Två hästar eller hyra ut stallplats?

Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Jag började med två egna, nu är de fyra :confused:

Hellre egna och medryttare :)
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Jag hade nog valt att skaffa ytterligare en häst själv. Man behöver ju inte välja en häst i tävlingskondis som kräver massor, utan mer åt sällskapshästhållet om man känner för det. Mitt nuvarande stall är bra, men jag har stått i stall innan där kommunikationen mellan stallägare - inackorderade och relationen inackorderad - inackorderad absolut inte fungerar, och skulle jag ha eget stall så skulle jag aldrig, aldrig, aldrig vilja samsas med någon igen. Chansen finns ju att det blir en bra person, men det kan lika väl bli någon som är helkonstig.

Som någon annan skrev, så kan det också bli problem om de "bara" är två, och de blir för beroende av varandra. Är det dina egna hästar bestämmer du, är den ena någon annans måste man rätta sig. Jag råkade ut för att stå i samma stall som både ägaren och fodervärden till en häst (ägaren hade två andra hästar i stallet, jag kände ägaren mycket bättre och fodervärden hade vid det här tillfället bara haft hästen i drygt en vecka), och jag frågade om det var okej att jag tog ut min häst och lämnade kvar den här hästen i hagen, ifall medryttaren till en av ägarens andra hästar var där och hade tagit ut den. Jag frågade ägaren eftersom det 1) var hennes häst och 2) hon som kände den bäst då fodervärden hade haft den så kort tid, och hon sa att det var helt okej. Sen fick jag en utskällning som hette duga av fodervärden för att jag hade lämnat hästen kvar ensam i hagen (hästen var van att vara själv i hagen och jag lämnade aldrig området, så jag hade koll på att den var lugn). Jag tycker personligen att hästar ska klara av att både vara själv i hagen en liten stund och ridas själva, men alla resonerar inte så.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Jag köpte en liten gård för drygt ett år sen med två boxplatser. Tog mig en gammal häst (fyller 25 år idag) på livstidsfoder som sällskap till mitt halvblod som inte klarar av att vara ensam (i hage/stall, aldrig problem att vara ute och rida i en timme eller två). Jag vågar helt enkelt inte chansa med en inhyrning, är båda hästarna mina vet jag att de är kvar!
Ingen av hästarna har blivit mer eller mindre jobbig att hantera av att bara vara två. Gammelgubben skriker lite när jag tar in halvblodet för att rida men gör inte mer än så. Halvblodet bryr sig inte det minsta om skriken för då är ju jag där som sällskap. Funkar superbra :)
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Vi har sällan haft problem med det heller. Vi har ett par unghästar nu som gått ihop hela livet som kan vara lite knepiga att separera men så har vi ju inte tränat på det än heller. Egentligen har vi nog bara haft ett par stycken som inte gått att lämna ensamma (och då har vi haft ganska många hästar genom åren). Men de GICK verkligen inte att lämna ensamma alls så det finns ju undantag och det gäller ju att inte skaffa just den hästen i så fall ;)

Mvh JV
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

har inte läst hela tråden, men kan berätta min erfarenhet.

Har alltid haft eget stall med 2 egna hästar. 2012 så skulle jag och min man ha barn å då tänkte jag att då kommer jag inte hinna med eget stall och 2 hästar, även fast jag bara red den ena hästen och den andra var sällskapshäst.

Skulle skicka i väg min ridhäst till fodervärd och då bara behålla sällskapshästen.
Så skulle stalla in min häst i grannstallet, men det blev inte av pga av att min kompis som stod i det stallet blev utslängd, samma dag som jag tänkt flytta ner min sällskapshäst till det stallet, så flyttade hon upp sin häst till mig.

Sällskapshästen var gammal och bara efter ett tag fick hon täta kolikanfall, samt att fodervärden för min ridhäst strulade och kände att hon inte hann med, så ville hon lämna tillbaka honom.. Så tog det beslutet att avliva min gamla häst pga av kolikanfallen och ta hem min ridhäst till mitt stall där även min kompis stod nu.
Hade min ridhäst utannonserad till salu och han blev såld, köpte mig samma vecka en unghäst.

Nu kom problemen.. Min kompis ville ju självklar rida sin häst, och min nya unghäst var inte van att vara själv, så varje gång hon skulle rida så var jag tvungen att vara i stallet, pga av att vi hade inga rymmningssäkra boxar. Trodde väl att kompisen skulle kunna ha lite överseende eftersom jag veckan innan fått mitt första barn.. Men nej.

Dessutom var man ju van att göra precis som man ville sen innan då man haft 2 egna att ta hand om.
Vill aldrig ha någon inhyrd igen om man bara har 2 platser!! Det är mycket enklare att bestämma precis som man vill, om man vill ha sina ute länge, fodra 2-3 gånger om dagen utan att behöva fråga någon vad den tycker.

hur som helst så letade jag annat stall och kompisen med, jag flyttade till ett stall i grannbyn och hon till ett annat.
Tänkte att nu när jag får barn är det nog bättre att bara ha en häst inhyrd. Men ack så fel jag hade. När man har haft eget stall och gjort som man vill blir man väldigt bortskämd. I nya stallet var det ganska små hagar mot vad jag haft innan, hästarna gick in senast kl 18 på hösten och våren, och på vintern gick de in innan kl 16!! de komalltid in innan det var mörkt för att många var rädda att leda in dem. Och det var inte skoj ska jag säga. 10 hästar som var hungriga och ville in pga av att de fick ingen lunch!!! Klart som tjuven de var stolliga! stora ridhästar som gick på enligt mig på tok för mycket krafftfoder, för var det en dag som vissa hästar inte hade blivit jobbade på då var det inte kul att leda in/ut dem, stod på bakbenen och fjantade sig, kickade efter en och var väldigt jobbiga att leda.

stannade i det stallet i 6 månader.
flyttade till nästa stall det var större hagar men ett litet stall och endast en tjej till som hade 2 hästar där så hon bestämde totalt över när våra skulle gå in, eftersom min inte kunde gå själv.. Hon ville med ha in sina runt 16 tiden på vintern...
stod i det stallet 5 månader då den tjejen helt bestämde och körde över var jag tycket, en dag läste jag på tavlan i stallet att hon skulle åka på träning helgen som kom, men båda sina hästar, trots att hon inte red mer än 1 av dem, jag erbjöd mig att hjälpa mig att ta hand om hennes andra häst hemma i stallet (mockning, in och utsläpp) men nej hon skulle ta med sig dem, vilket jag tycket var kanska taskigt eftersom hon visste redan innan jag flyttade ner att min häst inte kunde stå själv. och de skulle hon enligt henne inte behöva. Men det var ju tydligen lögn.. hon hade an massa konstiga ideer och så och skulle minsann inte vara tillmötesgående mot mig, vi delade på in/utsläpp trots hon hade 2 hästar och jag bara 1. kunde skicka sms om att hon skulle ta in sina en dag jag hade insläppet kl 13, för att det regnade och sa att jag fick komma å ta in min häst med.

Nu har jag köpt en häst till och ska stå i mitt gamla egna stall, dock har vi byggt en lösdrift och fixat i ordning så nu kommer jag inte behöva släppa in/ut varje dag.
Har nu haft mina egna hästar igen i ca 3 månader och det är så skönt! Bestämmer precis vad jag vill, när jag vill. utan att behöva ta hänsyn till någon annan, eller att den andre vill si jag vill så.

Hoppas någon orkar läsa denna novell, kände bara att jag var tyungen att skriva av mig lite vad jag har varit med om!
Aldrig mera inhyrd hos någon, eller aldrig mer låta någon hyra in sig hos mig!!
 
Senast ändrad:
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Håller med dig. Stor frihet att ha dem hemma. Jag har två stora och en shettis. Funkar jättebra.
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Har du råd att ha två så är det absolut att rekommendera framför att ha en inackordering. Det är milt sagt besvärligt!
 
Sv: Två hästar eller hyra ut stallplats?

Inte jag heller, man får se till att ensamhetsträna hästarna! Jag har för det mesta haft två, i ett år hade jag tre. Min gamla häst har alltid varit tryggheten själv, mer fäst vid mig än andra hästar och har aldrig brytt sig om att bli ensam. Den yngre tyckte det var lite jobbigt när vi flyttade hit och allt var nytt, så då tränade vi på att han skulle bli trygg med att vara ensam. Nu har han blivit 15 och har en ny kompis, de vill helst vara tillsammans såklart men det är ytterst sällan de gnäggar efter varann. Jag rider ofta ut med den ena och det är inga problem alls.

Jag skulle blivit tokig av att ha en häst som var så osjälvständig och osäker att den fick hysterisk anfall varje gång kompisen var utom synhåll, och det inte blev bättre med träning. Det är ju en helt hopplös situation. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Myzan87
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: Miiikaela_
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp