tvätta barnens intimare delar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Kat skrev:
För att många killar med avkapade förhudar önskar att de hade dem kvar, när de kommer upp i vuxen ålder.

Hur vet du det?
Vem har gjort den undersökningen?
Vilket urval gjordes av de män som i sådana fall tillfrågades?

Jag vågar påstå att jag känner fler omskurna män än du, och jag vet ingen som skulle vilja ha sin förhud tillbaka.

Jag vågar också påstå att jag vet mer om omskärelse.
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Men varför göra ett ingrepp som inte är medicinskt befogat? Det får man ju inte ens göra på djur numera (tänker på kupering av svans och öron på hund, t.ex.)...
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

För att det är fundamental del av ens religion.

Dessutom finns det dokumenterade medicinska fördelar.
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

P.g.a. alla de spaltmeter jag läst om, för och emot omskärelse, inkluderat åsikter till för- och nackdel uttryckta av omskurna män.

Och det är ju bara min åsikt, som jag är fullt berättigad till.
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Tokmaja skrev:
Läste i en tidning att när barnet passerat tre kan man börja tvätta under förhuden på pojkarna, testa att dra bak den och så... gör ni det??
För mig känns det så privat.. inget jag alls vill göra på sonen... ska man göra det???

hmmm...borde han inte vara gammal nog att klara det själv om man först säger hur man gör?Eller om pappan visar?Jag personligen skulle inte vela pilla så på min son,visst har jag tvättat många gammelgubbar(jobbat på äldreboende) men på min pojk...nä??
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Roheryn skrev:
Men varför göra ett ingrepp som inte är medicinskt befogat? Det får man ju inte ens göra på djur numera (tänker på kupering av svans och öron på hund, t.ex.)...
I vissa fall gör man det väl mer av kutym än av religiösa skäl. Är tex inte många amerikanska män omskurna men inte bara av religiösa skäl?
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

knapplån
Men guuud va alla är rädda för att "pilla" på sitt barn!! Vaddå pilla förresten. Det är väl bara att ta på sitt barn som man gör när man ska snyta näsan eller vad lägger Ni in för känslor då Ni ska rengöra era barns rumpor och könsorgan?
Tur för er att ni bara har pojkar och inga flickor som ganska ofta kan blir röda och få svida och behöver hjälp av en trygg mamma/pappa som smörjer och talar om att imorgon är allt över........
Själv så visade jag min grabb tidigt hur man skulle dra tillbaka förhuden, så kunde han göra det själv. Och han badade ofta med pappa och såg hur han tvättade sin pille.
gulan
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

oz_joj skrev:
Är tex inte många amerikanska män omskurna men inte bara av religiösa skäl?
I princip alla.
Kotoliker är omskurna också, så där kommer även Latinamerika med.
Faktum är att det i världen finns färre män med förhuden kvar än män utan förhud.
Muslimer och så....

Av egen erfarenhet så påstår jag att det inte är någon skillnad.

Personligen har jag dock svårt för all typ av kropps-stympning.
Det som sitter där är menat att sitta där och bör därför få vara kvar.
Och i det religiösa fallet så ser jag det som ett underkännande av Skaparens Skapelse att göra modifieringar i den.
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Det enda jag tänker på är att om det var meningen att killar inte skulle ha förhud så skulle de nog födas utan! Bättre att de får bestämma själva när de är äldre.. Man ska inte heller göra det som en religiös grej då man har rätt att bestämma sin egen tro!
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

:bow: :bow:

Vad vuxna män väljer att göra med sina genitalier är upp till dem, men jag tycker inte alls om idén att göra sådana val åt sina barn.
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Jag har absolut inga problem att hålla småpojkar och små flickor rena i stjärten.
Både fram och bak och under........

Men beträffande småpojkar och dra tillbaka förhuden verkar mera vara en medfödd relex än att man måste LÄRA dem det.
;)
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Det står i en av mina böcker om barn, P. Leach "Barn de första 5 åren".
Att förhuden inte är menad att dra tillbaka och att man skall undvika att göra det för att tvätta under den tills att pojken är 4-5 år.
Boken är från början Amerikansk, så där står även om omskärelsen och hur den utförs och sköts.
Vilket gör att boken inte kan placeras under "Prutthurtig Svensk Socialstyrelsen Tycker" facket.
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Men beträffande småpojkar och dra tillbaka förhuden verkar mera vara en medfödd relex än att man måste LÄRA dem det.
Precis :D . Min pediatra jag har här sa till mig då han var två år att man kunde prova att dra tillbaka lite. Absolut inte med tvång. På rutinkontroll då han var 4 tror jag det var, kontrollerade hon att det inte var för trångt.
Jag tror heller inte att man behöver LÄRA pojkar detta mer än att bara visa.
gulan
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Tror att man påverkas av allt med incest man läser faktiskt.
Tvättar honom givetvis, och även min dotter, men det känns lite bannlyst, tänk om någon skulle se en typ och tro att man har andra avsikter än just tvätta sitt barn.. förstår du hur jag menar?

Jag vet inte, men det känns väldigt tabu och privat.
Å andra sidan kan det vara för att man som tjej kanske inte är 100 på hur snoppar fungerar, kanske har pappor lättare för det. :)
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Läste nånstans att omskurna män lider mindre risk att drabbas av cancer på/runt ollonet än icke omskurna.

:idea: nu frågar jag doktorn....... Är det så Cilla?
 
Sv: tvätta barnens intimare delar...

Men peniscancer är ju så brutalt ovanligt ändå...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 318
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 436
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Jämställt förhållande
  • Cameo

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp