tvätta hästen nu....

lovehorses

Trådstartare
Kan man göra det när det är så här varmt?
om man gör det tidigt på dagen så hinner det torka till natten?

Min häst har mjäll å det sku vara bra att kunna tvätta henne nu å hoppas att det försvinner...
 
Sv: tvätta hästen nu....

Har redan tvättat min häst två ggr i år! Schamponera på du bara och ta en promenad i solen så är hon torr på nolltid!
 
Sv: tvätta hästen nu....

okej!
en fundering till...hur bra är det att tvätta med kallt brunnsvatten?
Vi har det i stallet å en slang till det.
Är det för kallt eller måste jag ta hem henne för att duscha med varmvatten?
 
Sv: tvätta hästen nu....

jag tvättar alltid i ljummet man vill ju inte att dom ska tycka det är obehagligt åå spänna muskler :d
 
Sv: tvätta hästen nu....

i och för sig är vattnet ganska jummet nu när solen har lyst på en hel del, det är antagligen inte iskallt...ska kolla upp det....
 
Sv: tvätta hästen nu....

Man ska ALDRIG tvätta med kallt vatten!

Jo, men bara under knät!

Har tvättat våra hästar en gång i år, den 21 april, men då var dom inne på natten.
Tvättar alltid med ljummet vatten så dom inte blir stela över korstet och andra muskler.

Jag tycker absolut att du kan tvätta hästen nu.

/I
 
Sv: tvätta hästen nu....

GloriaOrion skrev:
Man ska ALDRIG tvätta med kallt vatten!

Jo, men bara under knät!

/I

Det är en smaksak. Jag tvättar alltid min häst i ljummet vatten, men har jobbat hos en framgångsrik galopptränare i skandinavien som bara tvättade sina hästar i kallt vatten.
 
Sv: tvätta hästen nu....

har en fråga jag också,kan man skölja hästen lite snabbt i kallt vatten nu i värmen av solen ? :confused: hästen är så förbaskad smutsig:crazy: :mad:
 
Sv: tvätta hästen nu....

Jag duschade min idag efter att han tränat och kylde sen benen vilket tar ca en minut. Sen gick jag ut med honom till hagen, ca 200 m och när jag tog av grimman var han torr.
Så han torkade på mindre än 5 min i den här värmen.
Han är iofs klippt men det tar nog inte mer än nån timme för oklippta att torka, solen gassar ju verkligen.
 
Sv: tvätta hästen nu....

Jag har tvättat min två gånger i kallt vatten redan. Han tyckte det var skönt och sen torkade han på nolltid i solen.
 
Sv: tvätta hästen nu....

Jag tvättade idag...

Tvättar nästan alltid kallt, iaf när det är varmt ute. Framåt hösten
eller tidigare på våren så brukar jag tvätta varmt men då måste
jag köra hem hästarna på tomten (har inte varmvatten i stallet).

När jag hade prao hos Piia Pantsu och Fredrik Jönsson tvättade vi
de hästar som behövde tvättas i kallvatten. Det var på våren, jag
vet iofs inte hur de gör resten av året!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
811
Senast: Fiorano
·
Hemmet Ja, vad gör man? Fått handdukar och liknande till kommande bebis men aldrig känt något stinka så mycket av sköljmedel som detta. Tvätten...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp