Två hästar eller hyra ut stallplats?

J

jennie

Hej!
Har planer på att skaffa häst nästa år.
Bor på landet och har tänkt bygga lösdrift hemma.

Först tänkte jag ha 2 hästar, eftersom de ska ha sällskap. Jag har vänner som gärna vill rida så att hinna motionera två hästar blir nog inga problem.

Annars har jag även funderingar på att kanske bara ha en häst och hyra ut den andra platsen till någon. Men jag känner att det kanske blir med jobb o krångel?
Det blir ju min första egna häst, och då kanske det är dumt att ta på sig ansvaret över någon annans häst också?
Och hur är det med regler när man hyr ut? Jag tänker om det skulle bli någon tvist eller om den andras häst skadas när jag hanterar den?

Vad tycker ni?
Jag vill höra era åsikter, fördelar och nackdelar med båda alternativen. Så jag har så stor grund som möjligt innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Jag har två egna hästar trots att jag har hyrt ut stallplats under flera år. Skulle jag välja mellan dina alternativ och jag hade råd och tid, så skulle jag definitivt välja att själv ha två hästar, framför att ta in någon annan som inhyrd.

Min erfarenhet är att försöker man pussla ihop sin egen häst så att den ska få sällskap av någon inackorderad, så helt plötsligt ska den inhyrda gå på bete någon annanstans eller så är betet för kraftigt eller för lite eller så ska den inhyrda hästen tas in på nätterna när man själv vill ha sin ute eller sådana saker som gör att det inte funkar. Och detta hur noggrant man än tycker att man har försökt att komma överens om vad som ska gälla från början.

Sedan fem år tillbaka så har jag därför valt att ha två egna valacker, medan eventuella inackorderingar får gå i en egen hage och sköta sig själva om de ska ha andra rutiner än mina. Det är dyrt och tidskrävande, men jisses så skönt det är med friheten att verkligen kunna välja själv; släppa dem på bete och ta in dem på stall exakt när och hur och varför man själv vill utan att behöva tjafsa om saken. Och dessutom veta att de funkar jättebra tillsammans utan att man måste krångla med att släppa in nya hästar i flocken med skaderisk etc.

Den enda poängen med en inackordering är att du kan få hjälp om du är borta tillfälligt, men den hjälpen kan du lika gärna lösa med en eller flera medryttare till dina egna hästar.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Hej,
Jag har haft eget stall hela livet och just det du tar upp är något jag också funderat på senaste året, har nämligen alltid haft flera hästar men nu bara en kvar, och så har vi inackorderingar. Vi har oftast kombinerat både flera egna hästar och att ha inackorderingar vilket har fungerat väldigt bra för det mesta! Något som jag tycker är viktigt är att inackorderingarna kommer iaf en gång om dagen och ser om sin häst, vilket tar bort lite av ansvaret. Är det någon som kan hjälpa till med stallskötseln är det ett stort plus. Delar ni på ansvaret för hästarna kan en inackordering vara en stor hjälp om det är din första häst tänker jag.

Det är lite jobb och krångel att ta hand om andras hästar, det blir fler behov och åsikter som man får ta hänsyn till. Själv föredrar jag att ha minst två egna och sen även inackordering. Då är man inte beroende av någon annan ifall den inackorderade vill flytta en vacker dag.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Problemet man kan få med att bara ha två hästar är att de blir så fixerade vid varandra att det är stört omöjligt att ta den ena hästen ur hagen/stallet utan att den andra hästen fullkomligt får panik.

Mina två enda krav, när jag sökte EN häst som sällskap till min häst, när stallägaren ville lägga ner stallet helt men ångrade sig när jag ville ha ett sista hem till min vita.

Hästen SKA kunna lämnas ensam i stall och hage om jag vill rida ut ensam, lasta min häst åka iväg på träning, eller barnridning.

FRI tillgång på hö i hagen, min häst behöver mkt mat och det finns fina höhäckar i de två "vinterhagarna".

Nya hyresgästen, min häst kan stå själv. Men inte första veckorna. Han behöver bo in sig... - Nu, ett drygt halvår senare kan han fortfarande inte stå själv, skriker, hoppar, sparkar och springer och är färdig att riva stallet och i hagen springer han hysteriskt. Ska jag rida eller longera, så måste han stå så att han ser mig och min häst på ridbanan för att inte få hysteriskt sammanbrott.

Jag har sagt att jag vill kunna rida ut och då har stallkompisen sagt att jag inte får lämna gården utan då måste stallägaren eller någon annan följa med och leda hennes häst.

Och fri tillgång på hö. Då äter min häst ihjäl sig, det blir dyrt och snuskigt på backen vid matplatsen. Man måste bära ut och in... jobbigt...

Så jag fick backa på bägge och kan nu bara skritta i paddocken eller hagen utanför stallet och får åka till stallet 4-5 ggr/dag för att fodra min häst, utanför hagen eller ta in bägge hästarna och höra och se när grannhästen sparkar skriker och lever om, när hans hötuss och näve kraftfoder är slut tills min häst ätit upp eller slutat äta av rädsla för att få andra hästen in i sin box om väggen ramlar ner.

Och när jag sagt att min häst MÅSTE ha mer mat... Du kan inte tvinga din häst att äta, du får tänka på att hon är gammal, hon kan inte bli annorlunda. Det är märkligt vad mkt många vet om MIN häst som inte jag vet.

Så se över vad för häst som kommer till stallet, det bästa kan vara att ha tre hästar så de får sällskap om du rider ut på den ena.
 
Senast ändrad:
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Det där låter ju fruktansvärt, jag hade aldrig accepterat att inte kunna rida ut samt att min häst inte fick nog med mat. I dina kläder hade jag snabbt sett mig om om ett annat stall...
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Det första håller jag med om. Där jag står är det bara min och en till och det är ett väldigt gnäggande när jag är ute och rider. Inget spring men ett jäkla liv och det kan vara lite småjobbigt.

Annars fungerar det väldigt bra tycker jag. Vi har lika åsikter om hästskötsel och vi hjälps åt med allting. Eftersom de bor på gården sköter de morgonfodring och utsläpp på vardagar, resten delar vi på. Att mocka en eller två boxar spelar ingen roll för mig, halm och hö ska dras fram och gången ska sopas, tar inte många minuter extra att ta en box till.
Det är väldigt skönt att kunna vara stallfri ett par dagar i veckan + att kunna åka på semester och slippa jag hästvakt.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Ursäkta trådkap Jennie!!!

Det där låter ju fruktansvärt, jag hade aldrig accepterat att inte kunna rida ut samt att min häst inte fick nog med mat. I dina kläder hade jag snabbt sett mig om om ett annat stall...

Stallet jag står i, skulle stängas förra sommaren, pga att stallägaren enbart har tillstånd för gödselhantering för två hästar och sista 10 åren har det alltid funnits 2-3 storhästar och 2-3 ponnier. I den vevan stallägaren stod med att erbjuda att hyra container och då få fördubbla hyran, som är löjligt billig med all den hjälp vi får eller att säga upp hyresgästerna och lägga ner så ringde jag stallägaren utan att veta om kalabaliken.

Övriga hyresgäster såg sig om efter annat stall och hittade ett annat kollektivstall. Jag behövde hastigt och lustigt flytta min dam från det betet hon stod på, till stall då hon inte längre är anpassad till ett liv på lösdrift. Jag fick efter lite övertalning, tack vare att stallägarna känner mig sen 25 år tillbaka, då jag skötte och red in en arabhingst och en ridtravare i stallet, samt att min häst och jag stod där en kortare tid för ett par år sen löfte om att flytta in om jag hittade en stallkamrat. Och de sa på en gång, utan att jag sa ett pip om det att de gärna hjälper till i stallet och det gör de. De morgonfodrar, släpper ut, lunchar och nattfodrar enligt mitt och stallkompisens schema. Ofta skriver de in sig i boken innan vi själva hunnit :). De bär, bär vatten, tömmer skottkärra och bär tunga saker åt mig vid behov.

Jag hittade en stallkamrat och där är vi nu. Min dam är 29 år och har flyttat fem gånger nu på lika många år. Jag är hos min häst mellan 3-6 timmar/dag och mat det får hon 4-5/ggr per dag. Stallet ligger för mig bra, på väg till jobbet, jag åker förbi och kollar hur min dam mår på morgnarna, och även så att det bara är ett stenkast fågelvägen ut till mor och far, så på kvällarna när jag varit ute hos mor och far och ätit eller fikat åker jag förbi stallet det sista jag gör.

Min häst har inte mått så bra under de fem år som gått sen jag flyttade från det stall vi stod i nästan tio år, som hon gör nu. Varken stallägarna eller jag vill att min häst ska behöva flytta mer. Så det alternativet finns inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Det gör inget. Jag vill höra alla åsikter och erfarenheter. :)
Så det är bara bra om det blir lite diskussion. :)

Som det är nu så lutar det åt att jag kommer ha 2 egna hästar istället för att låta någon hyra in sig. Men ni får ändå gärna fortsätta skriva om vad ni tycker och era erfarenheter. :)

En sak jag undrar över är ansvar.
Om jag hyr ut en stallplats och den hästen exempelvis gör sig illa i hagen eller när jag hanterar den. Är det mitt ansvar och jag blir ersättningsskyldig då eller hur funkar det? Och likadant om hästarna kanske börjar bråka eller busar så min häst skadar den andra genom en spark eller liknande, vad gäller då?
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Det gör inget. Jag vill höra alla åsikter och erfarenheter. :)
Så det är bara bra om det blir lite diskussion. :)

Som det är nu så lutar det åt att jag kommer ha 2 egna hästar istället för att låta någon hyra in sig. Men ni får ändå gärna fortsätta skriva om vad ni tycker och era erfarenheter. :)

En sak jag undrar över är ansvar.
Om jag hyr ut en stallplats och den hästen exempelvis gör sig illa i hagen eller när jag hanterar den. Är det mitt ansvar och jag blir ersättningsskyldig då eller hur funkar det? Och likadant om hästarna kanske börjar bråka eller busar så min häst skadar den andra genom en spark eller liknande, vad gäller då?

Gissar bara nu, men tror inte det är ditt ansvar. Olyckor händer.
Däremot skulle jag vara väldigt noga med att skriva in i kontraktet att hästen måste ha en veterinärförsäkring, eller att de avstår men förstår konsekvenserna vid en ev olyckshändelse.
Hästar busar alltid i hagen, och har aldrig hört något annat än att hästens försäkring är den som gäller, inte stallägarens.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Jag har tre platser hemma och hade en och ibland två hästar inhyrda. Det var aldrig några problem. Men mer problematiskt blev det när ena inhyrda hästen fick tas bort och den andra strax inpå skulle flytta. Då lånade jag en ungponny för att min inte skulle bli ensam. Sen blev båda stallplatserna uthyrda igen och allt var frid och fröjd ett bra tag. Men... Sen såldes den ena hästen i samma veva som den andra skulle flytta och återigen lånade jag två små ungponnyer för att min inte skulle bli ensam. Det kändes inte bra att det var så känsligt så därför köpte jag den ena av ponnyerna. Då visste jag att jag att ingen kunde bli ensam och den tredje stallplatsen kunde jag hyra ut.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Eftersom att jag har just en sån häst som inte kan lämnas ensam vet jag hur jobbigt det är..Så jag skulle aldrig välja stall som har mindre än 4 hästar, så att det förmodligen alltid finns 1 kvar som sällskap.

Så i din sits om jag bara skulle ha 2 hästar, skulle jag för att undvika problem eller konflikter därför ha 2 egna i stället för en inhyrd..Då kan du välja själv och göra som det passar utan att ta hänsyn och planera med någon annan.

Risken är nog ganska stor annars att det blir svårt att planera, tex om din inhyrda vill åka iväg så står du där med ensam häst, vilket en längre period även om hästen kan stå själv över dagen kan innebära problem.

Och att två personer ska dela stall, tror jag att man ska vara ganska bundis och ha samma synsätt för att undvika övriga konflikter.
För få personer/hästar i stallet tror jag blir ett evigt pusslande, speciellt om man inte är ensam om att bestämma/planera :)
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

En sak jag undrar över är ansvar.
Om jag hyr ut en stallplats och den hästen exempelvis gör sig illa i hagen eller när jag hanterar den. Är det mitt ansvar och jag blir ersättningsskyldig då eller hur funkar det? Och likadant om hästarna kanske börjar bråka eller busar så min häst skadar den andra genom en spark eller liknande, vad gäller då?

I de avtal jag skrivit under har det varit reglerat att hagvistelse och hantering av hästar sker på egen risk samt att stallägare bara kan ses som ansvarig ifall utrymmen mm inte är utformade på ett säkert sätt/inte utformat för hästar. Godkännande av hagar och stallets utformning skriver man under vid avtalstäcknande, dvs man har godkänt hur tex hagar ser ut.
(Man är ju lika skyldig till skada som hästägare ifall man tex släpper ut hästen i en hage full med skrot i eller annat som medför uppenbar skaderisk).
Övrigt brukar ses som olyckor och hästens försäkring får gå in vid skada.

Skador relaterade till att hästar busar med varandra i hage eller ryker ihop brukar den enskilda hästförsäkringen gälla. Det är ju också på "egen risk" som hästar går ihop, det blir ju svårt att peka ut någon ansvarig där mer än hästarna själva möjligtvis..

Det smartaste är att du gör ett bra avtal :)
 
Senast ändrad:
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Om jag har råd att ha två hästar så hade jag valt det alla dagar framför att hyra ut ena platsen. Det är så vansinnigt mycket enklare när man själv kan bestämma allt och slipper ta hänsyn till någon annan, och slipper synpunkter och eventuellt gnäll.

Visst kan det bli gnäggande osv om man ska rida ut med den ena, men min erfarenhet är att om hästarna inte har extrem separationsångest från början så är det något som lugnar sig, så fort de lärt sig att kompisen alltid kommer tillbaka. Har själv haft häst på det viset sen våren 2011 då min mamma tog hem sin häst och han fick sällskap av min. Det var mycket gnäggande i början när den ena skulle jobba, men det dröjde inte länge innan det bara gnäggades ett par gånger sen var det bra så och de väntade tålmodigt tills kompisen kom tillbaka. Här får man ju också vara noga så man inte köper en sällskapshäst som inte klarar att vara själv och som riskerar att spränga staket om den blir ensam en stund.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Jag har inte läst tråden men jag svarar ändå. Det finns som bekant för och nackdelar med allt men jag röstar för att du inte ska göra dig beroende av någon annan varför två egna vore att föredra. Samtidigt kan det vara knepigt med två hästar eftersom det förutsätter att båda kan lämnas ensamma kortare perioder. Jag skulle skaffat två egna och hyrt ut två platser (för att få jämnt antal) det blir ju lite mer jobb men förhoppningsvis kan du få lite hjälp och avlastning av dina inackorderingar ibland. Att fodra fyra eller två hästar gör ju egentligen detsamma tidsmässigt men det förutsätter ju att du har hagmark så att det räcker. Men prio ett för mig hade varit att vara oberoende av andra människor.

Mvh JV
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Det några skrivit om att har man två hästar kan de lätt bli väldigt bundna vid varandra och man kan inte rida iväg själv etc har jag aldrig märkt av. Självklart är det skillnad mellan olika hästar. Min ena var lite gnäggig och gick runt en del i boxen när han blev lämnad ensam i början, men det lugnade sig snabbt och efter första veckan har det aldrig varit ett problem. Jag kan lämna vilken som helst av mina två inne och gå iväg med den andra och det blir inget härj eller att den ena inte vill gå iväg.

När jag tidigare tävlat och varit borta en hel dag har den andra gått kvar hemma i hagen utan problem.

När jag var yngre och hade hästarna hemma (då hade vi också bara två) var det heller aldrig ett problem att läman någon i stallet och rida iväg ensam med en häst.

Gällande att ha två eller hyra ut har jag eget stall nu med två hästar. Det är fantastiskt skönt att kunna välja allt själv, och göra hur man vill och när man vill. Behöver jag åka bort dealar jag med någon annan (som har häst ofta) och kan hjälpa dem en annan gång.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Det några skrivit om att har man två hästar kan de lätt bli väldigt bundna vid varandra och man kan inte rida iväg själv etc har jag aldrig märkt av. Självklart är det skillnad mellan olika hästar. Min ena var lite gnäggig och gick runt en del i boxen när han blev lämnad ensam i början, men det lugnade sig snabbt och efter första veckan har det aldrig varit ett problem. Jag kan lämna vilken som helst av mina två inne och gå iväg med den andra och det blir inget härj eller att den ena inte vill gå iväg.

När jag tidigare tävlat och varit borta en hel dag har den andra gått kvar hemma i hagen utan problem.

När jag var yngre och hade hästarna hemma (då hade vi också bara två) var det heller aldrig ett problem att läman någon i stallet och rida iväg ensam med en häst.

Jag har hållit på med andras hästar i 40 år, förutom min egen nu i 11 år och jag har heller aldrig sett något problem i att lämna hästar ensamma i stall/hage. Någon gång, har det varit lite gnägg och vandring. Men så fort man kommit utom synhåll, har det varit lugnt till dess att man kommit tillbaka.

Men tydligen har det hänt något senaste åren. Jag vet inte om det var i samband med nya reglerna att hästar behöver sällskap av artfränder, att de inte ens kan lämnas kortare stunder enligt en del hästägare.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Två egna föredrar jag. Min syster & jag delar stall, har gjort det i 10 år, samma sätt o shn med hästar men hdmnar ofta i konflikt..
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Hej!
Har planer på att skaffa häst nästa år.
Bor på landet och har tänkt bygga lösdrift hemma.

Först tänkte jag ha 2 hästar, eftersom de ska ha sällskap. Jag har vänner som gärna vill rida så att hinna motionera två hästar blir nog inga problem.

Annars har jag även funderingar på att kanske bara ha en häst och hyra ut den andra platsen till någon. Men jag känner att det kanske blir med jobb o krångel?
Det blir ju min första egna häst, och då kanske det är dumt att ta på sig ansvaret över någon annans häst också?
Och hur är det med regler när man hyr ut? Jag tänker om det skulle bli någon tvist eller om den andras häst skadas när jag hanterar den?

Vad tycker ni?
Jag vill höra era åsikter, fördelar och nackdelar med båda alternativen. Så jag har så stor grund som möjligt innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.

När det är första egna hästen så hade jag inte haft den hemma överhuvudtaget, utan hyrt in mig ett par år för att få rutin i att vara hästägare och kunna utnyttja all kunskap runt om sig i stallet för det är mycket som kommer bli nytt när du har häst själv jämfört med tidigare utan att du har all skötsel själv också.

/Camilla
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Jag föredrar absolut att ha två egna framför en inhyrd. Tycker det är mycket skönare att kunna bestämma allt själv när det gäller hagar och fodringar osv. Man vet ju aldrig hur länge en inackordering stannar heller tex. Ska du ta in en hyresgäst så tänk igenom ditt upplägg noga och var tydlig med att det är det som gäller.

Ang två hästar så har jag haft två ensamma i flera år utan problem. Någon har ogillat att bli lämnad ensam till en början men det har löst sig när de vänjer sig. Men en häst jag har nu funkar inte alls med bara en kompis. Precis som flera beskrivit blir han extremt bunden till den andra hästen och kan inte vara själv ens när den andra rids i paddocken bredvid stallet och hagarna. Han skriker, gräver upp bädden, sparkar sönder boxen, hoppar över staketet (eller springer igenom om det är för högt).

Nu löste det sig genom att vi skaffade en tredje häst. Till en början såg jag till att det alltid fanns ett sällskap kvar men nu klarar han av att vara själv. Han kan stå och gnägga en del men inte så att han är uppjagad eller stressad. Det blev väldigt stor skillnad när flocken utökades eftersom alla inte alltid behövde vara tillsammans, alla ska inte alltid in från hagen samtidigt osv. När han vande sig att växla mellan kompisarna blev det lättare att vara själv en stund också.

Vi kommer alltid ha minst tre så länge vi har kvar den här hästen för han mår så mycket bättre nu. Hur vanligt det är att det blir så här vet jag inte men man ska nog vara medveten om att det kan hända. Har man inte möjlighet att ha en tredje är det nog faktiskt bäst att sälja/flytta den hästen som har separationsångest.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Myzan87
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: Miiikaela_
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp