Tvekar i terrängen!

AmandaA

Trådstartare
Jag har en gammal ponny (ca 20år men pigg som en 5åring!) som tävlat väldigt högt i fälttävlan, bl.a placerat sig i SM (många år sedan) och lite sådant. Han är superduktig och kan sin sak irättaresagt.
Men jag är den som tvekar, jag vet att han inte bryr sig ett smack om det t.ex är ett hinder och sen direkt ner i vatten efter eller hinder i vatten men det gör jag. Är så rädd att råka typ inte hinna ställa mig upp i lättsits, råka vara lite sen så jag drar i honom nerför eller helt enkelt ramla av!

Det är inte bristen på tillit till hästen utan bara det, vad som kan hända typ! Jag hoppar vanliga hinder med honom barbacka på 140cm (han är D-ponny) så det är inte heller höjden det är bara det "när jag inte vet vad komma skall" som jag tvekar. På "vanliga" terränghinder såsom trappor, stockar och sådant är det inga problem men där man typ inte ser vad som kommer efter.

Några tips?

Sv: Tvekar i terrängen!

Hoppa lågt till du slutar vara rädd. Det spelar ingen roll om han kan aldrig så mycket, du måste känna det i hjärtat (inte bara veta det i huvudet) innan du börjar lita på att ni (tillsammans) kan.

Tänk tvärtom, om det var din häst som hade tvekat på liknande hinder, vad hade du gjort då?

Mao tror jag liknande Gnapp på att hoppa mycket på liknande hinder fast lägre, så du kan komma i lugnt tempo och "hinna med" i sitatuonen. inte bara rent fysiskt att sitta rätt utan även i huvudet. Det är enormt viktigt på unga hästar att de får en chans att "förstå" problemen de ställs inför. Tror det är lika viktigt för oss på ryggen faktiskt.

Är hästen lite pigg och "snabb" i terrängen? Min första ponny jag red mer riktigt terräng på vad en superbra läromästare men himla stark. I dagsläget hade jag nog knappt vågat rida honom! Allt gick grymt fort för han visste var fötterna skulle vara och det var bara att hänga med. Skön känsla och sjukt nyttigt när man var ung och vågade :D Hästar som gått endel blir ju lätt sådana självständiga "terrängmaskiner", de har redan "tänkt klart" i så många situationer att de fattar så snabba beslut på egen hand att man ibland kan känna sig som en vante. Såg många sådana på YR-EM:et (eller var det nu var?) i Malmö i somras ;)

Lycka till!

Senast ändrad:

Min ponny är väldigt pigg men väldigt känslig så han blir inte direkt stark, han lyssnar på förhållningar och sånt men hoppar bäst när det går lite fortare och därför har jag låtit han göra det.

Men det är helt enkelt att "vänja mig"?

Min ponny är väldigt pigg men väldigt känslig så han blir inte direkt stark, han lyssnar på förhållningar och sånt men hoppar bäst när det går lite fortare och därför har jag låtit han göra det.

Men det är helt enkelt att "vänja mig"?

Börja med låga ponnyhinder som du kan känna dig trygg på precis som de andra skrev. När du märker att det går bra och att du hinner med kommer du få bättre självförtroende. Att hoppa höga hinder när man är osäker/rädd är bara dumt. Ang farten så tycker jag du kanske borde träna med en tränare som kan hjälpa dig att avgöra om farten är bra. Att rida för fort så att du inte hinner med bidrager till din känsla om att inte hinna med.

Har du ridit terräng innan?

Liknande trådar

Fälttävlan * Nu är jag ute på helt okänd mark, men hoppas att jag lagt tråden rätt * Trotts att jag är dressyrryttare så vill jag uppleva...
Svar
7
· Visningar
3 922
Senast: dreampower
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 603
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama