Ultimata exteriören på hopphäst

cusan

Trådstartare
Försöker leta efter nutidens bedömningskrav på hopphästar . Lång eller kort hals och rygg ? Lutande bog eller rak ? Kort sagt vad är domarnas 10: or på de olika exteriörerna idag ? Vad är era åsikter ? Finns det att läsa på nånstans ? Har googlat med inte lyckats .
 
Inom SWB finns det ju avelmål inskrivna i avelsplanen, för exteriör låter det såhär:

”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm”

Och för hoppning:
"Varmblodshästen skall, vad avser hoppning, vara hinderklok, hoppvillig, ha stor kapacitet och god förmåga till taxering, ha en bra fram- och bakbensteknik samt en god ryggverkan i språnget. Hopphästen skall ha en hög ridbarhet samt en balanserad och lätt reglerbar galopp. Hopphästen skall i språnget kunna ”stampa av” med kraft, vara elastisk, reaktionssnabb samt vara modig och samtidigt rädd om sig."

Dock håller vi på och skall revidera Avelplanen nu, så evetuellt blir det några små förändringar. Det kommer nog att bli någon slags seminarium längre fram så är man intresserad av att påverka avelsmålen så kan man hålla utkik efter detta!

Men som synes finns det officiellt inget exakt "mått" på vad som är det optimala. Kanske kan vi få fram mer exakta verktyg med det linjära protokollet, men det kommer ju dröja ganska många innan vi kan utvärdera om t.ex. en lång eller kort hals påverkar hoppegenskaperna eller tävlingsresultaten på något specifikt håll.
 
Ja , det där fick jag också fram , men det känns inte som nån vidare hjälp när jag letar hingst som kan förstärka mitt stos svaga sidor .... Ändå kan de sätta poäng på föls exteriör, nåt regelverk borde ju finnas ? Hopp och dressyr hästar bedöms ju i olika klasser .
 
Inget som du kan hitta officiellt nedskrivet tror jag. Utan det är något som domarna har med sig av erfarenhet och diskuterar igenom på sina träffar och utbildningar.
 
Ok, borde ju vara lite diskussioner öppet om det , om vi nu ska föra swb aveln framåt kan jag ju tycka då .
 
Sedan med tanke på fölen så tror jag inte att de egentligen sätter poängen så annorlunda beroende på om de går i hopp- eller dressyrklassen, utan de tittar efter samma saker. Vitsen med att ha dem i olika klasser är väl mer att de inte ska jämföras med varandra eftersom gångartsfölen har sin gred "med sig" mer än vad.

Eller, lite mer skillnad blir det nog nu när domarna sätter poäng för "allmänt intryck" också, då kanske sämre skritt och trav t.ex. inte straffar sig lika hårt på ett hoppföl som på ett i dressyrklassen och tvärt om.

Men jag tror det är farligt att lägga för stor vikt vid exteriören när man skall ta fram en hopphäst. Säg att man skulle komma fram till att jo, det är nog bra med en kort hals på hopphästar. Men jag skulle ju iaf mycket hellre ändå avla på ett sto med bra hoppegenskaper men lång hals än ett sto som har den "perfekta" halslängden men hoppar mediokert.

Sedan är såklart exteriören viktig också, men mer för hållbarhetens och ridbarhetens skull. Skulle det visa sig att man får fram en massa bra hopphästar men som alla t.ex. har för korta framben, men ändån funkar i ridningen och på tävlingsbanan, då får man kanske se lite mellan fingrarna med det. Men för den sakens skull behöver vi ju inte börja sätta högre poäng på exteriören för korta framben bara för att det har visat sig att det är bra för hopphästar med korta framben. Utan det får helt enkelt visa sig i bedömningen av hoppningen, att det här är en bra hopphäst. Sedan om det är TROTS ATT den har korta framben, eller TACK VARE att den har korta framben, spelar mindre roll.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 366
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 791
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 418
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 259
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp