två katter på 40 kvadrat?

bananna

Trådstartare
Jag och min sambo har planerat att skaffa katt ett tag, och nu har vi hittat två jättemysiga kattungar från samma kull. Vi vill gärna ha två så att de får sällskap och kan leka ihop.

Nu har en bekant gjort oss lite fundersamma. Hon menar att det är djurplågeri att ha innekatt, och särskilt på en sådan liten yta. Hon hade tydligen själv erfarenhet av innekatter som försökt rymma hela tiden och hoppa från balkongen osv.

Inne-/utekattfrågan behöver vi inte diskutera här för där vet jag redan vad jag tycker. Men vad tycker ni om att ha katt/katter i en liten lägenhet (40 kvadrat + balkong som ska inhängnas)?

Sv: två katter på 40 kvadrat?

Jag har två på 34kvm. Hade jag inte haft möjlighet att släppa ut de hade jag inte haft de. Jag tycker det är för litet, de kan inte dra några längre repor innan det kommer en vägg och de begränsas av ytorna.

Har du möjlighet att verkligen "kattanpassa" hela lägenheten med klätterträd i full höjd, många ställen (tex ovanpå bokhyllor) som är tillgängliga för katterna mm ser jag inga problem i det.

Jag har två innekatter på 43 kvm och det fungerar jättebra. :)

Har möblerat så att de har gott om både klätterställen och gömställen, samt fria ytor så att de kan dra repor över både golvet och möblerna när de känner för det. De har gott om leksaker och jag ser till att aktivera dem varje dag, så att de får lurpassa och "jaga". Ändrar om litegrann i deras miljö med jämna mellanrum, flyttar på möbler och byter ut små detaljer så att de får nya saker att undersöka, det tycker de är spännande. Ska näta in min balkong till våren, tills vidare har jag satt upp en nätdörr innanför balkongdörren så att jag kan ha öppet där, men de har faktiskt inte varit särskilt intresserade av det.

Är man bara beredd på att anpassa möblemanget till katterna, samt ägna dem lite tid varje dag, är det oftast inga som helst problem att ha innekatter på relativt små ytor.

För det mesta vänjer dom sej med det som erbjuds så att säja! Jag känner många som inte har det stort men ändå har katter och det går bra. Katter försöker ju rymma när dom blir könsmogna för att para sej och därmed hoppar dom från balkonger o annat, men har man dom kastrerade bör det ju inte vara ett problem.

Klart ni kan! Vi hade 3 katter på 38 kvm i några år. Utan balkong. Kissarna mådde prima.

så länge de tirvs så är det ju okej, vänjer man dem när de är så små är det inga problem.

jag har en innekatt på 32kvadrat, funkar super.
hade dock två katter i sommras, men det fungerade inte. de lekte hela nätterna så jag inte kunde sova...

så det är både och med o ha två katter i en etta (som jag antar att du har på 40 kvadrat...)

jag har 3 katter i en lägenhet på 54 tro ja.. och dom har en klösbräda, eller vad man ska kalla det och en stor klösmöbel, och en av dom går ut då och då.. så det är inga prob ^^

**KL**

Har 3 katter på 70 kvadrat, dock är sovrummen förbjudna för misarna att gå in i så då kan vi nog ta bort en 20-25kvm (2 mindre sovrum).
De får gå ut om de vill och om vädret tillåter, fast som det är ute just nu så stannar de hellre inne.
De roar sig själva på dagarna när vi jobbar, leksaker (toarullar, sminkborste, dressyrspö etc är kalasroliga enl kattungarna) o klösbräde finns.

Det handlar nog mer om att kattanpassa lägenheten än hur många kvm man har... Jag bodde i 1 år med två katter på 27 kvm och 7 månader med tre katter på samma yta. Det gick ingen nöd på katterna men allt var anpassat efter dom. Nu bor vi på 76 kvm och nu får även några av mina prylar plats:angel:

Två katter tar inte mer plats än en. Snarare spar man lite på inredning mm om man har en kompis till katten än om en ensam katt ska gå och tröka själv i en liten lägenhet;)

jag har två katter min sambo har en hund och min lillasyster bor här med i en etta på 50 kvm och katterna storm trivs har avdelat till köket och badrummet är på ca 8-10 kvm. och dom går inte ut allas har försökt men de vill bara in. Har en kattmatta som hänger på ett av elementen och en mellanstor kattställning med klösbrädor. men hankatten väljer att sova i handfatet i badrummet och honan sover med hankatten så dom såver på varandra då handfatet är ganska så litet har även en bur i badrummet som dom sover i ibland.

Det behöver inte vara så okomplicerat som det låter i den här tråden... Visst kan man kattanpassa med klättermöjligheter och annat - men katterna kan också behöva revir gentemot varandra om de börjar skava på varann.

Jag har två kullbröder som levt ihop hela sitt liv och nu på senare år har de blivit vresiga mot varann och slåss mer än tidigare. Och jag är glad att jag inte har mindre lägenhet än jag har - 64 kvm - för jag märker att de behöver space ibland och inte komma för nära varann.

det kan jag också märka, att de kan tröttna på att trängas.
För att inte prata om hur ofta jag får städa, det blir MYCKET katthår på 34kvm!

Vi har två katter på 42 kvm, när jag bodde själv så hade jag två på 36. det funkar bra, vi har ett klätterträd som är välanvänt! Men skulle inte skaffa en katt till på denna yta. Det blir också mycket att städa, men det är det värt.

Sen beror det på katten också. Min ena vantrivdes som innekatt och kissade överallt:crazy: Jag tröttnade och slängde ut den så var det slut med kissandet. Den andra har ingen skillnad, men de går båda ute nu.

Min Birmahona skulle älska att bo på 5 kvm bara hon fick sova och äta när det passar henne.
Denna stackare bor på landet och får gå ut när hon vill och det är verkligen inte ofta och då är det +5 grader och snabbvisit och sedan raketfart upp på mitt varma vattenelement. Men hon är världens goaste. Min tredje birma och alla har varit lugna och gillar att vara inne, har alltid haft sällskap till dessa och har flyttat från lägenhet för 15 år sedan och mina bondkattor gillar mer att vara i farten och vara ute än Birmorna, har haft två åt gången

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 872
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 233
Senast: Mischmasch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama