två bilder från täby igår

Sv: två bilder från täby igår

Nej fy fan va hemskt :(De där borde anmälas tycker jag!

Jag va där å träckte hingsten Sir Lando som vann sthlm stor pris :D Fortforande jätte glad.

Vad tror du det är? :)

Lungblödning?- Tror jag inte det är då det ser ut som om det enbart kommer från munnen. Hästen har troligtvis bitit sig i tungan vilket brukar se värre ut än det är när allt skum/svett har tvättats bort.

Jag funderade på om det är blod överhuvudtaget?!

En häst som tävlar i eliten i dressyr till exempel bli omedelbart diskad om den har blod i munnen (eller på kroppen). Oavsett om det "bara" är ett bett i tungan.....

Jag funderade på om det är blod överhuvudtaget?!

En häst som tävlar i eliten i dressyr till exempel bli omedelbart diskad om den har blod i munnen (eller på kroppen). Oavsett om det "bara" är ett bett i tungan.....

Det är för att den har bitit sig i tungan och ser som tidigare skrivet värre ut än vad det är.

Att tränaren rynkar ögonen är nog för att hästen kanske är stimmig (adrenalin) efter loppet.
Jockeyn pustar väl ut och klappar hästen.

Min häst såg ut som ett blodbad runt munnen efter tömkörning i skogen idag - bet sig också i tungan. Så det behöver inte vara att jockeyn (eller jag) har dragit sönder munnen på den stackars stressade galopphästen... Människor kan ju också bita sig i tungan :) Bara det att några droppar blod i skummet runt munnen färgar rätt bra. (som några droppar karamellfärg i grädde...)

Vad trodde du att de var om det inte var blod?

Inte vet jag, vad som helst, något den ätit?

Tycker i alla fall att bilden är sjukt dålig reklam för sporten, hur litet stick det än är så ser det hemskt ut och hade det varit en dressyrhäst hade den diskats och jag är nog av den sorten att jag är för sådana regler. blod och hästsport rimmar illa

Jag tycker du är känslig.
Bara för att en sport har vissa regler så betyder det ju inte att hästarna lider?

Då kan man ju lika gärna förbjuda sporrar i dressyr, eftersom både galopphästar och distanshästar blir diskade ifall ryttaren har sporrar?

Det ser inte bra ut nej!
Men det har troligen uppkommit under loppet och är alltså inte något hästen har gått med i ledvolten och liknande.

Har själv mottagit en häst i vinnarcirkeln med blod runt hela munnen. Var inne hos veterinärerna direkt efteråt men kunde inte se något innan vi hade druckit och tvättat hästen. Så fort han var tvättad och hade druckit var där inte ett spår att se förutom ett litet jack i tungan (som i princip var läkt nästa dag) men han mumsade frisk på gräs direkt efteråt precis som han brukade, såg alltså mycket värre ut än det var och han var absolut inte påverkad!
Det hände fler gånger med denna häst, en gång pga att han slängde med huvudet på väg ut på banan och träffade mig på höften, problemet är att när de har tungband på slutar det inte blöda lika fort eftersom det lägger ett tryck på tungan.

Men jag håller med om att det ser inte bra ut på bild och ger inte direkt någon bra reklam...

Som de andra sagt, hästen har förmodligen bitit sig i tungan eller något liknande. Det kan knappast ha varit en lungblödning för får de det stannar de ganska tvärt.

Med tanke på att hästen presterar max och hjärtat slår ofta pulserar det mycket blod i kroppen och även ett pyttesår blöder massor tack vare det.

300 liter blod/sek i systemet... å 21000 liter luft andas in på ett Grand National-lopp... så...

Det som rimmar illa för mig är dressyr folk med sporrar som sitter och "pickar" hela tiden, samtidigt som man drar ner hästen på tygeln så att den går bakom lod.. Vilket i sin tur belastar frambenen och bog, som i sin tur leder till inflammationer osv osv.
Känns som att ett bett i tungan är ganska harmlöst? ;)

*kl*

Men, hur skiljer ni blod i munnen för att hästen råkat bita sig av misstag eller att den bitit sig av en anledning (bråkat med bettet etc)?

Jag tycker dressyrens regel om blod i munnen är bra. Den är rak och tydlig. Det hade varit svårare om det krävdes vetundersökning om anledningen till blodet ju?

Och för den sakens skull så tycker jag ju självklart inte att det är ok att "picka" med sporrarna hela tiden. Två fel gör dock inte ett rätt?

Ja, jag är känslig men jag ser inte det som något dåligt?

Och för min del får dom gärna ta bort sporrar i dressyr om du blir gladare av det, jag tycker helt klart man ska kunna rida sin häst utan sporrar (och spön, kom igen, springer verkligen en galopphäst fortare för att du slår den? Är det så man motiverar dom att springa fortare i starten/på upploppet?)

Thunder: Det är inte okej att försöka rättfärdiga något fel med att någonting annat skulle vara värre.

Jag vill bara påminna att jag gillar galoppsport, tycker den är den mest naturliga sporten av alla som man kan utsätta en häst för. Men det betyder inte att den är felfri!

Självklart är ingen sport felfri! Vad jag menade med att det är harmlöst är för att jag har sett betydligt värre saker än ett ett bett i tungan. Om en häst råkar bita sig i tungan av diverse anledningar gör jag ingen stor grej av det helt enkelt. Jag skulle aldrig starta en diskussion med närmsta person om det direkt.

Ja .. Det här med spö.
En galopphäst springer inte fortare bara för att den får en smäll.
Tycker en hopphäst om att hoppa om du måste smälla till den med spöt innan hindret?
Är det lönt att tävla i dressyr om du måste ha både sporrar och spö på framridningen när spöt ändå inte får följa med in på banan?

Vad som är harmlöst för mig i min jämförelse kan jag förklara.
Det är inte ofta jag ser galopphästar med blodiga munnar på tävlingarna, och då är jag en aktiv besökare. Hästen som bet sig lider garanterat inte av det idag.
Dressyr hästen med inflammerad bog lider fortfarande för dennes ägare vet inte hur man ska rida, och kommer fortsätta som vanligt tills dagen kommer då hästen inte kan ridas mer.

Självklart hade det varit toppen om det inte fanns någonting att klaga på i någon sport. Men så kommer det nog aldrig bli tyvärr.

Tack för mig!

Din jämförelse håller inte.

Här har vi en häst som tränas och rids normalt av vissa människor och sedan tävlas av en annan medan du i dressyr har en person som både tränar och tävlar hästen.

Tror nog det finns galopphästar med inflammationer också men tråden är fortfarande inte till för att jämföra vilken gren som är värst.
Nu snackar vi galoppsport, blod i munnen och hur man ställer sig till det inom sporten. Och svaret är tydligt: Man har ingen ställning alls?

En dressyrhäst som biter sig i tungan lider förmodligen lika lite dagen efter, som den galopphäst som bitit sig i tungan. Skillnaden i dressyrsport jämfört med galoppsport är att man för säkerhetsskull diskar den hästen med blod. Antagligen har den 'bara' bitit sig i tungan men hur bevisar man det?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka