Tvist om uppsägning utav foderhäst

Yatzee

Trådstartare
Enligt vårat kontrakt gäller uppsägning för båda parterna 3 månader.
Då ägaren nu har sagt att dom skall hämta hästen snarast möjligt även innan veckans slut men ej gjort.
Nu säger de att dom har 3 månader på sig att hämta hem hästen.

Det jag nu undrar , har de inte själva upphävt uppsägningen genom att säga de skall komma och hämta hästen snarast och även gav en tidsram?

Tack på förhand!
 
Enligt vårat kontrakt gäller uppsägning för båda parterna 3 månader.
Då ägaren nu har sagt att dom skall hämta hästen snarast möjligt även innan veckans slut men ej gjort.
Nu säger de att dom har 3 månader på sig att hämta hem hästen.

Det jag nu undrar , har de inte själva upphävt uppsägningen genom att säga de skall komma och hämta hästen snarast och även gav en tidsram?

Det har jag svårt att tro, med hänvisning till ert skriftliga avtal. Men vad säger ägaren - har du kontaktat denne och frågat varför hästen inte är hämtad?

Har ni skrivit något angående kostnader under uppsägningstiden (för jag misstänker att det är dessa du vill slippa?) ?
 
Det har jag svårt att tro, med hänvisning till ert skriftliga avtal. Men vad säger ägaren - har du kontaktat denne och frågat varför hästen inte är hämtad?
dom hänvisade mig till kontraktet. Men eftersom dom ifrån början när jag sa upp kontraktet sa de skulle komma innan veckans slut. Så känns de som om de upphävt denna 3 månaders uppsägningen.
De poängterar väldigt punktligt att de vill ha hem hästen snarast och de ej vill att jag har kvar den.
 
Det har jag svårt att tro, med hänvisning till ert skriftliga avtal. Men vad säger ägaren - har du kontaktat denne och frågat varför hästen inte är hämtad?

Har ni skrivit något angående kostnader under uppsägningstiden (för jag misstänker att det är dessa du vill slippa?) ?

Inget är skrivit angående kostnader. Endast att så länge hästen är hos mig så betalar jag.
 
Ni har varit överens om att korta uppsägningstiden - på deras initiativ förstår jag. Ni har alltså en NY överenskommelse som säger att ni upphäver den tidigare överenskommelsen. De har önskat, du har konfirmerat.

Nej, de har inte tre månader på sig. De ska hämta hästen innan veckans slut.

Frågan är om du kan bevisa att ni har en ny överenskommelse?
 
dom hänvisade mig till kontraktet. Men eftersom dom ifrån början när jag sa upp kontraktet sa de skulle komma innan veckans slut. Så känns de som om de upphävt denna 3 månaders uppsägningen.

Då är frågan: Finns detta skriftligt, på något sätt?

Säg åt dem att fr.o.m. måndag får de stå för hästens kostnader (Xkr/dag).
 
Ni har varit överens om att korta uppsägningstiden - på deras initiativ förstår jag. Ni har alltså en NY överenskommelse som säger att ni upphäver den tidigare överenskommelsen. De har önskat, du har konfirmerat.

Nej, de har inte tre månader på sig. De ska hämta hästen innan veckans slut.

Frågan är om du kan bevisa att ni har en ny överenskommelse?
Jag sa ju upp från början så det är tvärtom att de har sagt då och konfirmerat.

Alltså tänker jag rätt att 3 månader inre gäller längre?
 
Då är frågan: Finns detta skriftligt, på något sätt?

Säg åt dem att fr.o.m. måndag får de stå för hästens kostnader (Xkr/dag).
Jag har skriftligt på att de ska hämta snarast och ej vill att hästen står kvar hos mig. Men ej skriftligt på att de sagt innan veckans slut.
Dock har jag skrivit angående deras om beslut veckans slut -då ej heller blivit tillrättavisad om att de ej blivit sagt.
 
Då skulle jag meddela dem skriftligt att fr.o.m. *datum* kommer Xkr/dygn att faktureras för hästens kostnader. Med hänvisning till att uppsägningstiden enligt ö.k. löper ut och ansvaret för dessa kostnader därmed övergår till ägaren.
 
"När jag sade upp vårt fodervärdsavtal bestämde ni er för att hämta hästen inom en vecka. Senare bestämdes detta till den kommande helgen. Hästen har inte blivit hämtad som avtalat, och jag kommer därför att debitera xxx kr/dygn som hästen står kvar i min vård. Jag ber er därför att utan dröjsmål hämta tillbaka hästen, med hänvisning till vår tidigare överenskommelse att avsluta kontraktet i förtid"

Ja, eller något sådant.
 
Rent krasst kan det ju vara så att du, när du fick besked från ägaren, sa upp stallplatsen eftersom hästen skulle åka så snart. Vilket ju innebär att du faktiskt inte har någon stallplats till hästen under de tre månader som de hävdar att de nu vill åberopa.

Man kan inte bestämma ett och sedan bara ta tillbaka, när det har ekonomiska konsekvenser.
 
"När jag sade upp vårt fodervärdsavtal bestämde ni er för att hämta hästen inom en vecka. Senare bestämdes detta till den kommande helgen. Hästen har inte blivit hämtad som avtalat, och jag kommer därför att debitera xxx kr/dygn som hästen står kvar i min vård. Jag ber er därför att utan dröjsmål hämta tillbaka hästen, med hänvisning till vår tidigare överenskommelse att avsluta kontraktet i förtid"

Ja, eller något sådant.

Problemet ligger inte riktigt i ekonomin utan jag har en annan häst som jag skall ha. Och eftersom de har meddelat dom skulle ev komma innan veckans slut så har jag meddelat nya hästens ägare att jag kunde ta hästen- så som denna veckan. Nu står jag med två hästar och en utan stallplats. Då dom ej höll de dom sa. Sedan kan jag ej heller få besked om när de kommer för att hämta utan får som svar "det är under planering".
 
Då skulle jag meddela dem skriftligt att fr.o.m. *datum* kommer Xkr/dygn att faktureras för hästens kostnader. Med hänvisning till att uppsägningstiden enligt ö.k. löper ut och ansvaret för dessa kostnader därmed övergår till ägaren.
Men det blir alltså att de har upphävt föregående ö.k eftersom de sa att dom snarast skulle hämta hem hästen ?
 
Men det blir alltså att de har upphävt föregående ö.k eftersom de sa att dom snarast skulle hämta hem hästen ?

Tekniskt sett kan man väl lika gärna säga att ni kommit överens om att ändra er överenskommelse. Du sa upp kontraktet, de ville då hämta hästen tidigare, du accepterade/bekräftade det.
Du har det skriftligt. (Annars hade det varit betydligt knepigare för din del - står ord mot ord så gäller det ju att kunna styrka det man påstår på nå't sätt, om man vill dra det vidare.)

Det kan ju vara så att de inte har nån stallplats. Men det är inte ditt problem egentligen, utan då borde de ha sagt att de hämtar hästen så snart det är möjligt för dem (eller bara hållit tyst tills de hittat en plats).
 
Problemet ligger inte riktigt i ekonomin utan jag har en annan häst som jag skall ha. Och eftersom de har meddelat dom skulle ev komma innan veckans slut så har jag meddelat nya hästens ägare att jag kunde ta hästen- så som denna veckan. Nu står jag med två hästar och en utan stallplats. Då dom ej höll de dom sa. Sedan kan jag ej heller få besked om när de kommer för att hämta utan får som svar "det är under planering".

Undrar om vi pratar om samma person?
En bekant, ska nu av någon anledning ta hem en av sina hästar som varit ute på foder, och vill då stå hos oss.

Gratis såklart, "men jag kan fylla hö i hagen" och "jag kommer och mockar"
jo men du ska alltså ha fullservice med gratis hö och kraftfoder?
Och det var tydligen helt plötsligt akut att hämta hem den...
 
Undrar om vi pratar om samma person?
En bekant, ska nu av någon anledning ta hem en av sina hästar som varit ute på foder, och vill då stå hos oss.

Gratis såklart, "men jag kan fylla hö i hagen" och "jag kommer och mockar"
jo men du ska alltså ha fullservice med gratis hö och kraftfoder?
Och det var tydligen helt plötsligt akut att hämta hem den...

Tyvärr är jag inte den personen vet ej vem du är.
 
Undrar om vi pratar om samma person?
En bekant, ska nu av någon anledning ta hem en av sina hästar som varit ute på foder, och vill då stå hos oss.

Gratis såklart, "men jag kan fylla hö i hagen" och "jag kommer och mockar"
jo men du ska alltså ha fullservice med gratis hö och kraftfoder?
Och det var tydligen helt plötsligt akut att hämta hem den...
De är om du tänker de är ägarna som säger så?
 
Ja precis, ägaren som vi svagt känner, ska nu akut ta hem en foder häst, hon inte har plats för.
Som hon vill dumpa hos oss. Men finns nog massor av sådana här fall.
 
Enligt vårat kontrakt gäller uppsägning för båda parterna 3 månader.
Då ägaren nu har sagt att dom skall hämta hästen snarast möjligt även innan veckans slut men ej gjort.
Nu säger de att dom har 3 månader på sig att hämta hem hästen.

Det jag nu undrar , har de inte själva upphävt uppsägningen genom att säga de skall komma och hämta hästen snarast och även gav en tidsram?

Tack på förhand!
Mitt i vintern med snöstormar varannan dag. Hurra, det är verkligen en seriös fodervärd som tänker hästens bästa. Jo, speciellt bussigt var du inte mot ägarna är min åsikt. Sedan går du in på ett forum och klassificerar detta som en tvist och undrar vad du har för rättigheter. Inte Trevligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 523
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 573
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 037
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp