tvätta gammal katt?

Buck

Trådstartare
ja.. gamla katten luktar allt annat än gott, småflottig päls och är inte så bra på att tvätta sig längre. hon når överallt men sover man 20h om dagen så hinner man inte tvätta sig så ofta ;).

hur bör man bära sig åt vid kattvätt? hur varmt vatten? vad för schampo kan passa en bonnkatts päls som är ganska så normallång, dvs inte långhårig eller korthårig.
och bör man föna pälsen torr? med kall luft dvs? eller torka med handduk och självtorka?

tror inte katten kommer säga emot så mycket, hon dränker ju nästan sig själv när hon dricker vatten ur handfatet och orken tryter när det gäller att kämpa emot sånt (vilket lilla valpen tycker är helkul, dvs man kan naffsas och retas en hel del innan hon säger till..)

ja.. gamla katten luktar allt annat än gott, småflottig päls och är inte så bra på att tvätta sig längre. hon når överallt men sover man 20h om dagen så hinner man inte tvätta sig så ofta ;).

hur bör man bära sig åt vid kattvätt? hur varmt vatten? vad för schampo kan passa en bonnkatts päls som är ganska så normallång, dvs inte långhårig eller korthårig.
och bör man föna pälsen torr? med kall luft dvs? eller torka med handduk och självtorka?

tror inte katten kommer säga emot så mycket, hon dränker ju nästan sig själv när hon dricker vatten ur handfatet och orken tryter när det gäller att kämpa emot sånt (vilket lilla valpen tycker är helkul, dvs man kan naffsas och retas en hel del innan hon säger till..)

Har en katt som går både ute och inne som den vill. Händer att den har strukit eller rullat sig i ngt äckligt. Jsg duschar den helt enkelt i duschen med ljummet vatten, tar oftast lite hexocil och masserar in det och sköljer noggrant. Sen tar en handduk och torkar den ganska torr men den slickar sig själv sista biten eller vad man ska säga. Hade jag plockar fram fönen hade den nog sagt tack men nä tack och dragit. Hehe. Du kan ju prova om du vill att föna på låg nivå och lägsta varmen en bit i från pälsen.

vad för schampo är bra tycker ni? är det ett måste för ngt som är speciellt för katt eller kan jag ta hundens (sjöbogårdens)?

Mina katter gillar varmt vatten. Något varmare än ljummet vill de ha när de blir badade. Hundschampot borde fungera, sedan kan pälstyp påverka men börja med att prova det. Föna eller inte beror på pälsmängd och klimat skulle jag säga. En långhårig katt skulle jag föna så att den inte blir nedkyld, såvida det inte är väldigt varmt. En korthårig behöver sällan fönas.

Motsätter sig katten att bli badad finns det bra torrschampon.

Från en som badar katt "ofta" (har utställningskissar)
Varmare vatten brukar köra typ sama som temp som jag duschar i.
hundens schampo fungerar fin fint om du vill kan du spä det lite med vatten
handukstorka katten så gott det går... Om jag lyxar med mina kör jag lagom varma handukar får torktumlaren, släpp inte ut katten innan den är torr hela vägen in till huden...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka