tysta brunstar

vinkelina

Trådstartare
tanken är att vi skall göra ett nytt försök i år och betäcka mitt sto.

dock är jag lite fundersam över att hennes brunst inte vill komma igång. ok är kanske lite tidigt på året ännu, men flera andra ston i stallet har redan brustat åt en gång i år.

dessutom går mitt sto mellan två hingstar. den som det är tänkt att vi skall använda oss av, godkänd avelshingst (dock går han i hingsthage, så de är kanske 2 m mellan hagarna) samt att hon har en 2 årig hingst på anda sidan haggången. reagerar inte alls på dem. tvååringen går hon dessutom och grinar åt när vi går förbi. har även en valack som sällskap i hagen.

ifjol fick hon stanna 3 veckor hos hingsten, ultraljudad där för att kolla när de va bästa tiden, men ingenting hände. enligt deras koll borde de ha varit 4 dagar (om ja mins rätt) efter att hon kom dit. blev då igångsprutad. naturlig betäckning.

finns de nått sätt att försöka hålla koll på henne?

Sv: tysta brunstar

Jättejobbigt för dig att stoet inte visar något, men om du vill kan du testa NP Äkta vetegroddsolja, 20 ml/dag det kör jag på ston som e svårbrunstade och brukar få ett bra resultat. Börja gärna nu på en gång och håll på tills fostret är ca 3 mån.

skall se om jag råkar hitta nått sånt :)

lite besvärligt nog när hon inte visar nått, förr har hon nog varit ganska tydligt med sina brustar. har de nått med åldern att göra, blir 18 i år

Bästa sättet att få igång henne till att visa brunst är att köra henne till hingst. Då brukar det bli fart även på de prydaste damer.
Har du inte möjlighet att lämna henne tidigt går det ju att fuska lite också.... Har du möjlighet att besöka någon hingst nära dig, så försök spela in en hingst som teasar ett sto. Det lätet är mycket speciellt och brukar också få ston i stallar att klippa med både svans och öron. Spela upp en snutt för henne så ser du hur hon reagerar. Det gjorde vi mycket med fullbloden förr i tiden, och det gav resultat.

Eftersom hon är omringad av hingstar hemma så borde hon ju haft chans att komma igång med brunsten, även om det är lite tidigt på säsongen ännu.

Svarade hon på hormonsprutan som hon fick förra året?

Jag tycker du skall åka till seminveterinär och kolla upp henne med ultraljud tidigt för att ev sätta igång brunsten med hormoner.Hon kan ju ha en cysta eller någonting som går att behandla.

Men seminstationerna har nog inte öppnat på allvar ännu.

måst se om ja hittar nån semistation som är öppen. dessutom verkar de vara otroligt knepigt med dem här runt omkring. hingsten som jag skall använda är inte oficiellt o bruk i år. men han betäcker inte naturligt. har ännu inte hittat nån stations som tar emot honom

Ber så förfärligt mycket om ursäkt madame för att jag missade den halva meningen... :grin:

En tvååring behöver inte alls ha det lätet eller uppmärksamheten på ston att han bryr sig om att kurtisera. Därav är det långt ifrån alltid som det hjälper att ha unghingstar på gården.
Men nu fanns det ju en vuxen, som det inte framgår om dom teasar med eller inte.

Det är skillnad på att gå i hagar inom samma område, och att brunstprova.

Ursäkten är mottagen ;) Och inte behöver du kalla mig madame :o

Mia

Senast ändrad:

åtminståne börjar lillkillen vara väldigt hingstig i sitt beteende. den andra hingsten hade de lite jobbigt här för nån månade sen då de börjades brunsta, och då var de ändå några hagar bort, så man tycker ju att han borde reagera på min.

eller så finns de ändå en liten i magen på min :D vet kan ju ha missat *skratt*

åtminståne börjar lillkillen vara väldigt hingstig i sitt beteende. den andra hingsten hade de lite jobbigt här för nån månade sen då de börjades brunsta, och då var de ändå några hagar bort, så man tycker ju att han borde reagera på min.

eller så finns de ändå en liten i magen på min :D vet kan ju ha missat *skratt*

Jaa, den vanligaste orsaken till att stona inte visar brunst är ju att de är dräktiga.:)

men i så fall borde de väl börja synnas snart, eller så går hon och håller in magen.... bara o vänta o se om de ploppar ut nått i juni *skratt*

En fråga..

Angående förra året.

Lämnades hon iväg för fribetäckning eller hur gjorde ni??

AM

hon var på naturligt betäckning för hand, eller vad de heter. dock konstaterad icke dräktig på dag 22 (om ja mins rätt) av vet

Hur har det gått?

Har hon kommit med brunst, eller ligger det någon liten i magen?

ingen synlig brunst ännu suck, hoppas att de betyder att de ligger en liten i magen :P men vete tusan

Har samma problem som dig!! Mitt sto skulle börjat brunsta för en vecka sen. Hon har haft regelbundna brunster sen i januari men nu när hon är hos hingsten visar hon absolut inget!! Sprutar igång henne på måndag :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 908
Senast: mars
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
942
Senast: Migo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka