Tyska dressyrklasser?

Sv: Tyska dressyrklasser?

Finns det verkligen ingen som har koll på klasserna..?

Anledningen till att jag undrar är att mamma har fått en ny häst till ridskolan, som enligt uppgift har massor av placeringar i ovanstående klasser i holland (kan ev vara tyskland).
Problemet är bara att hästen har noll framåtbjudning, kan inte fatta galopp åt ena hållet, är svår att samla upp, lägger sig gärna på bogarna och är allmänt lat. Så det skulle va lite kul att veta vilka klasser han har tävlat. :)

Jag tror det är holländska klasser.. Och det har jag tyvärr ingen koll på! Har du provat att söka här på forumet..

DressyrBecca skrev:
Någon som har koll på vad dessa tyska/hollänska klasser motsvarar?

L/1
L/2
M/1
M/2
Z/1

Tacksam för svar!

I Tyskland är det ungefär så här, tror jag: E = LC, A = LB, L = LA, M = MSV B, och S = St. Georg och uppåt tror jag. I Holland kan det förstås vara annorlunda.

Z/1 er den nest høyeste klassen i Holland. Z/2 er den aller høyeste, som deres nasjonale mesterskap går i :-)

De kan vara men man vet ju aldrig riktigt säkert :)

----------------

star quality all over my name

Det kan ju ha hänt något, en olycka eller så, som gör att han har ont och inte kan prestera på samma nivå längre. Bara för att hästen en gång i tiden gått svåra klasser är det ju ingen garanti för att den kapaciteten sitter kvar livet ut... :idea:

Varför en sån häst sålts som ridskolehäst kan man ju fundera på däremot, men det är en annan historia. Nåt skumt är verkar det vara iaf. :smirk:

Jo, men framåtbjudningen borde ju inte försvinna av en olycka..
Dessutom har han många placeringar i ovannämnda klasser, och då borde ju i ala fall lite sitta kvar.. Tycker man.. :smirk:

Han såldes som ridskolehäst för att han går ren passgång i skritten, både när man rider, när han leds och i hagen. Så han kan inte tävlas, eftersom skritten drar ner så mycket. Vilket också är konstigt om han nu skulle ha placeringar i svår klass..
Så man kan kanske spekulera i om han har blivit tagen för hårt, för han är rätt ung, 9-10 år bara.
Från början va han tänkt att bli polishäst, för han har ett jättebra psyke, men han va 2 cm för liten.

Håller med dig, nåt skumt är det med honom.. :smirk:

Senast ändrad:

Hej!
Jag har ridit ett antal tyska svårklass hästar i dressyr (mycket dyra sådana) och min erfarenhet är att alla i Tyskland inte kan rida så himla bra som dem i världstoppen. Ofta är hästarna uppridna för snabbt i klasserna och hinner inte muskla sig eller växa ifred. När de sen ska säljas så visas dom upp i ökad trav in i handen, och vad jag vet så rider man så på försäljningsstallen var och varannan dag. Beridarna har inte tid att jobba på lång sikt utan hästarna ska säljas så fort det bara går och då ska dom gå så högt det går.
Hästen du pratar om har kanske ont i muslerna och skulle nog behöva ridas och jobbas från marken av nån som är duktig, så att han blir mjuk och kommer i balans igen.
Hej då

Låter mycket troligt det du säger...
Tyvärr kommer han inte kunna kvar kvar på ridskolan, har blivit väldigt istadig och tjurig. Vilket också kan ha att göra med tidigare problem, att han pushats för hårt, osv. Tråkigt att man inte får nån uppföjlning på honom, men men..

Tror inte detta stämmer. De har samma benämning som vi på de höga klasserna, dvs St George, Intermediaire & Grand prix. Har för mig att Z1/Z2 är olika msvB, M1/M2 motsvarar våra LA-program och L-klasserna LB &LC.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 184
Senast: Strandad
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama