ull eller fleece

_Peplis_

Trådstartare
ska köpa ett sktittäcke, vilket material är bäst ull eller fleece? Har redan ett i bävernylon m foder men vill ha ett lite tunnare på träning i ridhus o så.

Sv: ull eller fleece

Ull, för de kommer inte ge stötar...plus att de e varmare än fleece...

ull e ju varmast och mest slitstrakt-men betydligt dyrare-desutom e de ju svårare och tvätta,men jag fördrar ull-kraftigare och ligger bättre på hästen-MEN det ska vara riktigt ull!!

Jag föredrar ull då det är trevligare matrial, det ger inte stötar, det är mera värmande och snyggare framförallt.
Men sedan är ull dyrare förstås.

ULL! Men det ska vara 100% ull. Som de andra säger så blir det inte statiskt lika lätt plus att det håller varmt även om det blir blött. Men det kanske fleece också gör, har inte testat... Plus att det inte blir sådär fult och noppigt som fleece blir efter några tvättar. Är det ett bra ulltäcke håller det i typ 20 år. Minst

Ull!
Jag blir vansinnig på fleecetäcken. Man får stötar och hästarna blir rädda och sura av det.

Håller med de andra, köp ett i ull. Blir inte lika fladdringt utan ligger still över ryggen. Ett stort plus är att det värmer även om det har blivit blött, det gör inte fleece

_Peplis_ skrev:
ska köpa ett sktittäcke, vilket material är bäst ull eller fleece? Har redan ett i bävernylon m foder men vill ha ett lite tunnare på träning i ridhus o så.

Ull!! Jag har ett i rent ull, och ett i ull-mix från Mias. Vill gärna ha ett i bävernylon med foder, vart har du köpt ditt?

Statisk elektricitet...

Nu är jag dålig på fysik, men det är väldigt vanligt att plastmaterial ger stötar. Prova att gnugga en ballong mot huvudet, det är ungefär samma sak som att lägga ett fleecetäcke på hästen, eller borsta med vanliga plastborstar.

Jag använder bara borstar med "naturborst", de slipas inte till nålar heller, som plastborstar gör.

Mias RS i ull :love: hur fint som helst :)
har helt täcke, skrittäcke o schabrak som matchar

Ull är bäst! Jag har ett från Mias. Hur bra som helst :love: :love:

Fleece kan också vara bra men det blir noppigt fort och ger stötar.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
2
Svar
22
· Visningar
1 199
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 149
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 068
Senast: Niyama
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka