tråd! Dessutom lättare att sträcka.

Jag gillar tråd bäst, och gärna grön. Ett staket ska vara snyggt, men inte synas alltför mycket. Rejäla stolpar i hörn, tvärgående stolp mellan dom för att stadga upp och sen en spänd tråd på det, sen är man hemma!
Jag har både får, kor och hästar i samma hagar, därför har jag rätt många trådar. Titt som tätt har jag även gjort såna här grindar eftersom det inte är så lätt att ta sig igenom staketet när elen är på tack vare alla trådar;)
Jag är helnöjd, staketet håller sig fint och alla djur stannar inne.

Supersnyggt! Upplever du att ditt staket syns bra? Är det alutråd eller eltråd? Om eltråd, hur tjock?

Trevligt! Är nämligen mäkta trött på hängande band som man ständigt måste efterdra.
Konstigt att de inte är smalare nu än när jag satte upp dem.

Ni som har band: måste man hålla efter banden mer än tråden? Jag avskyr såna där flaxiga staket, är det massa jobb för att hålla banden snygga? Ger bättre kvalitet/högre pris bättre band i detta avseende också?

Jag har band, och även vanlig eltråd. Det tråkiga med banden är att de ofta blåser sönder. I sommarhagen samlade jag ihop all band i höstas och ska sätta upp till våren igen. Men nu funderar jag på att inte sätta upp mer band alls, det är mycket mindre jobb med vanlig eltråd och det leder strömmen bäst.

Förr körde jag alltid med enbart eltråd men har kört kombinerat de sista 15 åren , med tanke bakom att det syns bättre.

Ni som har band: måste man hålla efter banden mer än tråden? Jag avskyr såna där flaxiga staket, är det massa jobb för att hålla banden snygga? Ger bättre kvalitet/högre pris bättre band i detta avseende också?

Minst 3-4 ggr per år tycker jag det måste dras åt för att se snyggt ut. Jag gillar inte staket som hänger eller ser slappa ut.

Just nu har jag bara två små hagar och två lite större skogshagar att efterdra.
Funderar starkt på att tråda med metalltråd när den stora 4 hektar stora skogshagen ska sättas upp. Tilltalar inte mig att efterdra en sådan stor hage med band i terräng.

Jag har bruna franska elbad och de håller sig riktigt snygga. Spänner åt lite en gång/år på uppspänarsnurror. Inte för att det hänger utan mest för att hålla efter. Har även bruna stolpar till och tycker det smälter in snyggt och ser prydligt ut. De bruna stolparna är behandlade med något som inte är gott att tugga på!

Vet inte om det framkom men faran med fjädergrindar är att de fastnar i hästarnas svansar när de viftar

Jag har bruna franska elbad och de håller sig riktigt snygga. Spänner åt lite en gång/år på uppspänarsnurror. Inte för att det hänger utan mest för att hålla efter. Har även bruna stolpar till och tycker det smälter in snyggt och ser prydligt ut. De bruna stolparna är behandlade med något som inte är gott att tugga på!

Vet inte om det framkom men faran med fjädergrindar är att de fastnar i hästarnas svansar när de viftar

Du kan inte ta bild på din hage? Lät som om de smälter in i omgivningen på ett annat sätt än vit tråd/band. :)

Liknande trådar

Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och...
2
Svar
39
· Visningar
4 175
Senast: Garbo
·
Hästmänniskan det har blivit lite knas med vårt stall vi ska hyra... tänkte om ni kunde hjälpa till med kommentarer... vet inte riktigt hur jag ska...
Svar
11
· Visningar
1 261
Senast: DarkInNight
·
Hästmänniskan Skulle vilja att ni delade med er av era erfarenheter om vad för stängsel som är bäst, ur flera olika synvinklar som t.ex. -Vilket är...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: burton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur