Lavinia

Trådstartare
fast ändå inte...

Nu har vi kämpat med muggen hela vintern och den har varit borta ibland, men varje gång kommer den tillbaka.. Eller ja, nu är den inte mugg längre, nu är den enormt smärtande sår, helt utan krustor.. Sitter på framsidan och sidorna av kronan, men ingenting i karlederna..Häst är jättesvullen i kotorna och har ont!

Nån som har nåt tips vad man kan göra?
/ Lavinia, som provat att låta vara, smörja, linda.. spelar ingen roll, det kommer tillbaka iaf.

Sv: typ mugg

Kanske ska Sebacilbehandla henne mot skabb som kan ta det mest olika variationer ??

Har det flyttat på sig varefter du behandlat henne innan ?

Kliar hon sig något tex man svans inte vrålgnor men tycker det är skönt?

Kolla över foderstaten om det finns nåt över/underskott på nåt....ge hästen nån probiotika..ta bort melass/betfor om den får sånt...

Nästan alla såna problem kommer från magen.

Om inte hästen redan har fått veterinärvård för detta så är det hög tid att den får det nu!

Hej!

Svar till alla: Häst har fått upprepade vet. behandlingar, skiten går bort och kommer sedan tillbaka igen.. Så jag letar efter något annat det kan vara.. Tidigare behandlad både med kotison och bredspekta antibiotika, mjukgörande, återfuktande osv osv. Att vara lindad har hjälpt lite grann, får ner svullnaden och smärtan på nåt vis, men hon kan ju inte gärna vara inlindad jämt?

Häst är känslig för både betfor och korn och får därför ingetdera, hon får just nu enbart hö då hon vilar pga behandlad kotledsinflammation. Vet som tittade på henne för 1,5 vecka sen ansåg att "muggen" såg fin ut och att jag skulle låta den vara, vilket jag gjort och då har den blivit mer smärtsam, men inte direkt mer utbredd. Den har hela suttit på ungefär samma ställe- ja eller den riktiga muggen som var från början var klart mer utbredd, men det som är kvar nu är på samma ställen på båda sidorna om karleden båda bak. Går upp och ner och verkar inte kunna bestämma sej..

Mer fodermässigt så har vi ingen analys, och det är nog så svårt att motivera till en precis innan betet, men hon är blank och fin i pälsen i övrigt (lite skitigt dårå) och pigg och glad.

Häst kliar svansen, men det gör hon alltid på våren och det är inte mer nu än tidigare år, snarare mindre, precis som hon kliat svansen mindre denna vinter.. Hon är träckprovad med 0 på allt, om det kan göra någon skillnad.

Vet jag pratat med verkar tycka att jag överdriver, såren ser ju torra och fina ut, men jag reagerar ju mer över smärtan, som inte tycktes bli mycket bättre med butta!

Tips någon?

Probiotika kan jag ju prova iochförsej, men hon har ju inte varit dålig i magen på hela vintern/våren och såren har ju varierat fram och tillbaka hela den tiden.

/ Lavinia, lätt desperat

Dom behöver ju inte vara dåliga i magen för det, 70% av immunförsvaret kommer ju från magen och det kan vara så bara att det är en obalans så immunförsvaret inte kan jobba som det ska.

Okiedokie, jag tänkte väl att du var en sån vettig människa som tar ut veterinären, men eftersom det inte stod något i originaltråden så var jag tvungen att fråga. ;)

Efterson det verkar värst på vintern låter det som hovskabb, prova at behandla som någon skrev. Är väl värt ett försök. Hovskabb är ju mycket plågsamt för hästen då skabben lever och gnager sig under huden:bow: Varmt lycka till!

hade också problem med muggen i vintras.. men fick snabbt bukt på den med fiskleverolja (fodertran *kräksmiley*)
jag gjorde som så att jag la jodopaxomslag över nätterna, på mornarna smörjde jag med först fiskleverolja och sen idomin på det.. kvällarna tvättade jag med lactasyd och sen jodopaxomslag igen, detta gjorde jag ca 3-4 nätter och därefter envetet smörjande..uääkk... kan lova att den blandningen av lukter är nåt av det värsta jag vart med om, men funkade, det gjorde det. Gummihandskar är att rekommendera om man inte vill få sig en fastaperiod (sätter sig nåt djävulusiskt i händerna fiskstanken:crazy: )

vet en som stryker på honung varje dag,det funkar på hennes häst.lite bättre doft än fiskleveroljan...:angel: :smirk:

Hej!

Jag testade att klia lite ovanför värsta smärtställena på benen och det var sååå skönt, tyckte pålle- då var det tom ok att tvätta efteråt!

Så fotskabb är kanske ingen omöjlighet.. Var får man tag på sån sebacil om det nu skulle var det? Finns det nåt test man kan göra? Och... varför har ingen vet funderat över det. Har haft 4 vet inblandade i om här jäkla fötterna och ingen har ens nämnt nåt om skabb..

Är det vanligt att dom får som småsår lite varstans och sen lite större sår på "utsatta" ytor.. Funderar just på om det är så att hon kliar sej och såren kommer därför- men jag har inte sett henne klia nåt... Fast såren försvinner ju när man lindar benen??

/ Lavinia

Hmmm. Efter så lång tid tycker man ju att veterinärerna borde fundera på att undersöka huden lite nogrannare. Man kan väl ta hudprover för att kolla om det är skabb eller svamp?

Hej!

Jo, det kan man verkligen tycka!

När vi var inne på kliniken senast tittade vet på såren och tyckte att "det ser väl bra ut".
Det första vet. vi hade ute tittade på såren från typ 2 meters håll och skrev sen ut medicin..
Veterinärer är verkligen ett speciellt släkte..

Jag ska ju till vet snart igen, har det inte blivit bättre får dom allt ta ett hudskap eller nåt så jag får veta..

Just nu behandlar jag med aloe vera och hexocil och lindar benen, får väl de om det hjälper..

/ Lavinia, som kommer kräva att nån tittar på det nästa gång vi är inne.

Du bör kräva att veterinären tar prover för att därefter kunna sätta in en korrekt behandling. Man borde leta efter såväl bakterier, svamp och parasiter (fotskabb). Att hålla på och slabba med diverse medikament är ingen hit eftersom det stör hudens normala flora, i vissa fall förtunnar huden (kortison) och dessutom kan selektera fram resistenta bakterier. När man gör en bakteriologisk odling brukar man även fråga efter vilka antibiotika som den aktuella bakterien är känslig för och därefter rikta behandlingen. Gäller även svamp.

Är det en vit fot som är drabbad? Har ni diskuterat fotosensibilitet? Kanske lite långsökt om problemen är som värst vintertid, men ändå.

Sebacil är receptbelagt och inte något man vill hälla i öppna sår.

Hur väl sköter du benet med vatten?

Tvättar du av den varje dag, med bara vatten (ingentin annat!) ?

Enligt min erfarenhet blir det alltid värre om man smörjer med massa saker varje dag, utan det brukar alltid bli bättre om man bara smörjer några dagar i veckan, och sen ser till att tvätta rent det ordentligt varje dag.

Vi hade ett par hästar på skolan som verkligen hade mugg på hela (nedsidan av) benen. Redigt såriga och man fick knappt röra benen på dem för att det gjorde jätteont.
Dessa tvättades varje dag efter insläpp och smordes.

På min skolhäst blev det inte bättre förrän jag började "slarva" (medvetet) med salvan och inte smorde in det varje dag.

Vi hade alla symptom på fotskabb i vårt stall. hade veterinär ute med hon hittade inget. Vi hade en häst som kliade sig massor och 2 som hade liknande muggsår på benen och fullt med flagor på ben, man och svans. En häst som hade stängt av och var helt likgiltig. Provade behandla med sebacil och det blev bättre. Dock är det mycket svårt att behandla hästen över hela kroppen och det kräver upprepningar. Vilket inte är speciellt roligt att syssla med på vintern. Efter ett tag när vi slutade kom det tillbaka igen.
Hittade ett örtmedel i England och tänkte att vad har vi att förlora. Inte speciellt dyrt heller.
Vi har nu behandlat med det sen Dec. Man ger en dos i maten 1 ggr i månaden efter första behandlingen. Eftersom de inte dör utan flyr hästen så krävs det lång tid av behandling. Ny ägg kläcks ju men det blir mindre och mindre.
Vi såg en enorm förbättring efter 2 veckor, såren började läka trots att det var lervälling ute och hästarna blev piggare och slutade klia.
Sen var det som att det stannade av, men vi hängde i och fortsatte behandla och det har gradvis blivit bättre. Dessutom får man inte tvätta såren för mycket. De måste läka innifrån.
Såren är helt borta sen några månader och manar och svansar har blivit mycket bättre. Den hästen som var värst på benen är fortfarande lite flagig, men förmodligen så är huden så skadad av alla sår och tvättande att den behöver lång tid för återhämtning.
Inga nya sår iaf. Peppar peppar....
Vi kommer att fortsätta behandla ett bra tag till för att vara på säkra sidan, men eftersom det bara är örter i så känns det bättre än att förgifta dem med sebacil.
För den som har problem så rekommenderar jag att prova. Man har inget att förlora. De är dessutom otroligt trevliga att maila med.
Länkar hemsidan. Deras schampoo är mycket bra att kombinera med.
http://www.organic-equine.co.uk/product-catalog.shtml

Jag höll på med tvättande av sår i nästan 1 år innan jag dök på det här. Jag höll på att bli galen, så för mig har det varit en skänk från ovan.

hexocil fungerade på min hästs mugg... Och om såren vart för torra.. På med lite idomin

Jag har en salva som är suverän! Skillingaryds hästsalva. Den hjälpte min häst som haft svår mugg. Inte ens penicillinsalva hjälpte så jag provade den och nu har han inte haft det sen dess. Känner jag att det är någon lite spricka så smörjer jag direkt och den försvinner!

HeJ!

Både vita och gråa foten är drabbade och det har ju aldrig varit några problem förut, så fotosensibilitet känns precis som du säjer något otroligt..

Jag har även testat att bara tvätta, tvätta, smörja och linda (vets ide), tvätta och linda, torkar naturligtvis också.. Bara smörja, låta vara helt.. Ska ta upp det igen när vi åker till kliniken och får väl kräva ett "sårtest". Tycker det är lustigt att varjen DV eller ATG-veterinärerna tycker att det är nödvändigt- det är ju bara att smeta på lite medicin... Själv har jag bett om sårprov flera gånger, men det tycker dom är alldeles onödigt, eftersom såren ser så torra och fina ut..

Jaja.. jag kämpar vidare..

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 915
Senast: Tofs
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 089
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 374
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31