Sv: typ mugg
Vi hade alla symptom på fotskabb i vårt stall. hade veterinär ute med hon hittade inget. Vi hade en häst som kliade sig massor och 2 som hade liknande muggsår på benen och fullt med flagor på ben, man och svans. En häst som hade stängt av och var helt likgiltig. Provade behandla med sebacil och det blev bättre. Dock är det mycket svårt att behandla hästen över hela kroppen och det kräver upprepningar. Vilket inte är speciellt roligt att syssla med på vintern. Efter ett tag när vi slutade kom det tillbaka igen.
Hittade ett örtmedel i England och tänkte att vad har vi att förlora. Inte speciellt dyrt heller.
Vi har nu behandlat med det sen Dec. Man ger en dos i maten 1 ggr i månaden efter första behandlingen. Eftersom de inte dör utan flyr hästen så krävs det lång tid av behandling. Ny ägg kläcks ju men det blir mindre och mindre.
Vi såg en enorm förbättring efter 2 veckor, såren började läka trots att det var lervälling ute och hästarna blev piggare och slutade klia.
Sen var det som att det stannade av, men vi hängde i och fortsatte behandla och det har gradvis blivit bättre. Dessutom får man inte tvätta såren för mycket. De måste läka innifrån.
Såren är helt borta sen några månader och manar och svansar har blivit mycket bättre. Den hästen som var värst på benen är fortfarande lite flagig, men förmodligen så är huden så skadad av alla sår och tvättande att den behöver lång tid för återhämtning.
Inga nya sår iaf. Peppar peppar....
Vi kommer att fortsätta behandla ett bra tag till för att vara på säkra sidan, men eftersom det bara är örter i så känns det bättre än att förgifta dem med sebacil.
För den som har problem så rekommenderar jag att prova. Man har inget att förlora. De är dessutom otroligt trevliga att maila med.
Länkar hemsidan. Deras schampoo är mycket bra att kombinera med.
http://www.organic-equine.co.uk/product-catalog.shtml
Jag höll på med tvättande av sår i nästan 1 år innan jag dök på det här. Jag höll på att bli galen, så för mig har det varit en skänk från ovan.