Två olika diagnoser ställda??? "Långt"....

D

Dextrosol

Hej!!

Jag har en liten blandsrastik på 10 månader som verkade allmänt "hängig" och kräktes ungefär en gång per dag, i ett par dagar. I fredags så ringde jag en privatpraktiserande vet. och fick en tid. Vet. tog blodprov, röntgade henne och kände över hela hunden. Jag fick vänta på svar medan jag var kvar på kliniken och diagnosen blev, inflammation i sista delen av tjocktarmen. Tiken fick en spruta i nacken (antagligen penicilin) och recept på Baytril???? (kommer inte säkert ihåg namnet) en halv tablett varje morgon. Detta var i fredags!! Lördagen kom och hunden verkade nästan ännu sämre. På kvällen har tiken blivit svullen på insidan av låren och har två mörka linjer längst med brösten. Vi blev jätte oroliga och åkte in med hunden till Djursjukhuset. Veterinären där bara skakade på huvudet över den första ställda diagnosen. För det första ger man inte den medicinen till växande hundar, vidare så om man skall kunna konstatera att hunden har inflammation i tarmen, måste man gå in med instrument och undersöka detta???????? Vaaaaa sa jag bara - det är inte sant??? Vet nr 2 ville ha det till att tiken är skendräktig?????

Hunden går fortfarande med svansen mellan benen när vi skall gå ut, och vill bara fort upp igen när hon har kissat. Är zum o hängig, men har bra aprit, både äter o dricker, kissar o bajsar samt har ingen feber. Hon har slutat helt att kräkas.

Jag är helt villrådig??? Vad gör man?? Jag har ingen erfarenhet alls av skendräktighet, men tar tacksamt emot info. Kan det vara skendräkighet??? Hur länge håller det i sig i så fall??

Mvh Dextrosol

Sv: Två olika diagnoser ställda??? "Långt"....

Det enda jag kan komma på är att tiken börjar närma sig sitt första löp, om hon inte haft det. Våran ena tik blev också sådär som du beskriver. Och efter cirka en vecka så kom första löpet.

min blandrastik brukar bli skendräktig, men hon uppvisar inte någon utav dom symptomer din hund har, visst är det individuellt hur det påverkar hunden, du kanske skulle höra dig efter en 3:e åsikt från en annan veterinär.

Har tiken löpt första gången ännu? Hon kan inte vara skendräktig om hon inte löpt...

Dextrosol skrev:
På kvällen har tiken blivit svullen på insidan av låren och har två mörka linjer längst med brösten.

Det har jag inte hört talas om i samband med skendräktighet..Låter konstigt :confused:

Jo tiken har löpt för lite mer än 2 månader sedan.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min 5 åriga tik blev dålig i fredags, dålig aptit, feber och hängig. Åkte in och hon blev röntgad, samt gjordes blodprov. På röntgen...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 368
Hundhälsa Nikka (jaktlabbetik på 3 år) fick i augusti en halsinfektion som diagnostiserades genom att de gick ner i halsen och kikade under...
Svar
12
· Visningar
3 675
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30