Tvätta hästen?

V

vibeke

Tjenare alla bukare!! :)
Jag hade tänkt tvätta min pålle, men vad är minimal temperaturen ute i luften för att tvätta hästen?

Min häst har tjockpäls x))

Sv: Tvätta hästen?

Varför tvätta hästen till att börja med?

Har du inte varmvatten och kan stå inomhus och bada hästen så tycker jag att du ska vänta till sommaren med att bada den. När det är 20+ eller mer i skuggan..

10 plus (i skuggan), strålande sol samt vindstilla har jag som nedre gräns. Och då tvätt i varmt vatten (rejält varmt, inte fesljummet), så fort som möjligt, och sen på med funktionella täcken (fleece, ull etc) och så börja promenera.

(gäller alltså om man måste tvätta ute och/eller inte har varmstall)

Långhåriga räknas INTE ovan. De tvättas när de släppt sin vinterpäls, inte innan oavsett temperatur. Torktiden är på tok för lång anser jag. Frusna hästar räknas inte heller in.

Menar du spola med kallvatten, så det gör jag inte annat än att svalka i värsta sommarhettan, punkt.

Behöver hästen prompt badas, av exempelvis hälsoskäl, så åker jag med den till lämpligt stall/ställe/klinik och badar och torkar den där och åker hem om det inte är väder och temp för bad hemma.

Kallvatten? Nej i så fall.

Skulle nog inte ens gjort det även om det var varmt vatten.

Skulle nog väntat till sommaren.

Jag vill absolut ha minst ett par plusgrader och varmstall om jag ska tvätta hästen på vintern. Sen på med lämpligt täcke och promenera den torr. Men det är inget jag skulle göra om jag inte var tvungen.

kl*
tjock päls = lång tork tid

Ville bara trycka lite extra på det.
Har samma regel som Alexandra_W.

Jag har tvättat av min på hals o sadelstad efter hård träning- svettig. Den torkade snabbt av sin egen värme o 2 täcken på.

En långhårig häst skulle jag tvätta sen den tappat pälsen vid gynnsam torkväderlek- OM det är nödvändigt.

Hade btw en medryttare som tvättade min häst utomhus i Feb 2ggr:mad:
Hästen hade dessutom en muskelskada i korset o gick på medicin för det.

Det var inte så att hon tvättade en bit o sen täckte direkt.

det tog 3 h. för hästen att bli varm med 3-4 täcken på. Den var rejält nerkyld o blev halt igen. Hon visste hur viktigt det var att hålla den varm om rumpan.

Behöver jag säga att hon fick "sparken". Hon passade på när jag var borta med min andra häst.

menar du tvätta manen och benen för att göra fin inför tävling, eller tvätta hela hästen för att få bort det värsta av den fällande pälsen?
nu när det är kallt så tvättar jag endast benen om de är alldeles leriga och jag ska rida, då tar jag varm vatten(lagom varmt ej brännande:p ) och torkar/gnuggar benet tort direkt ett ben i taget. manen "tvättas" med blöt borste och pälsgans, torkar av halsen direkt om det kommer vatten på den. hästen står täckad hela tiden då den tvättas.
om du inte har varmvatten i stalet så kan du ta ut hinkar med varmvatten och använda svamp, TA INTE SHAMPO! då det är svårt att få bort det snabbt så att hästen inte kyls ned.

Vi har ett duschrum där det blir ganska varmt av vattenångan medan man duschar hästen. Är man lite snabb med själva tvätten och sedan lägger på ett täcke innan man tar ut hästen därifrån så kan vi duscha hästarna nästan oavsett hur kallt det är ute.

Men är man hänvisad till att bada hästen i kallstall eller utomhus så bör det vara ganska hög lufttemperatur, typ 10 grader och solsken.

Man får ju även känna efter lite hur pass frusen och känslig ens häst är. Min är ganska okänslig och blir inte för kall av ett varmvattenbad.

Jag vill ha ett par plusgrader och en oklippt häst trots att vi har både varmvatten och dusch inne i stallet. En häst med vinterpäls skulle jag nog inte duscha överhuvudtaget då torktiden är alldeles för lång.

Efter dusch är det promenad tills hästen är torr som gäller.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat