Ultimata skogsmullen, vågar man köpa häst igen?

framtidens93

Trådstartare
Jag har blivit så himla sugen på en helt egen häst igen.
Gav upp det där med att ha egen häst för några år sen, då jag kände att det bara var det ena efter det andra med häst.
Min häst fick hovböld, skadade sig i hagen osv.

Men vågar man ha häst igen, jag vill ha en skogsmulle att ta långa rid/körturer med.
Vilken är den ultimata skogsmullerasen enligt er?
Jag älskar f.d travare, pga deras energi tilli ridningen och att de oftast är så lugna att hantera och pyssla om.
Men är det lätt att hålla en travare frisk, känns som de lätt blir halta eller får andra fel om de gått i trav?
Vilka raser finns mer som påminner om travare tycker ni?
Gillar hästar med mycket framåtbjudning och som tar långa steg som en liten liknelse=)
Är mindre förtjust i hästar med korta /sega steg, och som är sega i allmänhet, gillar lite naturligt glad Power i hästen:)
 
Jag tycker vilken hästras som helst är den "ultimata skogsmullen". Alla hästar rids ju ut, och man ska ha samma hållbarhetstänk och att hästen rids ändamålsenligt oavsett om man rider i skogen, dressyrar, hoppar eller vad det nu är.
 
Fast alla travare behöver ju nödvändigtvis inte gått många lopp , det finns säkert flera som man märker redan i tidig ålder att de aldrig kommer bli några stjärnor . Hovböld kan ju vilken häst som helst få oavsett ras. Vet flera skogsmulle varmblod som är pigga o friska utan skador. Kan ju vara bra att veta varför en häst togs av banan var det för den inte sprang bra? ålder? Skada?
Hade själv en dam på foder hon hade fin stam men blev aldrig någon stjärna själv. Hade inga problem alls med benen på henne.
Men som de andra säger se mer till individ än till ras provrid och gör din egen uppfattning.
 
Ta en travare som bara inte springer snabbt nog- finns många trevliga hästar därute. Är de tränade och tävlade utan att gå sönder håller de för väldigt mycket ridning- tänk bara på att de livet ut kommer att ha starka lungor så de kommer att vara lätta att konditionsträna men att det tar tid för senor och ligament att vänja sig vid nytt underlag...
 
Spelar ingen roll vilken häst man väljer avseende skador som t ex hovböld. De kommer på alla individer är min erfarenhet. Jag har haft 2 tåliga korsningshästar som båda fått hovböld. Det är alltid en risk att ha häst och man får räkna med skador och helst ha en buffert för det. Provrid lite olika hästar innan du bestämmer dig för ras/individ. Gå på säljarens bakgrundshistorik vad gäller skador och liknande för att få en totalbild och så en vet.besiktning sedan förstås :)

En pigg häst som ofta är trevlig att rida ut på och som vanligtvis har god hållbarhet kan t ex vara en häst med arabinslag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 629
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 603
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 416
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp