tvätta fårskinnspadd?

L

LillTihra

hur gör man exakt när man tvättar fårskinns produkter för att de ska hålla sej lika fina??
jag vågar inte tvätta min padd...
någon som vill hjälpa mej med hur man ska göra? :) :bump:

Jag har tvättat min med skinntvättmedel för ridbyxor. Det funkar bra. Glöm bara inte att sträcka skinnet medan det torkar annars drar det ihop sig (sträck även när du tror att den torkat för det tar rätt lång tid innan den är helt snustorr så man kan lura sig). Den blir jättefin om man borstar ullen.

jag har speciellt fårskinnsmedel som jag köpte från Horse Dream.
e det bra det medlet?

Jag har inte upplevt det iaf, men som sagt kom ihåg att sträcka skinnet då det är vått med jämna mellanrum o sedan kan man borsta det då det är torrt... :)

Jag har oxå tvättat mina fårskinnsgrejer i maskin. Gick jättebra, på 30-40 grader och med fårskinnstvättmedlet från Hööks (hällde i i en sån där tvättboll i plast o satte in i maskinen bland grejerna)
Tror inte jag sträckte padden nåt när den torkade, men har inte märkt att den krympt.

Det står "Använd ej tvättboll" på flaskan från Hööks? :confused:

Men det gick bra ändå, eller?

mvh Jessica

ska man använda tvättboll?
vill liksom inte försröra den...
dom e ju inte billiga..

Jag maskintvättar min fårskinnsvojlock och padd med hästshampo, 30 grader (gnider in shampot innan jag lägger ner den i maskinen). Efteråt borstar jag vojlocken med en liten karda för hundar. Detta för att den ska bli "fluffig" igen.

Det med kardan vara smart. :idea:

Jag har "förstört" min sadelgjordstunnel genom att både använda vanligt tvättmedel och centrifugera. :o Men jag ska prova karda.

mvh Jessica

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
720
Senast: Görel
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
268
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 307
Kläder & Bli fin Jag tror att mitt hår är naturligt vågigt, för rakt är det inte iallafall. Jag har sett videor på nätet hur folk tar hand om sitt...
Svar
2
· Visningar
321
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka