Två fondväggar..?

Zewz

Trådstartare
Vi håller som bäst på att försöka fundera ut hur vi ska ha det i vårt blivande sovrum.
Jag har sedan länge bestämt att någon vägg i nästan varje rum på övervåningen ska bestå av bevarad original plankvägg :love:, antingen vitmålad eller nån annan variant, men i sovrummet nu har vi fått fram två fina plankväggar... Ser det knasigt ut med två väggar av plank ( i vinkel) och två tapetserade..? Man är ju så van vid att man har en "fondvägg".

Rummet ser ut såhär idag, och det är den långa väggen där allt skräp står som är given, men sen skulle det funka även med kortsidan som syns på bild nummer två.

127.jpg

128.jpg

Ser är ju frågan om jag ska behålla tidningen som de klätt murstocken med :rofl:

126.jpg

Sv: Två fondväggar..?

Åh, vilken fin kakelugn och såklart ska du behålla tidningarna!!!:love:

Vi har två träväggar och den andra tapetserat i vårt sovrum. Vi har valt att låta dem vara träfärgade. Naturliga material med ljusa tapeter gör en väldigt skön kontrast och tar bort risken att det blir för sterilt.
Skickar några gamla bilder, flickorna bor nu i eget rum och vi har en vagga bredvid vår säng till lille gossen.

070603-070628+%2850%29.JPG

090207-090222+%287%29.JPG

Andra träväggen
080414-

080414-080423+%2847%29.JPG

Jag vet inte om det fungerar här men klickar man på bilden ovan i bloggen så ser man tapeten ordentligt (beige/brunvitrandig från Sandbergs tapeter)

Wow, vad mysigt, vilken känsla :bow:
Kul att få bilder på hur det kan se ut!
Jag var så inne på att måla planken vita, men nu undrar jag... Har iofs tre rum till att experimentera med...
Och kakelugn ja.. Dom lägger jag inte märke till längre, vi har 6 stycken, varav en är betydligt häftigare :)

Åh, vilken lycka med så många kakelugnar! Tyvärr är våra borttagna så vi har bara öppna spisen (med kassett) kvar. Vi drömmer dock om att någon gång ha resurserna för en fullstor kakelugn.
Nästan säkert är dock att det blir en liten söt kamin i sovrummet mot skorstensmuren, den kommer antagligen dock bara att användas "till lyst", med tända ljus istället för att eldas på riktigt.

Jag skulle faktiskt vänta med att måla, det går ju alltid att göra sedan om du skulle ångra dig men du verkar ha en så vacker träfärg på planken att det vore synd att måla över.

Behåll tidningen.
Men om kanterna skulle vara fula så kan du ju alltid sätta en tidtypisk (vit?) ram runtom så att tidningen s a s blir som en större tavla.

Åh vad fint ni har det!

TS;

Tycker absolut man kan ha två fondväggar, det blir super snyggt när de är i vinkel så halva rummet är på annat sätt än andra halvan, har sett i någon inredningstidning att det även finns de som tapetserat eller målat två väggar i en färg och två i en annan.

Jag har tyvärr inga trä väggar alls i mitt hus men tänkte göra i badrummet ;)

Tidningarna är tyvärr i en ganska smal remsa precis vid kakelugnen. Där måste muras lite, men det som klarar sig får nog vara kvar :)

Ja.

Behåll båda plankväggarna, de utgör fin kontrast till kakelugnen. Måla dem vita kan du göra senare om du ångrar dig, däremot ställer du dig inte gärna och tar bort färg om du ångrar att du målat dem ;) Och tidnigarna är kulturhistoria, behåll det som går och ser snyggt ut!

Tack allihopa för input, man stirrar sig lätt blind på eländet när man går i det dagligen :)

Då blir det nog två obehandlade plankväggar, gammal bevarad murstock så mycket som går och resten i någon söt vit tapet :)
Försöker övertyga sambon också, att vi visst ska ha det gamla plankgolvet, men att det ska slipas. Han tycker det är enklare att bara lägga nån jäkla laminat över. Enkelt kanske det är, men är det snyggt? Nä...

Åh vad fint ni har det!

Tack!:love:

Till ts; skurgolv ska det vara såklart! Slipa upp plankorna och skura med kallt (viktigt, annars mörknar det!) vatten och såpa. Blir alldeles lent att gå på och fungerar klockrent i de flesta rum förutom möjligtvis kök och badrum (där det blir mest smuts).

Vad fint det blev!
Jag blir så sugen på att bo i hus när jag ser dina bilder Zewz ;) Ni verkar ha det jättemysigt :love:

Tack allihopa :)

Golvet är ett billigt laminatgolv från jem & fix... :angel:
Det ursprungliga golvet hade krävt en nästan total omläggning för att kunna slipas och användas som det var, huset har satt sig så illa att de spretade hit och dit... Övriga golv på övervåningen ska dock slipas.
Mitt enda krav när jag insåg att det skulle läggas nytt golv var att det skulle vara 1-stav... Det blev faktiskt helt okej, så vi är nöjda :)

Och angående vårt mysiga hus... Det är inte alltid så himla mysigt, tyvärr. det ser säkert lite idylliskt ut på bilderna men det sliter att bo i ett renoveringsobjekt. Jag är dessutom så.. vad ska man säga, kontrollerande, så för mig är det väldigt påfrestande att inte "vara klar", liksom. Kan inte koppla av för fem öre någon gång bara för att det ALLTID finns något man borde göra istället... Men någon gång blir vi säkert klara ;)
Vi siktar på hallen uppe + nere samt trappen innan bröllpet 28 maj... Får nog sätta igång och jobba i eftermiddag... :angel:

Tack!:love:

Till ts; skurgolv ska det vara såklart! Slipa upp plankorna och skura med kallt (viktigt, annars mörknar det!) vatten och såpa. Blir alldeles lent att gå på och fungerar klockrent i de flesta rum förutom möjligtvis kök och badrum (där det blir mest smuts).

Det låg ett skurgolv i sovrummet vårt hus, som innan vi flyttade in varit uthyrt till en familj. Tyckte det var riktigt äckligt att se deras smutsiga stigar i golvet eftersom de inte skurat det :S Vi målade det i flera lager blank golvfärg i svagt brutet vitt... snyggt och lätt att hålla rent. Ett skurgolv tar lång tid att " få ordning" på eftersom det tar ett tag innan man gått ner det så ytan blivit kompakt och hård, och därmed mindre smutskänsligt.

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver tips. Vi råkade lite spontant köpa nytt hus, så nu ligger vårt gamla ute till försäljning. Men det nya huset består av...
Svar
13
· Visningar
1 686
Senast: Marty
·
Hemmet Är det någon som vill hjälpa mig med lite tapet-inspiration? Jag behöver tapetsera om i vardagsrummet och jag vill gärna ha en fondvägg...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Daff
·
Hemmet Jag och sambon flyttar till hus i mitten av maj och det kommer bli en del renovering. Köket skall rivas ut och bytas helt och hållet...
Svar
0
· Visningar
748
Senast: Flash5
·
Äldre Jag har precis flyttat till större boende, efter att ha bott i diverse små lägenheter med enbart ett till två fönster. Nu har jag en...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka