Tvåring ponny på ridlektion

jea78

Trådstartare
en kompis har berättat för mej den här storryn, hennes arbetskamrat som har gjort följande.

köper en 2 årig ponny Shettland/island i sommras, skickar den på inridning, får hem den låter en 12?? åring rida på den 5 dagar i veckan, i hagen, där hon rider en massa volter hoppar m.m nu ska 12 åringen få ta med sig ponnyn på lektion på ridskolan.

Jag kan inte så mycket om unghästar på ridsidan, men detta tycker jag låter väldigt tufft.

Sv: Tvåring ponny på ridlektion

Nä men oj.... Stackars pålle!!! :cry:
De ju för f*n djurplågeri... :mad: :mad: :mad:
Den sak ju inte ens va sutten på än jue... :cry:

ja det där låter inte alls nyttigt :(

Nja, inget jag skulle göra förståss...i den ålder räcker det med inkörning och markjobb även för en ponny. Men visst, det kanske går bra...kan fullblod springa löp vid 2 liksom vissa inom travet så kanske den ponnyn blir urstark för uppgiften...men min åsikt är att det är för tidigt. :cool:

2 år är för lite för att ens bli riden i skogen (det var ju isis/shetland så den kan ju inte vara så stor, de växer vell sakta)

Stackars häst..

Helt fel hästhållning enligt mig!

Har hört en historia om en ponny som reds in vid 2 års ålder och började tävlas vid 3 år.. (de ljög om ponnyns ålder). Ponnyn har sammanlagt tagit 13 medljer i ponnyhopp SM med lite olika ryttare och tävlades tills hon blev väldigt gammal 23-24 nånting... ponnyn lever, mår bra och är pensionär nu ca: 30 år gammal... Denna ponny har ju fått ett bra liv för det, men jag själv tycker ändå att det är helt FEL!

Hästar som börjas risa hårt o tung vid en alldeles för ung ålder får ju fel fixering på ryggen (rätta mig om ja har fel!?) o kan t.e.x få en vääldigt djup onaturlig rygg som gör så att den inte kan röra sig normalt. har för mig de iaf efter att ha kommit in på ngt hästhem där de hade bilder på sådana hästar =*(

Dessutom är shetlandsponnyer SENT UTVECKLADE och man rekommenderar inte inridning förrän 5-års åldern.

Gör något! Säg ifrån!
Vad tänker folk med :(

heej allihop! det är alldelse för en tvååring att bli riden så tidigt! ente äns en gammal häst ska bli riden i en hage! å ente på "små" volter! det slitter på benen, specielt om den e ung! kommer fördärva ryggen! " inte för att ja rider bara rakt fram, men många små små voler e jätte farligt!" :cry: stakkars lilllla häst! hoppas nån sajjer till dem! kan du ente gör dt? :confused:

_liinn_ skrev:
heej allihop! det är alldelse för en tvååring att bli riden så tidigt! ente äns en gammal häst ska bli riden i en hage! å ente på "små" volter! det slitter på benen, specielt om den e ung! kommer fördärva ryggen! " inte för att ja rider bara rakt fram, men många små små voler e jätte farligt!" :cry: stakkars lilllla häst! hoppas nån sajjer till dem! kan du ente gör dt? :confused:

tyvärr så har jag bara träffat tjejen en gång och då viste jag inte det jag vet nu, vet att min kompis försökt säga till henne , men det går liksom inte fram.. hon har tydligen fler hästar som hon rider på ibland och då typ 20 min i hagen...

Usch! stackars häst! :mad: en häst är inte färdigutvecklad vid den åldern och ska absolut inte bli riden!

Men hallo..ge er...

Det är ju precis så här som "halvblodsfolket" gör med sina 2 åringar....

Och då är det ingen som reagerar, elller???

Tvärtom....deras unghästar ska ju ridas och HOPPAS och tränas inför 3års tävlingarna som börjar i februari....

:( :( :( :( :(

palle skrev:
Men hallo..ge er...

Det är ju precis så här som "halvblodsfolket" gör med sina 2 åringar....

Och då är det ingen som reagerar, elller???

Tvärtom....deras unghästar ska ju ridas och HOPPAS och tränas inför 3års tävlingarna som börjar i februari....

:( :( :( :( :(

3-åringarna hoppas INTE uppsuttet (i så fall borde jag lagt märke till det) och de rids in vid 2,5 års ålder. Hästar som ska tränas införs 3-års tester rids inte speciellt mycket utan bli enbart inridna, dvs. kan bära en ryttare på ryggen i alla gångarter. dvs. de hästarna rids inte på små volter eller 5-gånger i veckan... de gör i regel inte det iaf. finns alltid undantag...

Usch, låter inte alls bra :mad:

3-åringarna ska inte hoppas uppsuttet.. de rids ''in'' nu och det menas mest med att göra den styrbara och vänja den vid att en ryttare sitter på ryggen...sen vilar de på vintern och sätts igångg igen till våren och lär sig då precis att gå i alla tre gångarerna..det räcker till ett treårs test..

stackars liten :cry: de borde ha väntat iaf två år till med att rida den med tanke på att båda raserna är sent utvecklade.

vbm skrev:
Dessutom är shetlandsponnyer SENT UTVECKLADE och man rekommenderar inte inridning förrän 5-års åldern.
:(

Precis vad jag tänkte! :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 731
Senast: Sunshine
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 154
Senast: annathegreatest
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden hamnar rätt men annars får någon flytta den. Jag har en bekant (vill inte riktigt kalla henne vän vi umgås i...
Svar
18
· Visningar
2 511
Senast: Mysaan
·
Träning Måste rådfråga er på Bukefalos. Jag har fastnat för en liten ohanterad 3,5-åring som är insutten men inte inriden. Jag hade tänkt att ta...
Svar
14
· Visningar
1 447
Senast: Werze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama