Tvist-neka barnet umgås med min nye?

Sonic76

Trådstartare
Pappan reagerade som förutsagt på umgängesavtalet. HAn ville sitta ner och prata med mig och min nye. Jag hänvisade till advokaten.
Då ville han neka min dotter att umgås med min nye och hans hund tills "tvisten" är avklarad. Löjligt för jag har bara specificerat hur vi ska fördela storhelger och lov och det är det avtalet går ut på.
Så nån tvist föreligger eg inte.
Han kommer nu att försöka få enskild vårdnad... suck:mad:
men alltså kan han neka min dotter att umgås med min nye??
HOn gillar ju att umgås med honom.
JAg tror.. att det är för hunden som hennes pappa vill neka, för han kan ju inte konkurrera med en hund ju.

Sv: Tvist-neka barnet umgås med min nye?

Han kan ju försöka !
jag tror att han enbart binder ris åt egen rygg. Oroa dig inte. Låt dottern umgås med din nye precis som vanligt. Gör inga eftergifter - det finns en chans i världen att pappan har rätt att styra detta. Bekräfta inte pappan genom att göra honom till viljes. Vill han ha krig så måste du kriga och gör det genom att låtsas att han är normal..

Absolut. Jag har informerat min advokat och bara hänvisar dit..
Antagligen är ju pappan så hotad av den ovana situationen så han gör vad som helst..

Jag är glad att min nya var här imorse när pappan kom och knackade på. Han ville prata med mig sen, han skulle BARA följa dottern till skolan (min vecka)
Hmm men jag lät honom inte göra det för jag har hänvisat till advokaten i följebrevet

ditt barns far inser att han håller på att förlora kontrollen över dig, lååångt efter att ni har separerat. Jag kan på sätt och vis förstå att han försöker hitta på alla tänkbara vägar att styra det du gör och hur du ska leva ditt liv. Men han har inget som helst lagligt stöd att hålla på att bestämma vem du och barnet ska umgås med. Snarare tvärt om, det kommer slå tillbaka på honom i framtiden om han inte ger upp redan nu.

Du vet att du alltid kan ringa om det är något du känner att vill/behöver prata om. Annars så håller jag med dem ovan, det är hans sätt att försöka fortsätta ha kontrollen över dig och han vill inte släppa den. Kämpakämpakämpa! Vi är många som står på din sida i det här!

Förutsatt att det inte är en folkilsken hund som äter barn till lunch så har han ingen rätt att ha synpunkter alls. Om hunden vore farlig tycker jag att han har rätt som förälder att påpeka att han inte vill att dottern ska umgås med DEN. Nya kärleken har han inget alls med att göra.

Haha möjligtvis att hunden slickar ihjäl henne då;)

Saker/situationer/personer/etc som kan påverka hans barn negativt, har han självfallet rätt att ha synpunkter på. Men då ska det också kunna fastställas att det ÄR dåligt för barnet..

Så hade din nya varit ett mycket olämpligt inflytande i ert barns liv, eller om det vore en farlig hund (och åtgärder för säkerhet inte vidtas), eller situationer som kan påverka uppväxten fel.. Osv osv.

Att bara jävlas har han ingen rätt till, och det är bara att säga ifrån tycker jag.

Nu kom han hem till min nye för att säga godnatt :mad:
Min nye gick för att leta efter min dotter som var ute med hunden, min fd var arg som fan..
Hoppas inte det blir bråk...:cry:

Han kan inte ha rätt till detta eller??? Nu får det vara nog, kontaktförbud kanske?? eller besöksförbud

Han kan inte ha rätt till detta eller??? Nu får det vara nog, kontaktförbud kanske?? eller besöksförbud

Det ska mycket mer till än så för så pass drastiska åtgärder, enligt allt vad jag någonsin har hört talas om. Han är väl vårdnadshavare. Men du bör prata med folk som förstår sig på sådant, som har det som yrke, tex familjerådgivningen på soc.

Min gissning är att de problem du har med exet, kring hans sätt att vilja styra ditt umgänge och kontrollera dig, inte är på den nivån att det egentligen går att lösa med myndigheters hjälp. På samma sätt som han inte heller kan få myndigheters hjälp med att förhindra att barnet träffar din nya.

Det är inte heller så att det blir en vårdnadstvist med rättegång och det hela bara för att den ena parten säger att den vill det eftersom den andra parten är så dum.

Kort sagt, utifrån vad du skriver här, så handlar det mesta av ditt problem om en riktigt usel relation med exet, snarare än om vem som har "rätt" till vad enligt lagens mening.

Samarbetssamtal, är den åtgärd jag skulle gissa att man rekommenderar er. Eller någon form av familjeterapi.

jag vill inte ha en vårdnadstvist, det blir det tack vare att HAN vill det.
Jag känner mig hotad, han kan bli våldsam och polisen jag pratade med vid första anmälan var väldigt inne på en anmälan. Jag ringde bara för att rådfråga, men det blev en anmälan av det.
Samtal har han erbjudits och nekat till så där är dörren stängd.

Tack IU, det ÄR en underbar hund, även om han nu i ivern har gett mig ett blåmärke på knäet och knockat dottern på näsan.. det är svårt att stanna i tid när det är halt;)

Min advokat tycker jag är FÖR mesig, men jag villl ju inte bråka bara slippa se honom så mycket som det går plus försöka få honom sluta kontrollera mitt liv.
JAjg ringer och säger godnatt åt dottern när hon är hos pappa, vet jag att de inte är hemma skickar jag ett sms så får hon ringa om hon kan och vill.
Jag tycker inte att man ska komma hem till sin fd VARJE dag för att säga godnatt, komma med påhittade ursäkter för att titta förbi osv..
Sen att ÅKA EN MIL för att säga godnattt till sin dotter när jag sagt att jag inte tycker det är ok.. på ett mycket snällt sätt.det tycker jag är att passera alla normala gränser

Hur gick det i går då?
Bra tack vare den underbara hundägaren:love:
Men han tyckte att jag skulle passat på att fråga vad min fd menade med att säga: Det här gör du inte om igen... Då hade jag haft ett vittne eller två.
Och den blicken min fd hade talade om att han kommer att komma när jag är ensam... me han skulle bara våga

Bra, fortsätt att vända dig till polisen om det är något som känns tveksamt i hans beteende, annars kan de, som du redan förstått ge råd om hur du ska agera.
Låter som en skitjobbig situation. Ta hand om er!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka