Två olika höpartier - två olika kvoter

MiaMaria

Trådstartare
Jag har i år fått hö från två olika partier. Det ena med en kvot på 4,9 och det andra på 7,7 (tror att jag räknat rätt...). Funderar nu på hur jag ska fodra. Jag har tre vuxna hästar (lättfödda) och två unghästar.

Snälla nån med erfarenhet, hur tänker jag här??

Sv: Två olika höpartier - två olika kvoter

Varför inte ge det mindre kraftiga till de lättfödda. Då kan de ju äta mer vilket är bra när det gäller grovfoder. Unghästarna kommer att behöva det kraftiga. Kanske du ska blanda i av det andra också om du inte kommer upp i tillräckligt många kilo av det kraftiga. Så hade jag gjort. Det finns säkert andra förslag också.

Ett hö med lägre kvot innehåller mer energi per gram protein än ett med högre kvot. En lättfödd häst behöver lika mkt proteiner som en svårfödd men mindre energi. jag skulle nog säga tvärtom. Men sedan beror det nog också på vilka värden det har. Men så mkt proteiner som möjligt till så lågt enrgipris det går.

Jag räknar först ut proteinbehovet och sedan försöker jag anpassa mängden grovfoder och energi så det går ihop. Kvoten bryr jag mig inte om. Min new forest ponny är en sådan där luftlevande varelse.
De svårfödda däremot kan säkert äta det med lägre kvot.

Ok, fast omvandlar inte hästar protein till fett i grovfoder? Ah, jag blir aldrig klok på det där. Tur att det funkar på grabbarna i alla fall.

Svarar er båda:

Min första tanke var att ge de vuxna av det hö som har lägst kvot eftersom de då skulle äta mer, uträknat på proteinbehovet. Så tänkte jag ge unghästarna av det med högre värden. Sen funderade jag om jag skulle blanda av båda partierna till alla, men det blir så invecklat tror jag... Jag har mest av hö med hög kvot. Såhär är värdena:

Hö hög kvot
Smb råprotein 65g/kg
Energi 8,8 MJ/kg foder

Hö låg kvot
Smb råprotein 38g/kg
Energi 7.8 MJ/kg foder

Jag blir alldeles snurrig av detta...:confused:

Senast ändrad:

Ok, fast omvandlar inte hästar protein till fett i grovfoder? Ah, jag blir aldrig klok på det där. Tur att det funkar på grabbarna i alla fall.

Den energin som proteinet bidrar med finns redan med i analysen. En del av detta kan omvandlas till fett. Det blir alltså inte extra mkt energi vid ett överskott.
Jag har nog förstått det som att energimängden nästan blir mindre med ett proteinöverskott än med protein som inte är i överskott. Det beror på att det "kostar" en del för kroppen att göra sig av med kväveöverskottet. Jag håller med dig. Detta är inte lätt! men om det funkar på dina hästar så är det ju bara att vara glad för det!

:eek::eek::eek:Känner mig sådan när jag läser sådant. Ja, än så länge funkar det men jag är lite rädd för att fångis håller nog på att lägga på sig lite för mycket. Han måste ju äta mycket grovfoder för att hålla magen i trim. När jag gav honom av det kraftiga höet förra året fick han fång! Ja, jag vet att det inte ska bli så men faktum är att våra hästar funkar tydligen så.

Stoet i stallet har fått fång och står sedan snart en månad utan något annat än hö och halm att äta. Ändå går det inte över denna gång.

Du som är insatt, har du något bra tips?

Vill tillägga att detta året är det helvetiskt svårt att få tag på något hö utan att det är djävulska kvoter i det.

Upptäckte att jag just kapat din tråd. Ursäkta, ska jag genast sluta med. Det här var något som engagerade mig som kanske märks. Jag blandar just nu och ger till fångis. Har även jag två hösorter. En fruktansvärt kraftig och en mindre kraftig (hoppas jag, analysbrist). Ser nog ut som att även jag får kosta på en analys.

:eek::eek::eek:Känner mig sådan när jag läser sådant. Ja, än så länge funkar det men jag är lite rädd för att fångis håller nog på att lägga på sig lite för mycket. Han måste ju äta mycket grovfoder för att hålla magen i trim. När jag gav honom av det kraftiga höet förra året fick han fång! Ja, jag vet att det inte ska bli så men faktum är att våra hästar funkar tydligen så.

Stoet i stallet har fått fång och står sedan snart en månad utan något annat än hö och halm att äta. Ändå går det inte över denna gång.

Du som är insatt, har du något bra tips?

Jag håller med dig. Det här är helknepigt. Du får ta detta som du vill men jag har läst om din häst och förstått det som att han fungerar lite annorlunda än många andra. Jag minns inte riktigt vad som var lite knepigt. Jag tror inte att jag är rätt person att komma med bra tips. Om du nu har hittat ett hö som fungerar så måste det väl vara bra? Men jag förstår att det känns oroligt med en annan som fått fång.

Till ts
Ursäkta trådkapning.
Jag hade nog gjort som jag skrev i det första inlägget eller kanske blandat de olika sorterna till ngt som passar bra.

Ja, Bennet är nog inte riktigt som andra hästar. Dessvärre verkar inte Lizette vara det heller. Det är ett knepigt ämne.

Men för att återgå till ursprungsfrågan så kanske man kan tillsätta mer protein, i form av lucern eller soja, och på så sätt få en annorlunda kvot i det magrare höet. Funkar det så.

Vi får bara tag på skyhöga kvoter.

Jo, gärna om du skickar lite till mig. Nej, det är verkligen jättesvårt att få tag på senare skördat hö härnere. Vi använder inte silage och det var vad bönderna tog andra och tredje omgången av rädsla för regnet som ju tyvärr gärna dyker upp till höstskörden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar