Tvillingfråga........igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Har jag förstått det hela rätt??

Enäggstvillingar:

Kan både vara av samma och olika kön?

Tvåäggstvillingar:

Alltid olika kön?

/Timsetim (väntar troligtvis tvåäggstvillingar):love:
 
Sv: Tvillingfråga........igen!

Tvärt om enäggstvillingar kan bara vara av samma kön medans tvåäggstvillingar kan vara av både samma eller motsatta kön.
Enäggstvillingar är identiska medans tvåäggstvillingar kan ha samma uteseendeskillnader som mellan andra syskon som inte är tvillingar.
 
Sv: Tvillingfråga........igen!

Det är svårt att uttala sig om att det är enäggs eller tvåäggs! Ibland vet man inte ens det om de är födda.

På UL kollar de att det finns skiljevägg mellan bebisarna. om den inte finns alls så är det definitivt enäggs.

jag tycker det är väldigt märkligt av någon, vem det nu ör, att säga till er redan nu om det är enäggs eller tvåäggs.
 
Sv: Tvillingfråga........igen!

Jag har också förstått det som att det är svårt. Vid ul nu i veckan så sa bm att skiljeväggen var tjock och att skiljeväggen fäste i små tappar både uppe och nere sk lambatecken och att det med största sannolikhet tydde på att det var tvåäggstvillingar. Detta är inget vi lägger så stor vikt vid. Det får bli vad det blir. Men enligt henne var det tydliga tecken och framförallt då lambatecknen.

/Timsetim
 
Sv: Tvillingfråga........igen!

Enäggstvillingar är när ett ägg blir befruktat av en spermie och efter befruktningen delar på sig (kan alltså bara bli samma kön). Tvåäggs är två ägg som befruktas av var sin spermie (kan bli samma eller olika kön). När man tänker på det känns det rätt fantastiskt att ett pytteägg verkligen kan dela på sig och ändå bli två friska människor.

När bebisarna väl är födda borde det vara ganska enkelt att avgöra mha av DNA om de är enäggs eller tvåäggs, enäggs har nämligen samma DNA. Dessutom är enäggs ju väldigt lika varandra medan tvåäggs är syskonlika men inte kopior av varandra.
 
Sv: Tvillingfråga........igen!

Hej!
Det finns så väldigt mycket okunskap om tvillingar på MCV, BVC och inom sjukvården. Lambda-tecken visar på att barnen är tvåäggstvillingar ELLER att ägget har delat sig kort efter befrukningen och därför är helt separerade och har fäst på olika ställen i livmodern. De flesta enäggstvillingar har varsin moderkaka och ligger helt åtskilda (tjock skiljevägg och tydliga lambdatecken).

Det enda man kan säga SÄKERT under en tvillinggraviditet är att om barnen har olika kön så kan det inte vara annat än tvåäggstvillingar och om dom ligger i samma fostersäck så kan det inte vara annat än enäggs.

Lycka till med tvillingarna!
 
Sv: Tvillingfråga........igen!

Intressant att veta. För vår del spelar det ingen roll vilka/vilket kön de har, bara de är friska.

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 545
Senast: Modest
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
11 114
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 964
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp