två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

P

popeye

Har fått en ny dator nu, och ska försöka behålla den så fräsch som möjligt. Den gamla datorn har man ju massa roliga bilder och bra musik på, så jag sitter och funderar på hur man ska lösa det smartast.
Vill alltså ha två datorer, kopplade till samma skärm och tangentbord.
Är det bäst att ha datorerna ihopkopplade med trådlöst nätverk, sitta vid den nya datorn och spela musik från den gamla.

Eller är det bättre att ha en switch så jag spelar musiken på den enda datorn o sen har den nya datorn som jag sitter o jobbar på?

För och naktdelar med båda sätten, går något långsammare, osäkrare?
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

Tja det finns olika sätt.

Antingen har du de två datorer brevid varandra och använder en special switch som man kollar tagentbord och mus till och från switchen går den ena sladden till den nya datorn och den andra sladden till den gamla datorn.

Tyvärr är dessa switchar rätt så dyra. Det finns billiga men vet inte om det är bra för vissa äldre KVM (switchen är igentligen en KVM switch) så var man tvungen att starta om datorn så fort man skulle använda den och sen starta om den andra när du skulle gå tillbaka.

Ett annat sätt är att har du ett nätverk mellan datorerna så kan du använda ett litet gratis program som heter tightvnc www.tightvnc.com
Detta gör att du styr den ena datorn via ett fönster på den andra datorn.
Går väldigt bra via nätverk och även via internet.

Sätt ett lösenord och kan ske även byta portnummer (Vet du inte vad det är så får jag förklarar det för dig så säg till)

Sedan kan man via routern om det finns någon kopplad mot internet spärra att den bara går interna nätet och inte ut mot internet.

TightVNC är väldigt bra och använder den själv för ibland styra min dator från jobbet eller skolan.
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

Jag har använt mig av switch (köpte en billig på C.Ohlsson, tror jag betalade 600 totalt med extra kablage) men har numera datorerna sammankopplade med en router.

Tycker det är lättare att hantera på detta vis. Med switchen kunde jag inte flytta filer mellan datorerna t.ex.

Hade iofs inga större problem med switchen förutom att man var tvungen att vänta tills dator ett var helt uppkopplad innan man startade dator två. Sen var man tvungen att vänta på att dator två var fullt uppstartad innan man kunde koppla fram och tillbaka mellan datorerna.
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

det verkar som båda av er skulle föredra ett nätverk alltså?
Räcker det med att köpa ett trådlöst nätverkskort till den gamla datorn (nya har redan) eller måste jag ha en router också?
Spelar det någon roll om jag har en korsad/tvistad kabel mellan dem, eller måste jag ha någon liten burk mellan datornerna vilket fall som helst?

TightVNC har jag hört gott om tidigare så det verkar ju som ett rätt smidigt alternativ!
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

Tja för det första
Har du en router eller går modemet direkt in till den nya datorn via Nätverkkortet?

Går den direkt in i datorn så går det att trixa att man kör ett Peer-To-Peer nätverk mellan två trådlösa nätverkskort.
Har aldrig testat det men kanske är lika dant som man kör en twistad TP-kabel imellan.

Fördelen med router är att man kan surfa på båda två datorern utan att påverka varandra. En del routerar har inbygg Accesspunkt som gör att man kan surfa trådlöst.

Här hemma har jag en Router som har Accesspunkt så jag surfar trådlöst på den bärbara och har en TP kabel på den stationära.
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

modemet går direkt till datorns nätverkskort.
Jag kommer inte att behöva surfa på datorerna samtidigt, utan bara ha den gamla som "slaskdator" för nerladdningar och den nya att jobba med.
Jag får väl börja med att köpa ett nätverkskort, så får jag se om det behöver kompleteras senare.
Tack för hjälpen!
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

Varför inte bara föra över bilderna och musiken från den gamla datorn till den nya
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

Renkött skrev:
Varför inte bara föra över bilderna och musiken från den gamla datorn till den nya


Varför ska man göra det lätt för sig ;)
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

som jag skrev tidigare, jag vill ha den ena som slaskdator och jobbdatorn så ren som möjligt
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

Bästa alternativet vore ju att montera gamla hårdisken i den nya och ha kvar alla bilder och musik på den, det är ju bara HD'n du vill åt om jag fatta det rätt. Allt annat innebär bara extra bök.
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

Tja finns många sätt, Rack-hårddiskar och det.

Finns en del fördelar att ha ett litet nätverk hemma.

Dela på internet så man kan göra uppdateringar på båda datorer.
Dela på skrivare och andra kringutrustning
Dela filer mellan datorerna.

m.m.
 
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

Men om man bara är en person i behov av EN dator känns det väldigt onödigt att ha en hel extra burk stående enbart för att ha film och mp3 på, bättre att bara slänga över hårddisken.
En dator blir ju dessutom inte precis "nerskräpad" av filmtittning och mp3 lyssning.
 
Senast ändrad:
Sv: två datorer ->en skärm *switch eller nätverk*

mmm det stämmer men vet inte riktigt om popeye har tänkt att ha det till något speciellt?

Kanske ett micro Lan-party :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
753
IT & mobiler Har köpt ny mobil efter snart två år med min gamla. Inte självvalt utan den har gett upp. :meh: Kopplade mobilen med datorn och...
Svar
4
· Visningar
578
Senast: em-pirre
·
IT & mobiler Jag behöver hjälp! Jag har iTunes installerat på två datorer och nu vill jag lägga in musik från dator nr 2 till min iPhone. När jag...
Svar
3
· Visningar
1 264
Senast: jullan88
·
IT & mobiler Max.pris som det ser ut just i detta nu: 4500 kr. Helst lägre. Helst 3500-4000 kr. Jag använder datorn på jobbet och i skolan - Office...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp