Tyskt sto i avel

S

Sock

Om man ska använda ett tyskt sto i avel, ska man registrera det då i det tyska förbundet?
Jag sökte lite info om min hästs stam hos hennes förbund där hon är registrerad i tyskland, och fick till svar bla -She is not registered as a broodmare.
Vet inte riktigt vad som menas med det, ska hon registreras som avelssto?

Sv: Tyskt sto i avel

Har hon tyskt pass?
Ska du använda henne i avel här? dvs regga avkomman i ASVH?

Det han/hon menade är att hon ej är registrerad som föl sto, det funkar lite annorlunda i tyskland men enkelt sagt så är hon inte stamboksförd där vilket man gör när stoet fått ett föl.

Du behöver inte bry dig alls om det Tyska om du vill använda hingstar inom ASVH.
Då behöver du bara skicka in hennes pass till ASVH och få en klisterlapp så är hon tilläggsregistrerad.
Då kan du stamboksföra märren inom ASVH

Ja, då fattar jag.
Än så länge ska hon ASVH avlas så jag kommer nog inte att stambokföra henne i tyska förbundet. I varje fall inte denna avkomman.

Är förbundet godkänt av ASVH så är det bara att tilläggsregistrera. Om inte så vet jag faktiskt inte hur du ska göra för att få gröna papir på ungen.

Du har ingen anledning att stamboksföra stoet i DE om du inte vill regga föl där så då behöver du inte bry dig om det.

Fölet kommer att få gröna papper. Det har jag redan kollat med ASVH.

Det han/hon menade är att hon ej är registrerad som föl sto, det funkar lite annorlunda i tyskland men enkelt sagt så är hon inte stamboksförd där vilket man gör när stoet fått ett föl.

I sverige funkar det så ja med stambokföring dock inte utomlands, i de förbund jag känner till i alla fall så visas stona för stambokföring INNAN de sätts i avel för att klassificeras om de har i aveln att göra eller inte.

Iom att du har ett sto som inte är stambokfört i sitt hemförbund så måste du tilläggs registrera stoet i ASVH för att kunna registrera avkomma efter henne i ASVH, är stoet stambokfört i sitt hemförbund så behöver man inte göra detta. Det är väl det som i huvudsak skiljer mellan att ett sto är stambokfört eller inte i sitt hemförbund (+ naturligtvis det faktum att du inte kan registrera avkommer på henne i stamboken i hennes hemförbund om hon inte blir stambokförd först)

Det stämmer inte riktig,mitt westfalensto är inte stambokförd bara reg och intagen som tävlingshäst.
När jag pratade med dom så sa dom att det gick bra att betäcka o så visa mor o föl samtidigt.
Det samma gäller hannover och flere av dom "östtyska" förbunden

Det stämmer inte riktig,mitt westfalensto är inte stambokförd bara reg och intagen som tävlingshäst.
När jag pratade med dom så sa dom att det gick bra att betäcka o så visa mor o föl samtidigt.
Det samma gäller hannover och flere av dom "östtyska" förbunden

Ok, då kör en del av förbunden båda varianterna, men till skillnad från här är det väl inget av förbunden som registrerar i stamboken utan att stoet visas fram för stambokföring (även om då vissa gdk att det sker så sent som precis innan fölet reggas) ?

Helt rätt,stoet måste alltid visas,helst före och om den inte är född i förbundet ska stamen först godkännas,tex mitt westfalensto betäcks med en hannoveraner och jag vill regga hann.

Antar att det är olika i de olika förbunden. Men brukar de visas ridna eller vid hand inför stambokföringen?
I de tyska förbunden.

Senast ändrad av en moderator:

Lånar tråden lite grann. Funderar på att betäcka mitt sto i vår. Det är också en Tysk häst. Oldenburgermärkt och "godkänd" för avel i Oldenburger och Hannover (dom sa det när jag köpte henne), Vad betyder det egentligen? Får hon inte betäckas med andra raser om jag nu skullle vilja det? Hur funkar det? Om jag nu tänkte registrera henne i sverige så måste hon visas och stammen godkännas? /Okunnig :p

Om hon är i huvudstambok i Oldenburg/Hannover så ger hon gröna papper på sina avkommor i ASVH.

Du får betäcka med vad du vill, skillnaden är att du kan regga fölet i vilket förbund du vill.
Du behöver ej visa henne i Sverige om du inte vill stamboksföra.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
964
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 150
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka