Tvätta hästsaker

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Jag har börjat tvätta rent alla mina hästsaker men hälften av alla saker har inte blivit rena. Har ni några tips på några bra knep som kan funka när man tvättar schabrak, grimmor, grimskaft, fleecetäcken osv? Kan man tvätta fleecetäcken i tvättmaskin eller kommer metallspännena slå sönder trumman? Hur tvättar ni rent luddgrimmor fulla med hästhår och har ni något tips på hur man får bort hästhår i kardborren på schabraken? Mina schabrak har fått svarta märken från sadeln, har ni något tips på hur man får bort märkena? Tacksam för svar! :)

Jag tvättar min hästs fleece- och eksemtäcken i maskin utan problem.
Var noga med att stänga alla spännen ordentligt.
Grimmorna lägger jag i ett örngott och knyter ihop ordentligt.
Det gäller att göra rent filter mm på maskinen efteråt.

Att få bort hår från kardborre brukar gå bra med en hundkarda.

Liknande trådar

Utrustning Har precis blivit medryttare på en halvblodsvalack (SWB valack), och funderar på att köpa lite "småsaker" till honom (lindor, schabrak...
Svar
17
· Visningar
2 170
Senast: Jate Volim
·
M
Hästvård Vad kan man använda för att tvätta rent ett riktigt smutsigt juver?? Jag rider ett sto på ridskola, och nu när hästarna äntligen var...
Svar
4
· Visningar
2 200
Senast: Mitrolle
·
Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 659
Senast: Kryptonit
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 246
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama