Tvätta fårskinnspadd

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går det inte längre, den behöver tvättas. Frågan är vad jag ska använda? Hittar många olika tips på nätet men vill gärna få ta del av erfarenheter av vad som funkar bäst.
 
Jag har tvättat mina mattespaddar med deras tvättmedel i maskin på ullprogram. Funkar hur bra som helst 😊
 
Vi tvättade våra Mattes-paddar med Palmolive-tvål, fungerade finfint, och samma resultat som när vi använt Mattes egna tvättmedel. Det var min chef som fick tipset från sin tränare i Spanien😊
 
Grönsåpa och 30 grader har jag använt till merinoullpadd 🙂
 
Grönsåpa och 30 grader har jag använt till merinoullpadd 🙂
Inte såpa som är basisk till ull. Det gör att hårstråna blir fnasiga istället för släta och att de lättare tovar ihop sig (därför man använder såpa när man tovar och vill ha den effekten).

Det är bättre att ta t.ex. handdiskmedel som har lågt pH. Klassisk olivoljetvål och liknande funkar också.
En sista sköljning med ättika/ vinäger /annan syra i vattnet är bra om man antingen har vatten med högt pH eller osäker på pH på det medel man använt.
 
Inte såpa som är basisk till ull. Det gör att hårstråna blir fnasiga istället för släta och att de lättare tovar ihop sig (därför man använder såpa när man tovar och vill ha den effekten).

Det är bättre att ta t.ex. handdiskmedel som har lågt pH. Klassisk olivoljetvål och liknande funkar också.
En sista sköljning med ättika/ vinäger /annan syra i vattnet är bra om man antingen har vatten med högt pH eller osäker på pH på det medel man använt.
Det har funkar super för mig iaf 😂
 
Det har funkar super för mig iaf 😂
Ullens fysikaliska egenskaper är sådana att de reagerar på det beskrivna sättet i en basisk miljö. Det är ren fakta. Och jag finner det rimligt att informera om det i ett sammanhang där det ges tips om att tvätta ull i såpa.

Om du sedan inte har märkt av alternativt inte lagt vikt vid konsekvenserna av det i ditt enskilda fall är rätt egalt. Du kanske tom pratade om ull som var superwwashbehandlad, redan hårdtovad eller något annat som inte framgick, det vet ju inte jag...

Däremot är det av värde för den som överväger att använda den metoden som du nämnde att få kännedom om att ullens egenskaper är pH-känsliga på detta sätt. Vad du eller någon annan sedan använder den informationen överlåter jag till var och en att avgöra själv.
 
Jag köpte det här när jag behövde tvätta mitt fårskinn

20240817_130227.jpg
 
Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går det inte längre, den behöver tvättas. Frågan är vad jag ska använda? Hittar många olika tips på nätet men vill gärna få ta del av erfarenheter av vad som funkar bäst.
Är det en mattes padd så tycker jag mattes egna tvättmedel funkar bäst.
 

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
609
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
914
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
611
Senast: Svartkatt
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 953
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp