fejko

Trådstartare
Ni som har får eller getter: Är det någon av er som har tagit tillvara ullen? Vad gör man av den? Kan man skicka den till ett spinneri eller något sådant?

Sv: ull

Hej!

Om du vill kan du själv jobba med fårullen och getraggen. Man kan göra massor av roliga saker med den. Låna böcker på biblioteket. Getragg har inte de små "hullingar" som ull har så den är svår att spinna eller tova om man inte blandar upp den med ull.

Ludd

Ja man kan skicka till spinneri. Antingen för lönespinning - man betalar för det och får tillbaka ullgarn - eller också säljer man ullen dit. Det är inget vidare bra betalt, men med tanke på merinoullsdebatten kanske man ändå kan göra det för den goda sakens skull - varför inte använda svensk ull när det faktiskt finns?

Min ull är ihopsamlad här, men jag kommer aldrig iväg till spinneriet. Här i småland har vi ett spinneri strax norr om Oskarshamn, men det finns fler runtom i landet.

Kan man inte använda enbart getull? Min ena get har två sorters ull, en mjuk luddig underull och längre, grövre raka strån. Kan man använda båda sorterna?

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Therese Danielsson har hästar, getter, katter, kaniner och höns. Men för att ha råd försäkrar hon bara hästarna och sätter en gräns för...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix