Tvätta gympaskor?

Michellan95

Trådstartare
I helgen var jag och "sprang" color obsticle rusch och har pga det ganska mycket färgat majsmjöl i och på mina skor.
Kan jag tvätta mina gympaskor i tvättmaskinen? Och i så fall hur? 60 grader kulör? Snabbtvätt?

Egentligen spelar inte färgen på dem så stor roll utan det är att alla mina strumpor numera blir färgade av skorna ;)

Det är ett par Nike Pegasus om det skulle vara någon skillnad för svaret på frågan.
 
Mitt svar är att det kan bero på tvättmaskin!
Min maskin har ett särskilt program för skor. Det är en Indesit.

Jag antar annars att ett kort program inställt på 30 grader, och avslagen centrifugering borde funka bra?
 
Att tvätta skor är alltid ett vågspel. Jag gör det enbart om skorna ändå inte går att använda som de är eftersom risken är så stor att de blir förstörda. Om du tvättar så tvätta utan tvättmedel (tvättmedlet riskerar lösa upp limmet på skorna) på ullprogrammet med låg centrifugering.
 
Jag tvättar mina/våra träningsskor o maskin då och då. Men lägger dem ihop med ett gäng frottéhanddukar, som dämpar dunsandet lite. Jag tar också ut sulorna, givetvis, så de ligger lösa, och slår en knut på skosnörena. Det är alltså löparskor som jag är ganska rädd om och det fungerar finfint!

Jag använder vanligt, flytande tvättmedel, 40 grader normaltvätt och inte värsta centrifugprogrammet. Torkar dem med massor av tidningspapper i, på en lagom varmt ställe.
 
Jag läser era svar och funderar på hur jag vill göra. Det är ju inga exklusiva skor eller speciellt dyra (även om jag egentligen tycker att de är dyra) men det är ju ändå tråkigt om jag förstör dem, samtidigt är det ganska träligt att missfärga alla strumpor också.

Våga och chansa lite kanske?
 
Vad händer om du helt enkelt bara lägger dem i blöt i en hink i några timmar, och sen spolar ur dem inuti med en hård stråle?

Jag vet inte vad som händer :) tänker mig att allt mjöl mm försvinner bättre av att de blir lite vaskade och inte bara blötlagda.
 
Är det "bara" mjöl så hade jag tagit en vattenslang med bra tryck i och sköljt bort det som går innan ev. maskintvätt. Dels finns chansen att mjölet går bort enbart med det och du slipper isåfall tvätta dem i maskin och dels tror jag inte att mjöl i tvättmaskinen blir så bra. Det kan nog bli ganska intressanta stopp av majsmjöl :crazy:
 
Tjaaaa... Jag har ju tvättat mina kläder efter ordentlig urskakning så det finns nog redan mjöl där :angel:

Sen är det ju inte bara mjöl utan mjöl med hushållsfärg i och det är väl de pigmenten jag vill bli av med.
 
Igen - jag skulle köra dem i maskin; 30 eller 40 grader, ett program som tar en timma, med vanligt tvättmedel. Lägg med ett gäng stora handdukar i maskinen som dämpar studsandet (och oljudet...) . Ta loss sulorna först och lägg med dem i maskinen. Torka dem sen med hopknycklat tidningspapper (du får byta då och då). Jag kan givetvis inte garantera att just dina skor mår bra av det, men min man och jag kör våra löparskor (Asics) i maskin med jämna mellanrum, när de blir för smutsiga och illaluktande och de klarade sig bra. Just löparskor brukar man ju sen byta ut efter nåt år eller så, beroende på hur mycket du springer.
 
Jag har inga tips. Men vad är det du har gjort?
Sprungit i färgat majsmjöl? Varför gör man det?

Haha precis som @Marty länkade till så är det det loppet jag har sprungit för att jag var på möhippa :) den blivande bruden hade i något svagt ögonblick tydligen sagt att hon skulle tycka det var roligt så vi fixade det åt henne och sprang själva också :up:

Så jag är inte helt galen ;)
 
I helgen var jag och "sprang" color obsticle rusch och har pga det ganska mycket färgat majsmjöl i och på mina skor.
Kan jag tvätta mina gympaskor i tvättmaskinen? Och i så fall hur? 60 grader kulör? Snabbtvätt?

Egentligen spelar inte färgen på dem så stor roll utan det är att alla mina strumpor numera blir färgade av skorna ;)

Det är ett par Nike Pegasus om det skulle vara någon skillnad för svaret på frågan.
Läste någonstans ett tips att tvätta dem i diskmaskinen på översta hyllan.
Rengör sedan maskinen med en tom diskning.
 
Läste någonstans ett tips att tvätta dem i diskmaskinen på översta hyllan.
Rengör sedan maskinen med en tom diskning.
Så tvättade jag ridhjälmen när jag red flera hästar om dagen och dessutom använde en hel del produkter i håret. Inget eller pyttelite medel, och hjälmen på översta facket
 
jag har tvättat gamla gympaskor för hand, hade vattenslang, en vattenkokare, tvättmedel för hästtäcken och en diskborste ^_^ blev rent och fint :D. renare än de var innan iofs då jag hade dem då jag högtryckstvättade stallet :angel:.
ska dock köra mina nya gym skor i maskinen som @Lena Furberg beskrev :) verkade säkert ^_^.
 
Så tvättade jag ridhjälmen när jag red flera hästar om dagen och dessutom använde en hel del produkter i håret. Inget eller pyttelite medel, och hjälmen på översta facket
Sambon tvättade sin cykelhjälm i diskmaskinen igår. Den luktade inte hallon när han stoppade dit den men den blev fin.
Ridhjälmar har jag också hört talas om -och jag tror faktiskt att jag har provat i många herrans år sedan.
 
Sambon tvättade sin cykelhjälm i diskmaskinen igår. Den luktade inte hallon när han stoppade dit den men den blev fin.
Ridhjälmar har jag också hört talas om -och jag tror faktiskt att jag har provat i många herrans år sedan.
Det påminner mig....att jag ska tvätta ridhjälmen nu också. Även om den har varit oanvänd ett bra tag nu så kan det ju vara skönt att den är fräsch om/när den ska användas igen.....
 

Liknande trådar

Äldre Vi fick ett fall av magsjuka på jobbet. Jag fick spyor på mina skor så jag slängde dom i tvättmaskinen. 30 grader utan centrifug. Nike...
2
Svar
26
· Visningar
3 145
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp