Twilight 1062

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chania
  • Startdatum Startdatum
C

Chania

Hej,

Har ännu inte seminerat vårt sto och tycker att det i år varit väldigt svårt att bestämma sig. Har nu lite funderingar på Twilight är det någon som känner till honom och kan berätta mera om honom så vore jag jätte glad. Hur är hans temp. och ridbarhet? Har han mycket nerv? Har ni sett några föl efter honom?

Såg att han vann en klass i breederskval i början av maj så kanske var några där och såg Twilight in live? Ja tacksam för all info. Har läst om hans bruksprov etc. men har tyvärr inte möjlight att själv åka ner till Skåne och titta innan det är dags att bestämma sig då vi väntar brunst vilken dag som helst (dragit ut på tiden).

Tacksam för så mycket info som möjligt om snygge Twilight som är en av årets kandidater. :crazy:

Sv: Twilight 1062

Såg Twiligt (jepps hans namn stavas så ingen felstavning Holländarna har regestrerat hans namn så) när han gjorde sitt bruksprov. Det var han som slängde av testryttaren =) Men det ska inte Twiligt beskyllas för ryttre tog på sig det själv för att han pressat på hästen för mycket. Intrycket jag fick under bruksprovet av Twiligt var att det var en trevlig hingst men inte någon wow känsla.

Jag såg twilight på visning för ett tag sedan, och det kan jag säga......jag fick en rejäl wow känsla!!
Han hade en fantastisk trav och glänste långt över de andra ..bland annat hingsten metall..som förövrigt verkade dum att rida , inte var hälften så snygg eller hade lika bra gång arter. Fast han hade kanske en dålig dag.
Twiligt stal iallafall mitt hjärta och de flesta som var där höll honom högst precis som jag!
lycka till.

Nu har jag ju inte sätt honom på ett år. Det var ju kul att han verkar utvecklas på rätt håll. Tyckte att det var en trevlig häst redan på bruksproven 04. ( då han gick igenom)

Jag hade utan tveka valt Twilight på mitt sto om han hade levande föl... men mitt sto är 19 år och man vet inte alltid hur det går...

Att du inte ringer hingsthållaren och säger det?! :)
Lägg fram just det argumentet, men att du känner dig osäker.
Det kostar ingenting att fråga, och de brukar inte vara omöjliga...
Ju fler som ringer...
Och det är faktiskt inte så sällan att det funkar! :)

Jag diskuterade saken med en hingstägare som hade 90 dagars avgift. Argumentet var att h*n menade att fram till dess, var det "mer upp till hingsten och dess simmare" och därefter var det beroende på stoets omvårdnad under resten av dräktigheten.
Jag passade då på att fråga vilket som var bäst för dem. Om hingsten fick dubbelt så många ston, per språng på bocken, eller om simmarna "gick upp i rök". Med det menar jag att om hingsten skall upp på bocken, för ett sto har beställt, så finns det ju även till fler ston, på det språnget.
DÅ började de räkna minsann! :smirk:
Lycka till, och ge gärna beked om du fick på levande föl!
mvh

Ja, Twiligt är supertrevlig.
Han är e. Flemmingh (pref), som bla är far till World Cup vinnaren i dressyr i år, Lingh, och även till Krack C.
Därefter ligger Purioso (keur), som är efter Furioso II.
I tredje led ligger Doruto (pref), som (fortfarande) ligger otroligt högt i sina index. I fjärde led hittar man ytterligare en pref hingst, Enfant de Normandie.
Idel ädel avel alltså. I stor sett bara elithingstar...
Hans mamma har lämnat förutom honom själv, auktionshästar, och unghästar som har gjort stålande resultat i testerna, med höga index i dressyren.
Har inte katalogen i närheten, men kostar han inte 2 + 6000?
Mvh

Usch. jag är aldeles för feg för att ringa och fråga om det... Men lite märkligt är det ju för Higlight står ju på levande föl, men ingen av dom andra så det kanske skulle gå att prata om det...
Men sen kan jag inte köra henne till deras station utan kör henne till samma station varje år och vill fortsätta med det... det kanske spelar roll... :confused:
Hon är nämligen väldigt speciel min dam när hon har fått föl... inte alls glad och trevlig.... :devil:
Så det känns bättre att lämna henne till någon som känner henne och som har lyckats med att få henne dräktig hitills.... :)

Klart du ska ringa! De är jättetrevliga att prata med! När de äger hingsten själva har de all möjlighet i världen att påverka avgifterna, värre är det med t ex Métall som ju bara är inlånad.

Håller med. Ring! De är väldigt tillmötesgående jag fick levande föl på Camaro M när jag använde honom förra året. Det gick bra att göra så med deras egna hingstar, så det är helt klart värt ett försök. Jag använde f ö inte deras station, så det spelar ingen roll.

Du kan ju tänka så att det är DU som är kunden och DE som vill ha så många ston som möjligt till sin hingst, så du är i "överläge". :smirk:

Lycka till! :)

Senast ändrad:

hmm jag ska fundera på det...har jättesvårt att ringa till folk...(telefonskräck....) :cry:
Men det är helt klart värt att prova, det är ju en hingst man inte vill gå misste om...
Jag ska ta och peppa mig lite så kanske jag tar mig i kragen...

Hur har det gått? Vilken hingst bestämde du dig för?

Själv har jag valt Twiligt till mitt sto. Träffade honom när jag lämnade stoet och han var otroligt lugn, snäll och kelig. Dottern hade honom ute och betade när jag kom med mitt sto. Han tittade lite men fortsatte beta, det gick en 3-årig unghinst i hagen brevid som hingstade sig och stimmade men Twiligt var som sagt cool lugn ändå. Han stod i en box men hästar runt omkring (och ej uppbygt utan galler som är så breda att hästar kan få igenom lite av huvudet igenom) och han brydde sig inte om någon utan stod bara med huvudet ute och ville bli klappad..

Såg 3 stoföl efter honom. Alla tre var väldigt högbenta, smäckra och femina. De såg jätte trevliga ut allihopa..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka