tvär halt efter ET besök!

S

Spunkgrodan

stackars Grodan!
han har en nerv i kläm och matte som själv inte kan hjälpa honom bokade ET.

Jag var ganska förvånad av den lilla besiktningen han fick, inte visas under gång. knappt palberad eller kollad i lederna.

I dag fick jag en CHOCK när jag såg min häst som var 2 gradigt halt, kunde endast ta sig fram i passgång. nerven var så i kläm att han inte kunde styra benrörelserna med benet, släpade benet på snedden.

hästen som lallar fram med 1-2 hovars övertramp. stapplade fram, klarade inte att sido förflyttas, gick inte att böja hasleden eller hovleden på.

sov oroligt i natt, tänkte just, tänk om hon inte kunde lokalisera nerven o bara körde på som hon sa "standard låsning".

jag önskar verkligen jag haft fel, men det var en olycklig kille som mötte mej i stallet med stor smärta. så nu är det smärtstillande o inflamations hämmande som gäller. och försöka få en nerv som låg lite i kläm i vissa rörelser, att klossna från konstant i kläm!

ÅÅÅh vad jag hatar denna rullstol och urpissiga kropp, hur kul är det att ha kunskapen o inte kunna för kroppen klarar det inte. och sedan förlita sig på andra.

Lillkillen har så ont o är så ledsen, mattes hjärta blöder!

häromdagen var jag så glad över att jag lyckats rida en serpentin med bibehållen galopp o form. o idag har jag en trasig häst!

Sv: tvär halt efter ET besök!

ja hoppas det verkligen löser sig! Du kan inte ringa ET och be h*n komma ut en gång till och se vad det är som egentligen h*n gjort? Jag menar, hästen ska väll endå inte bli SÄMRE efter ett sådant besök..

hmm, nu är inte jag så super på hästen anatomi och hur allt funkar men kan nerverna flytta på sig ?? trodde de var mer som små tårdar som sände ut signaler. hur länge hade han gått med nerven i kläm innan din ET kom ut?? tänkte att om han gått med det en längre tid kankse det gjord ont för att den flyttades tillbkas igen, (spånar vilt här)
Har själv haft ut en ET till min häst för att han gick snett med korset och hade varit småhalt ca 1 månad. Iaf så visade det sig att han hade spänningar i ryggen, halsen/bogen vänster sida och höger bakknä. Efter behandlingen visade han tydlig hälta på v.f som han tidigare hade haltat till nån gång på bara. Visade sig att han hade inflamtioner i vf kota och knä och i vb knä. Så hans hälta kom ju fram för att han hade gått och spänt sej för att avbelasta det onda benet. Vart satt nerven som satt i kläm ?? och är han öm på det stället ? det borde han väl vara om den sitter i kläm?

Men HUR vet du att det är en nerv i käm ? Varför åker du inte in med hästen och kollar upp den om den nu har så ont ??

jag råkar ha en 6 årig utbildning på just anatomiska besvär. men sitter i rullstol och kan inte själv behandla hästar längre.

nu vet inte jag riktit med ditt funktionshinder-men kan du klara av att känna igenom honom från en ramp?

jag är bla patetiskt svag,så mina assistenter gör en hel del fysiskt jobb åt mig,och dte funkar faktiskt riktigt bra.
jag ser på musklens svar o hästens ansiktsuttryck hur et fungerar.

Fast det klart-jag har inet din utbildning, så vi är nog på -lite-olika nivåer:)

Thina-intresserad av fenomenet Spunkgrodan

för tat undvika misstag-jag menar alltså att Spunkgrodan har en kunnighet o utbildning som jag inte har o jag tycker därför det hela var mycket intressant.
inte gör det saken s'ämre att hon är ryttarinnamed funktionshinderheller.

Thina-i feberdimmorna

Om du nu var så besviken på den lilla besiktningen, varför talade du då inte om för henne hur hon skulle göra, eller ifrågasatte henne när du tyckte hon gjorde fel? Det skulle hon nog lära sig mkt av om du nu har en längre erfarenhet.
vart gick du din utbildning och när?
hoppas hästen är bättre nu.

Jag tycker också det är konstigt att du inte sa nåt när hon var där !!

Hoppas att hästen är bättre nu
Hej från Hambo
( som numer alltid ifråga sätter allt när nån ska peta på mina hästar !")

ET är väl inte några experter på nerver och nervbanor? De kan väl lite i anslutning till muskel och leder samt lite akupunkturpunkter i största allmänhet men...

Stackars pålle och stackars dig som känner dig så begränsad!

Ta ut et igen (eller en annan) och så förklarar du och diskuterar med denne innan (eller per telefon). De flesta är ju bara glada om de får lära sig mer och bli bättre på sitt jobb. De flesta vill ju också HJÄLPA hästarna, inte orsaka mer lidande....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka