Tutte, mask eller sår?

Z

Zeita

Hittade för två veckor sedan en sårskorpa bakom ena frambenet på vår katt, det såg ut som om det var hans "tutte" som fått sig en törn. Vi tog bort skorpan, men tutten såg ut att åka in i huden igen?

Vi provade att klämma på den och då kom det ut som en liten finne som åkte in igen så fort vi släppte den. Det är en renodlad innekatt så det verkar konstigt om det är någon mask?

Nu när vi tittade idag så var tutten som sagt "borta" och det enda som gick att klämma fram var den här vita saken. Han verkar inte ha ont men det blir nog ett veterinärbesök snart om vi inte får rätsida på detta. "Tuttarna" kan väl inte bara försvinna eller åka in i huden?

Tacksam för svar! :)

Sv: Tutte, mask eller sår?

Jämför med de andra tuttarna.. Är dom lika dana eller öär det bara denna här...?

Det är bara den här tutten som har blivit såhär efter sårskorpan. Det var även som små, små svarta fläckar/prickar runt om just den tutten idag, några stycken bara.

Men brukar hankatter kunna ha "indragbara tuttar"? Jag har aldrig varit med om det...Verkar även konstigt om en innekatt skulle ha fått mask, skabb eller liknande? Han är så pigg och fin i pälsen i övrigt.

Nä, jag har ingen aning, aldrig kollat efter..
Men ring en veterinär och beskriv för h*n hur det ser ut så får vetten bestämma om h*n tror att det är något.. Det kostar ju inget (jo, pyttelite) att ringa och fråga.

Liknande trådar

Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 940
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 859
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama