Ull eller cair?!

H

HallonDoft

Jag är på sadeljakt och har fastnat för ett par stycken av Wintecs sadlar.
Den ena är en Isabell Werth, ullstoppad. Den har legat på en häst som är bredare än vad min häst är, nu är det ju utbytbara järn i dessa sadlar. MEN kan den fortfarande ha blivit så pass formad av den större hästen att den inte kommer passa min?

Den andra sadeln är en Wintec Allround Cair, alltså luftstoppad, formar den sig bättre efter min häst då det är luft än den som det är ull i?

Tredje sadeln är en Dressyr pro även den med Cair.

Vad tror ni? Någon som har erfarenheter av detta?

Ja jag köper sadel på vinst eller förlust, jag får lita på erfarna vänner och grannars kunskap då jag inte har möjlighet att åka till sadelutprovare! Han har haft Wintec förut, med det smalaste järnet i. Passar den inte säljs den vidare.
Tackar för åsikter om dessa sadlar!
 
Sv: Ull eller cair?!

Jag vill minnas att bomformen i Isabellen skiljer sig från övriga, vilket gör att om hästen funkar med vanliga wintec-bommen kommer Isabellen inte att passa.

Någon som kan vederlägga eller bekräfta påståendet?
 
Sv: Ull eller cair?!

Det är helt riktigt.

IW är wintect/bates rakaste bom, allrounden är betydligt svängdare.
Dressyr pro tror jag är rakare än allrounden men svängdare än IWn.
Pro serien är rakare än 500 serien.

Så alla dessa modeller kan inte passa till samma häst.
 
Sv: Ull eller cair?!

Ok! Tack alla för upplysningarna!!
Förut tror jag han är riden i en wintec hoppsadel och möjligen en allround men är inte helt 100 på allrounden. Men han har haft hoppsadeln iaf!
Om jag lägger ut en bild på honom kanske ni kan hjälpa mig i bedömningen?
 
Sv: Ull eller cair?!

Då hade jag inte fel, nu ska jag bara försöka komma ihåg hur det var, vilken modell som hade vilka egenskaper :D
 
Sv: Ull eller cair?!

Hehe tack! Ta en ordentlig funderare på det! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 830
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 066
Senast: ylvalill
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
955
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 656
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp