tvättmaskin i stallmiljö

Qvicka

Trådstartare
Många av er har Wascator i stallet och verkar nöjda med det. Jag undrar litegrann vad skillnaden på en sådan industrimaskin är genetmot en "vanlig" hushållsmaskin, utöver kapaciteten alltså?
I dagsläget finns ju ett antal 9kg-maskiner hos vanliga elhandlare, har även sett att LG har en 11kg... Vågar man ha en sådan i stallet eller är de på något sätt ömtåligare? Man får ju den känslan trots allt..
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

En industrimaskin är ju av en helt annan kapacitet än hushållsmaskiner. De är helt olika dimensioner på lager och andra rörlig delar, en maskin som används för t ex häst täcken utsätt ju för betydligt mer tuffare tvättar än vad lakan och människo kläder kan prestera. Dels blir det ju väldigt tungt, sen all sand som finns i täcken sliter fruktansvärt hårt på alla maskiner. Så en industrimaskin håller klart mycket bättre, inget tu tal om det. Vi har provat bägge.
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Jag fick en vanlig tvättmaskin och eftersom det är bara är jag i stallet så tänkte jag att det räcker säkert bra... men det funkade inte alls. Den klarade bara nån tvätt sen gav den upp. Jag tror absolut att man ska satsa på en industritvätt om man vill ha den lite längre än 4-5 tvättar.
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

*kl* övriga tips på tvättmaskiner som kan tänkas klara drivor av katthår samt hästtäcken emellanåt ? :bump:
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Osby och Wascator är de enda jag litar på klarar de tyngre jobben. Just hästtäcken är rätt knöliga eftersom de gärna håller vattnet och blir tunga att centrifugera (utetäcken).

Att köra grovtvätt i en vanlig hushållstvättmaskin är att be om att få den förstörd.
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Hos mina föräldrar delade jag och min pappa på en "kasserad" Cylinda (nu blev jag osäker, de gör väl tvättmaskiner..??) som han tvättade arbetskläder i och jag hästprylar. Nu tvättar jag inte utetäcken eftersom de inte fick plats, de kör jag med högtryck. Men fleecetäcken, schabrak, lindor och benskydd klarade den galant. Fick bara se till att tömma silen efter tvätt så att håret inte täppte igen.
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

tunga att centrifugera

Jag kör utan centrifugering hemma i vår vanliga Cylinda t.o.m. när jag tvättar schabrak och vojlockar, det blir alldeles för tungt och obalanserat för den annars.

Nackdelen är att det är svårt att tvätta på vintern när man inte kan kasta ut prylarna på balkongen och låta vattnet rinna ur... :p
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Helt vansinnigt!

Jag hade en idé om att lägga schabraken i en IKEA-kasse och köra dem i bilen till stallet för tork, men kom på att IKEA-kassar inte är så täta. De fick istället ligga i duschen i två dygn innan de gick att hänga upp... :o
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Min "dröm" är en Wascator till de tyngre grejerna men eftersom jag inte har nån så kör jag glatt ALLT i den vanliga maskinen :angel:
Den är hyfsat stor, runt 7 kg, alla mina vintertäcken utom 2 går in!
Och än, efter 12 år så har då inte min havererat! MEN, det är ett gammalt skrälle, runt 20 år så kvalitén är/var fantastisk! Har för mej att det är nåt i stil med Elektrolux eller Elektro-Helios eller så....;)
Jag har en ny, ouppackad som väntar på sin tur....ska nog fixa så jag kan koppla in och köra med båda samtidigt! Måste bara rensa tvättstugan så den får rum
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

En industrimaskin har heller inga filter som sätts igen utan de släpper ut allt utan sila det, de är fastbultade i golvet med expanderbult så de tål svängningarna av riktigt tung tvätt dessutom. en vanlig maskin kan nog börja vandra iväg i rummet;)
Sen är det som andra skrivit helt enkelt gjort för grovtvätt och tål slitaget. De är ju gjorda för helt annan användning än en hushållsmaskin. Jämför man nypriset så är det en klar skillnad. Hushållsmaskinen kostar mellan 5-10000:- medans en industrimaskin kostar runt 30-40000:-.

/LL
Vars far och bror lever på att sälja begagnade wascatormaskiner:)
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Okay, de gamla måste sitta fast annars skakar de sönder och vandrar till grannen:D

/LL
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Ja, vår förra satt ordentligt fastbultad, men den här står snällt stilla på sin gjutna sockel.
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Jag har en helt vanlig tvättmaskin till täcken, schabrak och allt annat från stallet. funkar jättebra. Industrimaskinerna är gjorda för tuffare tag och tål förstås mera så har man ett stort stall är en sådan att föredra. Jag har så litet att det inte blir mycket tvätt och då funkar en vanlig maskin fint.
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Vilken storlek på maskin ska man välja om man ska köpa en begagnad industritvättmaskin? Finns ju maskiner som rymmer ganska många kilo tvätt, men hur stort är det vettigt att köpa?
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Vi har en 8 - 9 maskin i stallet, bäst är att inte välja för stora maskiner utan så där lagom. Ofta kräver de större maskinerna väldigt stabilt underlag, medan de lite mindre inte är så krävande. Den maskinen tar ett vintertäcke i stöten, eller 2 eksemtäcken samt någon vojlock. Man får inte tränga i hop tvätten för mycket då det blir väldigt mycket hår kvar i täcket om det blir för trångt.
 
Sv: tvättmaskin i stallmiljö

Ja typ, eller någon ram som håller maskinen på plats. Man har förklarat för mig att de stora maskinerna lättare kan hamna i obalans vid centrifugering, för att det ska hävs måste maskinen stå stadigt och stilla annars kan trumman slå sönder maskinen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp