tvåhjulig skottkärra

ameo

Trådstartare
Moderator
På både Jula och Biltema säljs en skottkärra med två hjul och balja i plast till ett förhållandevis lågt pris. (de ser dessutom väldigt snarlika ut, men om det är samma kärra förtäljer inte historien...)
Är det någon som testat någon av dessa kärror och kan tala om ifall de är värda sitt låga pris? Alltså, håller de för normal användning i ett stall? Eller är de billiga för att de är klena i konstruktionen?

Jag har Biltemas tvåhjuliga kärra. Den är väldigt obalanserad att köra, och för mig lossnar skruvar och muttrar emellanåt. Fick dessutom med fel hjul när jag köpte den, nu löste det sig men med 10 mil till butiken så tog det ju ett tag. Men det största problemet är att den är vinglig att köra.

• Gilla
Reactions: ptr
Vi har den i ridhuset och jag upplever den som tung och lite otymplig men helt ok om man jämför med de små...

Jag har Biltemas tvåhjuliga kärra. Den är väldigt obalanserad att köra, och för mig lossnar skruvar och muttrar emellanåt. Fick dessutom med fel hjul när jag köpte den, nu löste det sig men med 10 mil till butiken så tog det ju ett tag. Men det största problemet är att den är vinglig att köra.
hur menar du med obalanserad?
Vi har den i ridhuset och jag upplever den som tung och lite otymplig men helt ok om man jämför med de små...
den är ju mycket större än små kärror, så jag undrar i så fall om den är otymplig för att den är stor eller för att den är klumpig för sin storlek?

hur menar du med obalanserad?

den är ju mycket större än små kärror, så jag undrar i så fall om den är otymplig för att den är stor eller för att den är klumpig för sin storlek?
Den är ostabil, tippar lätt och studsar fram. Mycket ostadigare än andra tvåhjuliga skottkärror! Nu kör jag mycket utomhus och på ojämnt underlag så det kanske inte är ett problem om man mest kör inne i stallet.

Jag har en skottkärra med två hjul som jag köpte på jula för ca 12 år sedan. Den är lik den som finns på jula nu men min har helt handtag (tänk barnvagnshandtag). Min har balja i aluminium och hade ingen förstärkningsram när jag köpte den men sambon fixade en ram ganska omgående eftersom baljan vek sig när man tömde. Baljan är bytt en gång och behöver snart bytas igen. Jag gillar min skottkärra skarpt. Har aldrig vält och är riktigt stabil. Det hela handtaget var orsaken till att jag köpte den eftersom min ena arm/hand är ur funktion och den här är lätt att hantera med en arm/hand.

Den är ostabil, tippar lätt och studsar fram. Mycket ostadigare än andra tvåhjuliga skottkärror! Nu kör jag mycket utomhus och på ojämnt underlag så det kanske inte är ett problem om man mest kör inne i stallet.
Ett av användningsområderna är att köra ut hö i hagarna, vilket jag nu gör genom att gå flera vändor med en 90-liters enhjulig ekebykärra.
Skulle du anse att den är vingligare än enhjuligen?
Det är dels den stora lastvolymen och dels att det är möjligt att köra den även om man vill släppa ena handen en stund, som gör att jag är nyfiken på den tvåhjuliga.
Och ekonomin rymmer inte en tvåhjulig stor ekebykärra än på några år....

Jag har en stor enhjulig kärra med plastbalja. Lätt, mycket stabilare än tex min Ekebykärra, och har hållit fint. Bytt baljan en gång och bytt däck en gång på drygt tio år.

Valde den före tvåhjulig då tvåhjulig blev så himla otympligt. Kollade på Jula, biltema, Clas Ohlson och liknande. Tror man behöver satsa på lite bättre kvalitet om man ska ha tvåhjulig tyvärr.

Tanke - om du "bara" ska köra ut hö i den. Clas Ohlson har en fyrhjulig vagn man drar, kostar en tusenlapp. Den var suverän dra både vattendunkar, hö, stolpar mm på!

Ett av användningsområderna är att köra ut hö i hagarna, vilket jag nu gör genom att gå flera vändor med en 90-liters enhjulig ekebykärra.
Skulle du anse att den är vingligare än enhjuligen?
Det är dels den stora lastvolymen och dels att det är möjligt att köra den även om man vill släppa ena handen en stund, som gör att jag är nyfiken på den tvåhjuliga.
Och ekonomin rymmer inte en tvåhjulig stor ekebykärra än på några år....
Köra hö är en av de svåraste momenten för det stutsar ut, och man måste parera mycket om det lutar. Hade en större enhjulig kärra förut som var stadigare, men fick punktering flera gånger per år... Får plats mycket i den dock!

Jag har en billig tvåhjulig från Kellfri, den är helt ok mtp priset men svår att tömma eftersom den är så skålformad jämfört med en traditionell kärra. Köra ut man med den skulle inte funka här eftersom det är gräs intill alla hagar = ojämnt.

Köra hö är en av de svåraste momenten för det stutsar ut, och man måste parera mycket om det lutar. Hade en större enhjulig kärra förut som var stadigare, men fick punktering flera gånger per år... Får plats mycket i den dock!

Fast det är ju lätt att lösa, punkteringsfritt däck.

Tanke - om du "bara" ska köra ut hö i den. Clas Ohlson har en fyrhjulig vagn man drar, kostar en tusenlapp. Den var suverän dra både vattendunkar, hö, stolpar mm på!
Det var en av mina bättre investeringar när jag hade eget stall. Man kunde få med sig sjukt mkt hö på ett smidigt sätt. Även vattendunkarna blev en lek. Så ja, en sådan kan jag också varmt rekommendera.

Menar du den gröna gallervagnen? Hittar ingen annan om jag söker på vagn hos dem.
Har haft en sånt och tycker den är värdelös. Och man får inte med sig några större mängder hö heller.

Sen är väl tanken att skottkärra används till allt man kan ha en skottkärra till på en hästgård...

Menar du den gröna gallervagnen? Hittar ingen annan om jag söker på vagn hos dem.
Har haft en sånt och tycker den är värdelös. Och man får inte med sig några större mängder hö heller.

Sen är väl tanken att skottkärra används till allt man kan ha en skottkärra till på en hästgård...

Ja den. Hmm undrar om du fick ett måndagsexemplar? Fast vad räknar du som mängder med hö?

Ja den. Hmm undrar om du fick ett måndagsexemplar? Fast vad räknar du som mängder med hö?
Inte alls nödvändigtvis ett måndagsexemplar, men den passade inte alls för vårt behov på gården. För liten, skramlig, fastnar både hö och löv i nätet, fick punktering hela tiden och svårt att laga det, osv...
Tja, när jag rallar ut hö, så är det i den mängd som går åt till ca 8 lösdriftshästar på ett dygn...
Just nu (när de har tillgång till lite gräs också) har jag placerat ett lövgaller på min ekebykärra, då kör jag 3-4 proppfulla kärror om dagen. Det hade passat mig bättre att ha en tvåhjulig kärra till ändamålet, då den borde vara lättare att balansera - åtminstone för barnen (tonåringar) när de ska hjälpa till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka