Tyska el engelska ord

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare miamiamia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 8 052
M

miamiamia

hej
Kan någon hjälpa mig med några ord på engelska el tyska. jag skall skicka en förklaring på vad som skall rönkas på mina ny hästar.

Framknä
framkota
Hovar
bakknä
Has
bakkota
hovled fram
hovled bak
Vore jätte glad om någon kan hjälpa mig
/M

hej
Kan någon hjälpa mig med några ord på engelska el tyska. jag skall skicka en förklaring på vad som skall rönkas på mina ny hästar.

Framknä
framkota
Hovar
bakknä
Has
bakkota
hovled fram
hovled bak
Vore jätte glad om någon kan hjälpa mig
/M

Latin fungerar också bra, det används MYCKEt av veterinärerna över hela världen... Fast här kommer lite av varje... :D

Framknäet heter Carpus på latin.
Kotled heter fetlock joint på engelska, om jag int eminns alldeles fel..
Hov = Hoof på engelska
Bakknä heter stifle joint på engelska
Hasled heter hook joint på engelska
Hovled har jag bestämt för mig heter coffin joint på engelska

Nope, det fanns inte med i mina papper...
(och inte fanns någon ledtråd i gamla fakturor från hästkliniken heller - framknäledsinfl heter ju karpalledsinflammation, men det står bara kotledsinflammation där det varit det...)

Ring en veterinär och fråga vetja..så du får alla latinska ord plus ev. dom engelska och tyska...Det skulle nog jag ha gjort.

Framknä - front knee
framkota - front fetlock
Hovar - hooves
bakknä - hind knees
Has - hock
bakkota - hind fetlock

Förlåt, jag glömde halva hästen...bak heter den metatarsophalangea.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 359
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 245
Senast: Milosari
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 374
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 387
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna