tvätta vallackens genitalier

fiaskurken

Trådstartare
Hallå på er :)

Min treåring har otroligt mycket förhud (antar jag att det kallas :confused: ) En himla massa veck i det ordentliga paketet, vi fnissade rejält första gången vi såg det :o

Tvättar ni detta område på era valacker? Jag har bara haft ston förut och har aldrig reflekterat över detta. Av en händelse skulle jag pilla bort lite lera en dag och blev sååå geggig om handen :eek: . Tvättade och drog i dessa slamsor som INTE luktade hallon direkt :angel:

Har hört båda delarna, tvätta och låta bli. Kände på vallacken i boxen bredvid, och han var helt torr...

Vad ska man isåfall tvätta med, hur ofta eller ska jag låta bli helt?
Det luktade hästpenis i bilen en hel vecka efteråt :angel: :o

Sv: tvätta vallackens genitalier

Vill bara påpeka att detta är en helt seriös tråd och jag är ingen snuskgubbe som tänder på hästar. Ibland flyger som bekant bukefalisterna i luften så fort det handlar om hästens könsdelar :devil:

brukar bara pilla lite o ta kanske lite vatten. ( om du nu måste tvätta med nåt, så skulle jag nog använda typ lactasyd, men tvätta bort det ordentligt efteråt) Sen brukar jag ibland smeta på lite helosan lr idomin efteråt, men det blrukar bli väldigt kladdigt, så jag undviker det mycket... ;)

hej man ska tvätta med tvål lösningar för det heliga och vatten.
varmt och spola rent med duschen eller tvätta med trasor.
spola med vatten eller lösningar som finns på apoteket
som är till för att spola rent med. :banana: :bump:

Okej, tack för svar. Men hur ofta gör ni det? Och varför är det bara extremt geggigt på en del och torrt på andra?

förhudskatarr

ganska vanligt - av mina fyra valacker har två haft det. Brukar inte vara något problem på sommaren, eller på vintern när det är kallt/fruset. Däremot när det är fuktigt ute och lerigt... Under de "värsta" perioderna brukar jag tvätta kanske 1 gång/vecka med lite lactacyd och vatten. Under sommar/vinter så kan det gå månader utan att man behöver tvätta.

Jag tar helt enkelt en slang och "kör upp" i skapet och spolar varmt/ljummet vatten - upp med handen och pilla bort det äckliga klägget. De brukar, av förståeliga skäl, dra upp snoppen så att man kommer åt att göra rent ordentligt. Ingen av mina har haft något emot behandlingen.

Kan vara bra att gå en liten sväng/motionera hästen efter tvätten - det kan hända att de blir lite svullna i skapet och det motverkas av en liten promenad.

Tyvärr finns det inte så mycket annat man kan göra - man vill ju inte hålla på med penicillinsalvor och sånt p g a resistensproblem och starkare saker än svag lactacydlösning vill i alla fall jag inte stoppa upp i skapet.

ett litet tips är att köpa såna engångshandskar på apoteket... kostar inte många kronor (typ 25).. och definitivt värda sitt pris eftersom man slipper stanken på händerna två veckor framöver :eek: :banana:
min brukar oxå bli kletig, speciellt nu när det är så blött i hagarna.. vet inte om det delvis är lera eller vad det kan vara :crazy: men då brukar jag ta och göra rent lite då och då..oftast bara pilla, men är det jättekletigt brukar jag ta med vatten, om det inte är riktigt illa för då använder jag lactasyd.. brukar känna efter lite ibland när jag borstar och då upptäcker man när d e dax :rofl:

Senast ändrad:

LillaMy84 skrev:
ett litet tips är att köpa såna engångshandskar på apoteket... kostar inte många kronor (typ 25).. och definitivt värda sitt pris eftersom man slipper stanken på händerna två veckor framöver :eek: :banana:

:bow: Brukar jag också göra, då slipper man få stinkande gegga under naglarna också, det är inte alltid lätt att få bort :angel:

haha, min kompis mamma tog hem en stor låda till henne med plasthandskar... de är jätte fina, för de är lila!! :angel:

bra att här e en sån tråd jag undrar nämligen oxå om detta.

Om man känner i skapet så är där på min valack en massa klumpar både hårda o mjuka och jag pillar bort dom så gott det går, men vissa klumpar sitter fast, kan man bara dra bort dom eller utan att han får ont? Jag brukar aldrig ta bort alla klumpar för vissa sitter ju som berg, ska man ta bort alla eller och hur långt upp ska man rensa?? för det är ju en lååång väg upp har jag märkt..

Våran vallack har en massa äckliga flikar som man får vara snabb och pilla bort när han har den ute, haha

jadu, det undrar jag också... någon borde skirva instruktioner om detta, precis hur man ska göra :angel: frivilliga..? ;)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka