Tvätta BoT-täcke, ringorm

Molle__

Trådstartare
Stallet har tyvärr fått ringorm, så måste tvätta alla mina täcken. Har dock ett nättäcke från back on track som har använts och hängt framme under tiden smittan har funnits (innan den bröt ut).

Frågan är nu hur man ska tvätta det, eftersom om man tvättar i över 30 grader(som det står i tvättråden) kan keramiken försvinna och det vill jag inte. Kan jag tvätta det i 30 grader och sedan använda virkonen? Dör svampen då? Eller måste jag tvätta det i 60 grader för att döda sporerna?

Tacksam för svar. :)

Sv: Tvätta BoT-täcke, ringorm

Jag hade tvättat det med handtvätt med virkon i, låter du det verka en stund är det ju precis samma som man gör med borstar och dylikt.
Sedan hade jag tvättat det som vanligt.

Tvätta det inte i 60 grader för då har du bara ett dyrt bomullstäcke sedan.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste på något vis tvätta och desinficera mina ridskor och mina chaps. Jag ska börja rida på ett annat stall och vi har haft ringorm...
Svar
2
· Visningar
1 458
Senast: Ace
·
Hästvård Har läst i gamla trådar men inte hittat något svar.. Vi har fått ringorm i stallet, från början var det endast i ridskolestallet men...
Svar
7
· Visningar
1 482
Senast: Ketrawzc
·
L
Hästvård Som rubriken lyder, hur varmt måste man tvätta kläder och utrustning som varit i kontakt med en ringorms smittad häst för att ringormen...
Svar
1
· Visningar
1 237
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka