Tycker min hund har blåa pupiller

Narcissa

Trådstartare
Jag tycker att en av mina lancashire heelers har en svagt blåaktig pupill. Tycker att hon har haft det länge och märker inte att hon skulle se speciellt dåligt. Kan dock tycka att hon ibland reagerar på tex mötande cyklister även om det absolut inte händer ofta.
Vi ögonlyste för ca tre år sedan och då såg veterinären en liten skugga i ett av ögonen och sa att det kanske bara var en infektion eller liknande.
Någon som vet vad det kan vara? Om ens något?
Siv är sex år gammal. Kastrerad och tyvärr överviktig. Har supersvårt att gå ner i vikt.
Man ser absolut inte någon dimma i ögonen utan själva pupillen är svartblå istället för kolsvart.

Jag tycker att en av mina lancashire heelers har en svagt blåaktig pupill. Tycker att hon har haft det länge och märker inte att hon skulle se speciellt dåligt. Kan dock tycka att hon ibland reagerar på tex mötande cyklister även om det absolut inte händer ofta.
Vi ögonlyste för ca tre år sedan och då såg veterinären en liten skugga i ett av ögonen och sa att det kanske bara var en infektion eller liknande.
Siv är sex år gammal. Kastrerad och tyvärr överviktig. Har supersvårt att gå ner i vikt.
Man ser absolut inte någon dimma i ögonen utan själva pupillen är svartblå istället för kolsvart.
Har det blå kommit på senare tid eller har det varit länge ? Oavsett tycker jag du ska göra en ny ögonlysning inom snar framtid.

Det är troligtvis linsen du menar, då pupillen inte har någon färg utan är ett hål.
Om linsen ändrar färg är det oftast någon form av katarakt dvs grå starr.
Dock kan det skimra och se annorlunda ut när man tittar in i ögat även vid andra mer allvarliga tillstånd som näthinneavlossning, linsluxation etc.
Klokt att boka tid hos ögonveterinär för att kolla upp.

Det är troligtvis linsen du menar, då pupillen inte har någon färg utan är ett hål.
Dock kan det skimra och se annorlunda ut när man tittar in i ögat även vid andra mer allvarliga tillstånd som näthinneavlossning, linsluxation etc.
:o:o Ja givetvis menar jag linsen.....:o:o

Det som finns som "fara" i rasen är ju PLL - primär linsluxation. De allra flesta DNA-testar ju sina hundar för det, så det inte ska dyka upp några affekterade avkommor - men på några håll har det dykt upp en PLL som kallas för mutation X efter föräldrar som fria. En variant som utvecklas lite långsammare än den vanliga linsluxationen. Så även om risken är oerhört liten, så tycker jag ändå man ska vara snabb att kolla upp alla eventuella förändringar i ögat. Vet inte så mycket om den än, men har hört om några få fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka