Ugns/Spisfunderingar

Sar

Trådstartare
Vi hoppas kunna renovera vårt kök i sommar och därmed också kunna byta ut våra vitavaror från anno 1985....:D

Vi har dock helt kört fast när det gäller spis/häll+inbyggnadsugn.
Vi lagar rätt mkt mat och min sambo vill gärna ha en kombinationsugn med ånga. Jag tycker dock att de flesta är väldigt små, den enda lite större jag hittat är från Smeg S302X
S302X.jpg

Har någon erfarenhet av det märket/ugnen eller överhuvudtaget om att ha en kombinationsugn med ånga. Är det bättre att ha en "vanlig ugn" + en ångugn istället och vad ska man tänka på när det gäller "vanlig ugn"?
Pyrolysrengöring har jag förstått är bra? Jag ser också att vissa är utrustade med roterande spett och stektermometrar, är det värt att lägga pengar på?

Och finns det fördelar med att köra en spisvariant gentemot induktionshäll och inbyggnadsugn (där man bygger in den under hällen)?

Vi kan nog tänka oss att ligga i ett högre prisläge för just häll och ugn om vi bara får vad vi önskar oss (när vi vet vad vi önskar oss...).

Tycker mkt om retroutseende men det är inget måste.
FP800A.jpg

Få höra alla era tips och erfarenheter!:)

Senast ändrad:
Sv: Ugns/Spisfunderingar

Har absolut inga råd men kanske får ställa en fråga? :D

Vad menar du med att spisen har ånga?? :confused:
Är det ungs-självs-rengöring?

AM (matlagningsanalfabet)

Nej, du kan laga maten med hjälp av ånga inne i ugnen. Det finns rena ångugnar (med värme 30-100 grader) samt kombinationsugnar där du har flera funktioner, bara varmluft eller varmluft + ånga samtidigt (30-230 grader).

Det sägs...(om man nu ska falla för reklamen:p) att potatisen smakar som färskpotatis och att man får verkligt perfekta resultat, man kan ex.vis ställa in att en wienerkorv ska ångas i 3 min i 90 grader och därmed få ut en perfekt korv. I den bästa av alla världar...
I de flesta ångungar verkar man sätta in en vattentank, har bara hittat hos Gaggeneau att det är fast vattenanslutning.

Hemma hos mina föräldrar har vi en gammal spis där man kan köra mikrovågor samtidigt med varmluft i ugnen. Perfekt då ytan är klar på gratängen men den inte riktigt är klar inuti. Sedan sparar man plats då man inte behöver en vanlig mikro.

Så en sådan hade jag kunnat ta men jag har inte hittat någon stor nog (de som tillverkas idag är någon slags pytteugnar) och så hade jag tänkt att sambon skulle få sin ånga nu när han så gärna ville.

Tack Sar för svaret!!

Du ser, allt du skrev om var helt nytt för mig.

Har liksom kvar en spis med antingen etta eller nolla..typ ;)
Förvisso varmluftsugn men den låter mer som en byggfläkt.

Hmm. ska nog också uppdatera köksregionen..

Vi får se vad experterna skriver till dig. Spännande!!

AM

Väntar också med spänning på svar från någon ugnsfantast!:D

Vi har en inbyggd ugn under vår häll och det finns klart en nackdel med att ha det så. På en vanlig spis så finns ventilen till luftutsläppet från ugnen längst in på ovansidan av spisen så att oset åker uppåt till fläkten med en gång.
I vår inbyggda ugn så sitter ventilen på framsidan vilket betyder att du får oset på dig när du står och fixar vid hällen, mindre kul att få det i ögonen...
Vet inte om det är så generellt på alla inbyggda ugnar.

Dina andra frågor lämnar jag till någon annan då jag inte har erfarenhet av sånt.
Gillar er renovering skarpt!

smeg är ett välkänt märke med god kvalité så det behöver du inte oroa dig för

stektermometer i ugnen tycker jag är guld värt! då slipper man sladden ut som bara är i vägen när man lagar mat.. roterande grillar osv är ju klart lyxvaror, inget jag känner behov av och inte tror jag heller att så många använder det heller i ärlighetens namn.

Pyrolysrengöring har vi haft på vår förra ugn, men inget jag skulle betala nämnvärt extra för.. brukar ha en alufolie/plåt under om jag har något som riskerar att drippa över... då blir det inte så mycket att skura.. varesig du bränner skiten eller inte behöver du ju ändå tvätta av den invändigt emellanåt.. då man lätt hänger av ställningar inuti så blir det ju inte direkt svårt.

huruvida du ska kombinera eller inte är väl en smaksak.. en ångugn är alltid bättre en kombiugn på att ånga.. man får alltid kompromissa om man vill ha kombigrejjer.

det viktigiaste för mig är iaf att få upp ugnen i bättre arbetshöjd om man använder den regelbundet.. ånga har jag nog själv aldrig använt.

Vi har en inbyggd ugn under vår häll och det finns klart en nackdel med att ha det så. På en vanlig spis så finns ventilen till luftutsläppet från ugnen längst in på ovansidan av spisen så att oset åker uppåt till fläkten med en gång.
I vår inbyggda ugn så sitter ventilen på framsidan vilket betyder att du får oset på dig när du står och fixar vid hällen, mindre kul att få det i ögonen...
Vet inte om det är så generellt på alla inbyggda ugnar.

Dina andra frågor lämnar jag till någon annan då jag inte har erfarenhet av sånt.
Gillar er renovering skarpt!

Ah, det hade jag aldrig tänkt på! Det ska jag definitivt kolla!!!!
Tack för berömmet, det var roligt att höra. /Sar

huruvida du ska kombinera eller inte är väl en smaksak.. en ångugn är alltid bättre en kombiugn på att ånga.. man får alltid kompromissa om man vill ha kombigrejjer./QUOTE]
Jo, det har du ju helt rätt i.

det viktigiaste för mig är iaf att få upp ugnen i bättre arbetshöjd om man använder den regelbundet.. ånga har jag nog själv aldrig använt.

Jag har aldrig haft ugn i "arbetshöjd" tidigare men har heller inte reagerat på att det skulle vara jobbigt att ha den under spisen (kanske beror på att jag inte är så lång?).

Jag kan lägga in tänkt ritning ikväll så kanske ni kan ge några tips ang. upplägget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka