TV som dataskräm - inget ljud

Modest

Trådstartare
Otekniska jag behöver lite hjälp igen..

Ville ha min TV som dataskärm till min stationära dator och går iväg till OnOff och frågar om råd. Kommer hem med en kabel som är blå i båda ändarna (ingen aning om vad den kallas) som jag kopplar från TV:n till datorn utan problem, bilden funkar jättebra.

Enligt killen i affären så behöver jag en kabel till för att få ljud, vilket låter rimligt. Jag kommer hem med en kabel som har två kontakter i ena änden (röd&vit) och en svart likdan (3,5 mm..?) i andra änden. Kopplar den röd-vita änden in i TV:n (i audio-input) och den svarta i datorn. Min enda tveksamhet här är att jag med mina vanliga högtalare kopplade in sladden i en grön "ring" i datorn (då var dock huvudet på kabeln grönt så det var logiskt) och nu kopplade jag in kabeln i en svart "ring". Provade dock den gröna ringen på både fram- och baksida på datorn utan resultat.

Ursäkta för ett långt inlägg, men har någon kunnig ett tips eller två..? :)

Sv: TV som dataskräm - inget ljud

Det är inte så att du måste ställa in i TV:n så att ljudet ska spelas upp från audio-input?

Det låter ju också logiskt, men det finns inga sådana inställningar på TV:n?
Det är en relaivt ny Samsung platt-TV så jag tycker det är lite lustigt..

har du valt att mata bilden via hdmi så behöver även ljudet komma den vägen.. det är mig veterligen ingen tv som kan ta ljudet via audio-in och bilden via hdmi och samspela det hela.

så sannorlikt så går det inte ihop.

Men det är ingen HDMI kabel, det är jag ganska säker på..
Den hade jag väl ändå stoppat in i den kontakten på TV:n?
Det här är en sånhär som man "skruvar" fast..

ok.. skruvar du fast den är det ingen hdmi. då är det troligen en inställningssak. Jag vet iaf att flertalet tvapparater med dvi/vga in (dvs de som skruvas fast), ofta har en 3,5mm plugg intill videokontakten för ljudet.. så man slipper köra med de där röd/vita rcaditona.. annars är det nog en inställningssak..

Det är ju lustigt om han i affären gav mig en kabel som inte funkar. Men går ju liksom inte att ställa in nånting på TV:n. Blir helt förvirrad

Och ang. min tveksamhet:

Är det en tumgregel att man kör in sladden i den ring som har rätt färg??
Funderar på att byta till det gröna uttaget, men gaaah

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så oteknisk att jag tänkte att jag frågar här innan jag skämmer ut mig i nån butik. Min datorskärm gick sönder i förrförra... 2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Habina
·
IT & mobiler jag har kopplat in min MacBook Pro till en Sony Bravia TV men får inget ljud och fattar inte var det har gått fel.. har en mini...
Svar
7
· Visningar
2 056
Senast: tjenixen
·
Utrustning Vad jäkla trött jag blir på att aldrig ngt kan få vara enkelt :( Elen på min transport krånglar, mkt irriterande! Blinkers...
Svar
7
· Visningar
4 640
IT & mobiler Det är så att jag har lyckats tappa bort datakabeln till min kamera. Men dock har jag kvar kablar som går från kameran till tv:n, och...
Svar
2
· Visningar
1 866
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka