Tvillingdräktighet...vem är den skyldige??

C

crazy

Vid en tvilling-dräktighet-VEM är det som är skyldig till detta??

Är det stoet eller hingsten?Jag har alltid trott att det har med stoet att göra men fick nu höra att en veterinär påstår att det har med hingsten att göra istället?Hur är det med ärftlighet på detta?*funderar*

Sv: Tvillingdräktighet...vem är den skyldige??

Låter intressant... dessutom hur stor chans är de att de fölen klarar sig? Jag har en welshvalack som är tvilling ... Men det är ju små hästar, det måste väl vara annorlunda med halvblod för man hör ju då och då om ston som kastat tvillingar. Min pappa har varmblod och fött upp hästar i 50 år och aldrig haft några tvillingar som klarat sig.

Stoet måste väl släppa två ägg för att det skall bli tvillingar. Vad jag har hört är det inte helt ovanligt att dom släpps med några dagars mellanrum och då krävs det ju långlivade simmare för att båda skall befruktas.

Aha med andra ord kan man säga att de är kanske lite skyldiga bägge två...sto som släpper två ägg och långlivade spermier som ökar oddsen kanske då?

crazy skrev:
Aha med andra ord kan man säga att de är kanske lite skyldiga bägge två...sto som släpper två ägg och långlivade spermier som ökar oddsen kanske då?
Precis så är det!!! :)

crazy skrev:

"där träffade du nog huvudet på spiken"

Möjligen är det vanligare att stona släpper två ägg om dom sprutats igång. Vet ett sto som ksatade tvillingar efter hormonbeh och flera som upptäckts i tid.

Snarare är det så att de släpper fler ägg om de sprutas för ägglossning, med Pregnyl.

Beror ju på vad orsaken är.

Tvåäggs=> Stoet släpper två ägg => stoet som orsakar tvillingfölen

Enäggs=> ägget delar sig i två individer => kan bero på hingst eller sto eller bara vara en slump.

Rätta mig om jag har fel men tyckte att någon skrev i en annan tråd att flera ston som betäckts med samma hingst hade tvillingar (tror att det va hingsten "Qalle" eller vad han heter)

Nej, inte enäggs- när det gäller ston. Hästar får inte enäggstvillingar.

Så då kan det vara ett tecken på att Qalle har bra simmare ! Vilket inte skulle förvåna mig eftersom hans pappa är känd för sin goda s.kvalitet

Som sagt jag är inte insatt i detta med avel jag bara läste det i en tråd tror jag!!

Mitt Halvblodssto fick tvillingar 2000, det var två lika stora fullgångna hingstföl men olika tecknade alltså tvåäggstvillingar. Orsaken till detta antar jag själv var att hon fick PG-spruta för att komma igång med brunsten, efter en tidig kastning. Så det blev lite för bra fart på ägglossningen... både före och efter detta har hon fått ett föl åt gången. Men hon har inte behövt sprutats igång fler gånger heller... :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka