Tvätta hästen

linafina

Trådstartare
Min pålle har fått nått i pälsen som kliar. Han har haft det ganska länge och för ett bra tag sen hade jag vet ute.
Hon skrev ut svampmedel som jag skulle använda.Det gjorde jag tills flaskan tog slut. Det har varit bra i omgångar.
Nu funderar jag på att tvätta honom med jodopax eftersom jag haft en häst förut med problem i pälsen och det gick bort med jodopax bad ett par gånger.

Mitt problem är att vi bara har kallvatten i stallet och det är kallt ute så jag vet inte hur jag ska göra. Vi har så vi kan värma vatten men det blir ju bara ett par spannar och det lär inte räcka för att skölja av honom när jag tvättat honom.

Vad kan jag göra? Är det farligt att tvätta honom i kallljummet vatten och spola av med kallt vatten?

Sv: Tvätta hästen

Jag hade inte heltvättat honom nu! Är det någon slags ohyra i pälsen eller är ni säkra på att det är svamp? Är det hela pälsen eller bara vissa områden? Jag skulle klippa honom på de utsatta ställena annars och tvättat med jodopax där

Nej vet sa svamp. Det kliar och svullnar lite emellanåt. Man kan känna små skorpor som man kan pilla av och så är han mjällig på vissa ställen.

Klippa honom gör jag inte. Han har redan tunn päls så jag tycker inte det är nödvändigt. Men jag kan ju inte tvätta med jodopax utan att skölja av det?

suisyola skrev:
tvätta!!
men gör det snabbt och klä på hästen ordentligt sen så e de nog ingen fara

Problemet är väl mer det att jag lär behöva tvätta mer än en gång för att det ska ge med sig. Kanske inte så bra att kyla ner honom så mycket.

Men man borde väl kunna badda med äppelcidervinäger eller jodopax? Eller det måste sköljas av?

Vänta till det blir plusgrader ute och led hästen till ett ställe där du kan få varmvatten i slang. Det brukar gå att koppla en vanlig trädgårdaslang i dushen i de flesta hus. Ut med slangen genom fönstret och tvätta. På med täcke och led hästen torr.
Så hade jag gjort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 637
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30