Tvätta westerngrimma med?

Sv: Tvätta westerngrimma med?

Menar du en läder eller repgrimma?

Läder = som när jag gör rent tränset

Repgrimman = tvättar jag för hand om det behövs, i en hink med ljummet såpavatten, skölj ordentligt efteråt.

Ja så gör jag i alla fall men det finns säkert någon som gör på annat sätt.

Menar du en läder eller repgrimma?

Läder = som när jag gör rent tränset

Repgrimman = tvättar jag för hand om det behövs, i en hink med ljummet såpavatten, skölj ordentligt efteråt.

Ja så gör jag i alla fall men det finns säkert någon som gör på annat sätt.

Samma här :bow:

"Vanliga" stallgrimman tvättar jag likadant som repgrimman. Fast antar att det inte var en sådan du menar med "westerngrimma" eftersom i princip alla har sådana.
:)

Passar på att låna tråden och fråga hur mi gör med metalldelar och bling-bling på träns o sadlar för att hålle dem i trim? De brukar bli så fula efter ett tag, jag har iofs inget sånt på mina vardagsgrejer men det är kul att veta hur man "putsar upp" det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar tvätta repgrimmor i tvättmaskinen, det har funkat hittills... Fast det är antagligen mer skonsamt att tvätta för hand som du sa.

oj, mena såklart repgrimman. men vi säger allti westergrimman hemma:angel:

Samma här :bow:

"Vanliga" stallgrimman tvättar jag likadant som repgrimman. Fast antar att det inte var en sådan du menar med "westerngrimma" eftersom i princip alla har sådana.
:)

Passar på att låna tråden och fråga hur mi gör med metalldelar och bling-bling på träns o sadlar för att hålle dem i trim? De brukar bli så fula efter ett tag, jag har iofs inget sånt på mina vardagsgrejer men det är kul att veta hur man "putsar upp" det.
Man rengör blinget med metallputsmedel, typ Autosol först, sen tvättar man sadeln med vatten o sadeltvål.

Man rengör blinget med metallputsmedel, typ Autosol först, sen tvättar man sadeln med vatten o sadeltvål.

Är det silver på sadlen så använder man bara ljummet vatten och tvål. Oftast har silvret på utrustning en beläggning, som tas bort om man använder silverputs = silvret blir snabbare fult och kräver mer vård.
Men är det såpass att det redan är fult, jo då är man fast i silvetputsträsket.

Tandkräm till silvret?

Ni andra, tack för tipsen. Tyvärr är det nog så att den jag tänker på, vars häst jag brukar rida, är fast i silverputsträsket redan.. :p Ska se om jag kan putsa upp det o ifall hon märker nåt.. :D

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Hemmet Hur tvättar man det på bästa sätt för att få det ordentligt rent? Överdrag till soffdynorna kan tas av och tvättas i maskinen, men...
Svar
6
· Visningar
347
Senast: Pilot
·
Hemmet Ja, vad gör man? Fått handdukar och liknande till kommande bebis men aldrig känt något stinka så mycket av sköljmedel som detta. Tvätten...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Enya
·
Hemmet Vi har en stor benvit ullmatta (fråga mig inte varför den har hängt med sen innan ungar..) som nu fått en del fläckar. Jag testade...
Svar
10
· Visningar
500

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka