två bilder från täby igår

Sv: två bilder från täby igår

Men att en dressyrhäst diskas för att det blöder har väl ändå inte med djurskyddet att göra?
Det handlar väl om att det då bryter mot hela iden med dressyr, en häst som lyder minsta vink, och går stadigt på tygeln utan att tjafsa med munnen?
Dvs en dressyrhäst som går som den ska råkar helt enkelt inte bita sig.

Jag tror nog att det är noll-tolerans mot blod i dressyr beror till mesta dels på djurskydd. Som jag skrev, hur vet du varför den bet sig i tungan, om det var bara olyckligt eller om ryttaren gjorde något?

För ett par veckor sedan var det ett ekipage på grand prix nivå som diskades pga blod på sidan efter ryttarens sporrar.

Självklart är det för djurens bästa som en sådan regel kommit upp.

Men det är väl STOR skillnad mot några droppar blod i munnen, mot att sporra upp huden??

Ja, om det är en olyckshändelse och inte beror på gamla sår. Hur ska man då göra om en häst blir trampad på och får ett sår på benet? Det händer ju också ibland.

Åh, jag lade också märke till den bilden när jag var inne på SG:S hemsida! Vilket sammanträffande! Jag tror att det är vad det ser ut som, men hur blir det på det viset? Lungorna? Munnen? Det ser lite dramatiskt ut, men jag tror att det inte är så farligt som det ser ut... :(

Senast ändrad av en moderator:

Men LÄS. De har bitit sig i tungan. Sekunden du tar av tränset å hästen har druckit lite så är det bra igen, syns NADA.

Lovar dig att den första hästen lever fortfarande å mår utmärkt i stallet... kom 2a idag.

Men LÄS. De har bitit sig i tungan. Sekunden du tar av tränset å hästen har druckit lite så är det bra igen, syns NADA.

Lovar dig att den första hästen lever fortfarande å mår utmärkt i stallet... kom 2a idag.

Och vilket lopp han gjorde! :bump:

*lånar knappen*

Så TS tycker alltså att man ska granska alla ekipage när de kommer i mål och sedan diska de som på något vis blöder? (har jag förstått rätt?) För många gånger biter sig hästen under loppet, och kan alltså i det fallet inte diskas innan. Även vid starten ses hästarna över och kan strykas då även om de redan "godkänts" när de travat för vet.

Det finns, som tidigare nämnts veterinär på plats på banan vid tävlingarna som håller koll på hästarna både innan och efter loppen. (står man nära denne efter ett lopp kan man ibland höra i en walkie talkie att veterinären blir ombedd att kasta ett extra öga på en viss häst om den har presterat dåligt/tagits upp av jockeyn eller liknande. Skulle hästen blöda väldigt mycket kan jag tänka mig att vet. kan plocka in hästen för koll...

MEN som de allra flesta redan skrivit så är det nästan alltid ett pyttelitet sår i tungan det gäller. Dressyr och Galopp är inte riktigt samma sak, men jag är är rätt säker på att det även kan hända att en häst biter sig i tungan under ett dressyrpass...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka