Tyda provsvar

M

maximilia

Jag behöver hjälp att tyda provsvaret från endoskopin. Hon har hostat lite, så vi var hos vet förra veckan och dom tog lite prover från halsen på henne. Vet gissade på streptokocker.

Idag fick jag provsvaret hemskickat, men fattar inte riktigt. Vad menas med ospecifik blandflora? Har hon ingen infektion? Vad kan det då ha varit?

Resultat
Allmän bakteriologisk undersökning
Trakealaspirat, rör: Ingen specifik infektion påvisad. Riklig växt av ospecifik blandflora.
Trakealaspirat, culturette: Ingen specifik infektion påvisad. Sparsam växt av ospecifik blandflora.

Sv: Tyda provsvar

Som det står på de flesta provsvar är det bästa att kontakta behandlande veterinär för att diskutera provsvaret, det är svårt att göra via ett forum :)
Blandflora brukar i allmänhet innebära antingen att provet blivit kontaminerat så det växer allt möjligt eller att det inte finns någon speciell bakterie i halsen som vuxit till ovanligt mycket och är patogen.
Eftersom provet är taget vid endoskopi skulle jag tolka resultatet som att det inte är en bakterieinfektion som orsakar din hästs hosta.

Sv: Tyda provsvar

Jag ska på återbesök nästa vecka och ska självklart fråga vet. Jag tänkte bara att det kanske var någon här som visste oxå!
Tack för ditt svar, det var till lite hjälp iaf!

Liknande trådar

A
Hästvård Min 3åring började snuva och hosta, ingen feber o i övrigt pigg.. efter 2 veckor ringde jag ut distriktsveterinär som kom och tog...
Svar
5
· Visningar
1 418
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 900
Senast: plymen
·
C
Hästvård Jag har testat min häst och sitter med provsvaret i handen. Men jag får inte tag i någon veterinär som kan svara mej på vad proverna i...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: Colansmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka