Tvätta öron, ja eller nej, o hur?

N

Nozer

Efter att ha läst runt lite överallt på nätet, o hört andra hundägare prata så är jag rätt rådvill i denna fråga.

Vissa verkar hävda att man ska ge f*n i hundens öron helt o hållet såvida det inte är ngn infektion eller likn, medans andra menar på att man ska tvätta ur dom regelbundet.

Så hur ligger det till eg. Ska dom tvättas ur ngt alls, och om dom ska det. Hur går man tillväga isf, vad ska man tvätta med osv...?

/Tobbe
 
Sv: Tvätta öron, ja eller nej, o hur?

Efter att ha läst runt lite överallt på nätet, o hört andra hundägare prata så är jag rätt rådvill i denna fråga.

Vissa verkar hävda att man ska ge f*n i hundens öron helt o hållet såvida det inte är ngn infektion eller likn, medans andra menar på att man ska tvätta ur dom regelbundet.

Så hur ligger det till eg. Ska dom tvättas ur ngt alls, och om dom ska det. Hur går man tillväga isf, vad ska man tvätta med osv...?

/Tobbe

Detta är en diskusion jag haft med några veterinärer då min hund tidigare hade mycket problem med sina öron och krövde att jag ryckte dem och gjorde rent dem. Vissa säger at man ska hållai öronrens i dem medans vissa säger att man absolut inte ska göra det. Jag har ibland tagit lite öronrens på en bit bummol och gjort rent och någon gång hällt i lite. Det är viktigt att se till så att öronen vädras efter så att inte öronrenset ligger kvar i örat så att det bildas svamp. Viktigt med visa raser är att man håller öronen fria från hår. Vissa raser kräver at man rycker håret i öronen.
 
Sv: Tvätta öron, ja eller nej, o hur?

Jag petar aldrig i hundarnas öron i onödan. Ingen har hittills haft besvär med inflamationer eller svamp, så det funkar för mig och mina hundar att låta öronen vara.

De raser som ska plockas i öronen gör man det på, men man är ju inte nere i hörselgången och pillar då heller.
 
Sv: Tvätta öron, ja eller nej, o hur?

Min terrier har öroninflammation i ena örat som då och då blossar upp. Det blev värre om jag var där och gjorde rent ofta, så nu använder jag bara örondroppar som veterinären gett mig. Jag är inte ner i örat och pillar, då funkar det mycket bättre och inflammationen ger med sig på några dagar.
Att pilla i friska öron skulle jag vilja avråda från (utom ev. pälsvård)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 817
Senast: vtok
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 646
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ ngn som har erfarenheter av sömnsvårigheter o om det finns ngt som kan vara ett effektivt sätt o lindra dom? har mått dåligt psykiskt...
Svar
5
· Visningar
670
Senast: sthu
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 556
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp