Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Iddefixen

Trådstartare
Har lite funderingar på att skaffa en Tysk Jakterrier, bland annat för att gå eftersök med men även för att köra gryt.

Har en Jack Russelhanne idag, överkativ och tuff herre. Går spår och tävlar agility med honom.

Är det stor skillnad i psyke på dessa två raser?

Ja helt enkelt - hur mycket svårare är det att ha en TT än en JR?

Funkar TT bra till agility?
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Ja, det är mycket mer jakt generellt i TJT.

JR är mer "råttehundar", medans TJT är en allroundhund som kräver sin förare. Sen är ju terrier-mentaliteten densamma, och individuell.

//E
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Nja, jag har svårt att se vitsen med att välja just TJT om man inte tänker jaga mycket praktiskt. Det är ju små jaktmaskiner - men därmed inte sagt att alla fungerar så bra i just gryt. De får ju bli rätt stora och en hund av maxad storlek får det tufft i grytet, samt att många av dem är väl skarpa för att klara sig från återkommande rejäla skador under praktiskt jakt. Så söker man en gryttysk får man vara selektiv med föräldradjuren/linjerna.

Jag vet inte vilken typ av russell det är du har nu, men en JRTC-registrerad, högställd, från goda jaktlinjer är ett gott val om man vill ha en trevlig hund att arbeta med inom både gryt, eftersök och vardagsaktivering som agility/lydnad. Jag gör allt ovanstående med mina även om agilityn/lydnaden är utan några särskilda tävlingsambitioner, mer för att det är fin stimulans och skapar bra kontakt mellan hund och förare.
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Håller med om tyskarnas temperament. Många som jag träffat på är knivskarpa jakthundar, som jag anser måste jaga mycket för att må bra och som kräver sin förare.
Varför inte en borderterrier med jaktprovsmeriterade föräldrar? Alla bordrar kan säkert jaga också, men vissa stammar är mer avlade på jakt än andra. Min erfarenhet är att bordrarna är mer sansade som jakthundar, tänker först och anfaller sedan. Tyskarna kan vara lite tvärtom.
Sen är det som alltid individuellt, bäst att tillägga!;)
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Håller även jag med om tyskarna temperament, de är riktiga jaktidioter som måste jobba mycket.

Brorsan har en 4-årig hane som har fått sina smällar och de är mer än en gång vi har funderat på om man inte ska ta bort honom efter all stryk han har fått av grävlingar och vildsvin. Denna hunden köptes för att jaga rådjur, älg och räv med men han själv valde att mest vilja jaga grävling och vildsvin. Får man inte bitas så är dte inget kul. Ser man ett gryt så går man ner i det. Och man biter innan man tänker. Har fått bända loss honom otaliga gånger och en gång även fått skjuta grävlingen medan hunden satt fast i den då han inte gick att få loss.

Sen är han iof av den tuffare kalibern men det är ju det många uppfödare vill ha, en liten men stentuff hund som inte ger sig. Sen att han är väldens goaste kelhund inomhus gör att man älskar honom ändå. Även om man vill ha ihjäl honom när han har kommit loss och jagat hästarna i en timme utan att man har kunnat få tag på honom. Så detta blir sista tysken för oss, nu ska det inte vara en så tuff hund.

Håller däremot med saila att en border vore kanske något? Ganska lika hundar fast bordern är inte lika mycket idiot. Tuff men sansad och himla trevliga faktiskt..

Blev ganska mycket nedvärdering på tyskarna men det är ju min uppfattning. Jagar man väldigt mycket och har ork och tid att lägga så är det kanon!

Lycka till med hundvalet!
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Oh glömde en grej, köra agility med en tysk hade klart varit nåt! Hörde om en som hade gjort det men hon hade lagt ner det för hunden hade blivit knas när den var runt 4-5år och börjat bli aggresiv tror jag det var..

Det hade varit stentufft kmed en agility-tysk!:banana:
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

En border är uteslutet. Tycker tyvärr att de är de tristaste hundar man kan tänka sig :crazy:
De är för intetsägande och lugna. Sen är de inte så bra till agility -eller inte tillräckligt snabba tycker sambon.

Att en tysk måste jaga förstår jag. Men om de är för aggressiva är de inga bra grythundar - och då får vi testa vildsvin eller rådjur istället. Eller kanske fågel.....

Tanken är att den ska gå eftersök också.

Men som sagt........det finns fler trevliga raser - så vi får se!
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Då har du nog träffat fel borderterrier :D
Håller med om att de kan se intetsägande och lugna ut, men de jag träffat är stora personligheter med mycket krut i kostymen.

Hoppas du hittar något som passar dig bättre. Säg till när du får träff! c:rofl:
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Hmmm... så alla är inte sega och intetsägande.....:D
Kanske ska ge rasen en chans iaf :idea:

Min sambos faster har haft två bordrar - båda har varit urtrista... Så därför har man fått lite avsmak :(
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Jag har en bekant med TJT och hennes hundar är det superbra mentalitet på. Hennes går lös hemma på gården. Umgås med familjens hundar och barn. Apporterar samt går i gryt utan problem. Det finns balanserade och BRA TJT också! Hon är heller inte för stor, utan lagom. Snygg och trevlig som attan!
 
Sv: Tysk Jaktterrier vs Jack Russel

Ska ni ha en hanne blir ofta tyskarna för stora så de får problem att komma ner i grytet. JR är ojämn i tempramentet. Jag håller med tidigare skribenter om borderterrier. Hittar du en kennel med jaktlinjer så får du tillräckligt med tryck, men det gäller att välja rätt. Jag har två stycken som jag har problem att koppla ur turbon på emellanåt. Men de är jättebra jakthundar och mycket trevliga hemmahundar.
Jag jobbar som djursjukvårdare och har varit med om för många tyskar som saknar stora delan av kroppen efter egna äventyr på jakt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp